Review
BibTex RIS Cite

Yeni Dışavurumculuğun Çağdaş Yorumcusu: Georg Baselitz’in Portreler Serisi

Year 2025, Volume: 31 Issue: 55, 287 - 293, 31.10.2025
https://doi.org/10.32547/artvision.1526091

Abstract

Bu makale, Yeni Dışavurumculuk akımının önde gelen temsilcilerinden biri olan Georg Baselitz’in portreler serisini incelemektedir. Portrelerinde, figüratif resim ile soyutlama arasında gidip gelen, özellikle baş aşağı olarak çizilmiş figürler, izleyicinin alışılmış görsel algısını sorgulatan bir yaklaşımı yansıtmaktadır. Alışılmadık yaklaşımı, figüratif çerçeve içinde soyut unsurların bir araya getirilmesini içerir ve portreciliğin sınırlarını zorlayan ve yeniden tanımlayan kompozisyonlarla sonuçlanır. Baselitz'in Yeni Dışavurumcu dil üzerindeki ustalığı, hareketin enerjisini kimlik ve duygunun çağdaş keşiflerine kanalize etmesiyle belirginleşmekte, renk paletleri ve kompozisyonu özenli bir şekilde kullanarak geleneksel temsilin sınırlarını aşan görsel bir anlatı oluşturmaktadır. Bu çalışma, literatür taramasına dayalı betimsel bir araştırma modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Georg Baselitz’in sanat hayatı, oluşturmuş olduğu Portreler Serisi ile literatürde var olan bilgiler ışığında incelenmiştir. Sonuç olarak, Georg Baselitz’in portreler serisinin çağdaş sanat üzerindeki etkisi ve sanatçının modern portre sanatına getirdiği yenilikler tartışılmaktadır. Baselitz’in eserleri, dışavurumculuğun çağdaş bir yorumu olarak, sanat tarihindeki yerini sağlamlaştırmıştır. Sanatçının cesur ve yenilikçi yaklaşımı, dışavurumculuğun sınırlarını genişletirken, izleyicilere de derinlemesine düşünme ve hissetme fırsatı sunmaktadır.

References

  • Antmen, A. (1998). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar (1. Baskı). Sel Yayıncılık.
  • Bahrampour, M., & Sharifzade, M. (2020). Reproducing roots of violence in the Post-World War II Germany based on Slavoj Žižek’s viewpoints (Case Study: Anselm Kiefer-Georg Baselitz). Theoretical Principles of Visual Arts, 4(2), 85-102. https://doi.org/10.22051/jtpva.2020.25946.1080
  • Baselitz, G. (1963). Büyük gece boşa gitti [Resim]. WikiArt. https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/big-night-down-the-drain-1963-1
  • Baselitz, G. (1965). İsyan etmek [Resim]. WikiArt. https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/rebel-1965-1
  • Baselitz, G. (1966). Bölünmüş kahraman [Resim]. WikiArt. https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/divided-hero-1966
  • Baselitz, G. (1969). Elke I’in portresi [Resim]. Artnet. https://news.artnet.com/art-world/georg-baselitz-gift-metropolitan-museum-1940158
  • Baselitz, G. (1969). Kafasındaki ağaç [Resim]. WikiArt. https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/the-wood-on-its-head-1969
  • Baselitz, G. (1975). Yatak odası [Resim]. Gagosian. https://gagosian.com/artists/georg-baselitz/
  • Baselitz, G. (1981). Portakal yiyen [Resim]. Gagosian. https://gagosian.com/artists/georg-baselitz/
  • Baselitz, G. (2003). Üç sayfa elke [Resim]. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/georg-baselitz-3-sheets-dot-elke-wife
  • Biro, Y. (2003). A repainted general: George Baselitz filtering the past. PAJ: A Journal of Performance and Art, 25(3), 95-99. https://muse.jhu.edu/article/45990
  • Budzynski, S. J. (2005). Narcissistic moments in German art. State University of New York at Stony Brook.
  • Calvocoressi, R. (1985). A Source for the Inverted Imagery in Georg Baselitz's painting. The Burlington Magazine, 127(993), 894-899.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Deshmukh, M. F. (2022). German art after 1990. The Oxford Handbook of German Politics, 450.
  • Dilmaç, S., & Akalan, G. (2018). Dışavurumcu bir ifade aracı olarak otoportre. The Journal of Academic Social Science Studies, (67), 179-197. https://doi.org/10.9761/JASSS7436
  • Dziamski, G. (2009). Expressive painting of the 1980s as a sign of freedom. Art Inquiry, (11), 317-328. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=124675
  • Erdoğmuş, T. (1990). Tayfun Erdoğmuş. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Farthing, S. (2014). Sanatın tüm öyküsü. Hayalperest Yayınevi.
  • Goodman, J. (2022). Georg Baselitz: Drawings. Brooklyn Rail.
  • Hill, W. (2018). Neo-expressionism: Then and now. Eyeline, 88, 72-76. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.080 686470364592
  • İrak, M. (2015). 1980 sonrası Türk resminde yeni Ekspresyonizmin etkileri (Tez No. 410468) [Sanatta Yeterlik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç Gündüz, Y. (2021). Toplumsal gerçekçilik ve çağdaş Türk resmi perspektifinde öyküleyici yorumlarıyla Neş’e Erdok. Art-e Sanat Dergisi, 14(28), 1028-1051. https://doi.org/ 10.21602/sduarte.989877
  • Kuspit, D. (1991). Mourning and melancholia in German Neo-Expressionism: The representation of German subjectivity. The Centennial Review, 35(3), 461-478. https://www.jstor.org/stable/23738727
  • L Foulem, L. (2015). Paul Mathieu: Intriguing conceptual encounters of another kind. Ceramics: Art and Perception, (101), 52-57. https://search.informit.org/doi/10.3316/ informit.638872815945634
  • Lucie-Smith, E. (2020). Movements in art since 1945: (World of art). Thames & Hudson.
  • Lynton, N. (1991). Modern sanatın öyküsü. Remzi Kitapevi.
  • Molesworth, C. (2012). Social wealth and social power: Isaac Julien and the Brandhorst museum. Salmagundi, (176), 20.
  • Morgan, A. L. (2016). Historical dictionary of contemporary art. Rowman & Littlefield.
  • Reber, R. (2008). Art in its experience: Can empirical psychology help assess artistic value?. Leonardo, 41(4), 367-372. https://www.jstor.org/stable/20206630
  • Reed, C. L., Stone, V. E., & McGoldrick, J. E. (2006). Not just posturing: Configural processing of the human body. In G. Knoblich, I. M. Thornton, M. Grosjean, & M. Shiffrar (Eds.), Human body perception from the inside out: Advances in visual cognition (pp. 229-258). Oxford University Press.
  • Shiff, R. (2002). Georg Baselitz grounded. Art Institute of Chicago Museum Studies, 28(1), 53-110.
  • Tait, A. O. D. (2019). 'Homestories': Performing and visualising the familial in West Germany, 1961-1989 (Thesis No. 10024780) [Doctoral dissertation, University College London]. UCL. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10072480
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2009, Eylül 23). Baş aşağı figürleriyle Georg Baselitz. Nalanyilmaz. https://nalanyilmaz.Blogspot.Com/2009/09/

Contemporary Interpreter of the Expressionism: Georg Baselitz’s Portraits Series

Year 2025, Volume: 31 Issue: 55, 287 - 293, 31.10.2025
https://doi.org/10.32547/artvision.1526091

Abstract

This article examines the series of portraits by Georg Baselitz, one of the leading representatives of the New Expressionism movement. His portraits reflect an approach that oscillates between figurative painting and abstraction, especially the figures drawn upside down, questioning the viewer's usual visual perception. His unconventional approach involves the combination of abstract elements within a figurative framework, resulting in compositions that push and redefine the boundaries of portraiture. Baselitz's mastery of the New Expressionist language is evident in his channeling of the energy of movement into contemporary explorations of identity and emotion, and his careful use of color palettes and composition to create a visual narrative that transcends the boundaries of traditional representation. This study was conducted using a descriptive research model based on a literature review. Georg Baselitz's artistic life, his Portraits Series and the information available in the literature are analyzed in the light of existing information. As a result, the impact of Georg Baselitz's portrait series on contemporary art and the innovations the artist brought to modern portrait art are discussed. Baselitz's works, as a contemporary interpretation of expressionism, have cemented his place in art history. The artist's bold and innovative approach expands the boundaries of expressionism and offers viewers the opportunity to think and feel deeply.

References

  • Antmen, A. (1998). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar (1. Baskı). Sel Yayıncılık.
  • Bahrampour, M., & Sharifzade, M. (2020). Reproducing roots of violence in the Post-World War II Germany based on Slavoj Žižek’s viewpoints (Case Study: Anselm Kiefer-Georg Baselitz). Theoretical Principles of Visual Arts, 4(2), 85-102. https://doi.org/10.22051/jtpva.2020.25946.1080
  • Baselitz, G. (1963). Büyük gece boşa gitti [Resim]. WikiArt. https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/big-night-down-the-drain-1963-1
  • Baselitz, G. (1965). İsyan etmek [Resim]. WikiArt. https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/rebel-1965-1
  • Baselitz, G. (1966). Bölünmüş kahraman [Resim]. WikiArt. https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/divided-hero-1966
  • Baselitz, G. (1969). Elke I’in portresi [Resim]. Artnet. https://news.artnet.com/art-world/georg-baselitz-gift-metropolitan-museum-1940158
  • Baselitz, G. (1969). Kafasındaki ağaç [Resim]. WikiArt. https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/the-wood-on-its-head-1969
  • Baselitz, G. (1975). Yatak odası [Resim]. Gagosian. https://gagosian.com/artists/georg-baselitz/
  • Baselitz, G. (1981). Portakal yiyen [Resim]. Gagosian. https://gagosian.com/artists/georg-baselitz/
  • Baselitz, G. (2003). Üç sayfa elke [Resim]. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/georg-baselitz-3-sheets-dot-elke-wife
  • Biro, Y. (2003). A repainted general: George Baselitz filtering the past. PAJ: A Journal of Performance and Art, 25(3), 95-99. https://muse.jhu.edu/article/45990
  • Budzynski, S. J. (2005). Narcissistic moments in German art. State University of New York at Stony Brook.
  • Calvocoressi, R. (1985). A Source for the Inverted Imagery in Georg Baselitz's painting. The Burlington Magazine, 127(993), 894-899.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Deshmukh, M. F. (2022). German art after 1990. The Oxford Handbook of German Politics, 450.
  • Dilmaç, S., & Akalan, G. (2018). Dışavurumcu bir ifade aracı olarak otoportre. The Journal of Academic Social Science Studies, (67), 179-197. https://doi.org/10.9761/JASSS7436
  • Dziamski, G. (2009). Expressive painting of the 1980s as a sign of freedom. Art Inquiry, (11), 317-328. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=124675
  • Erdoğmuş, T. (1990). Tayfun Erdoğmuş. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Farthing, S. (2014). Sanatın tüm öyküsü. Hayalperest Yayınevi.
  • Goodman, J. (2022). Georg Baselitz: Drawings. Brooklyn Rail.
  • Hill, W. (2018). Neo-expressionism: Then and now. Eyeline, 88, 72-76. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.080 686470364592
  • İrak, M. (2015). 1980 sonrası Türk resminde yeni Ekspresyonizmin etkileri (Tez No. 410468) [Sanatta Yeterlik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç Gündüz, Y. (2021). Toplumsal gerçekçilik ve çağdaş Türk resmi perspektifinde öyküleyici yorumlarıyla Neş’e Erdok. Art-e Sanat Dergisi, 14(28), 1028-1051. https://doi.org/ 10.21602/sduarte.989877
  • Kuspit, D. (1991). Mourning and melancholia in German Neo-Expressionism: The representation of German subjectivity. The Centennial Review, 35(3), 461-478. https://www.jstor.org/stable/23738727
  • L Foulem, L. (2015). Paul Mathieu: Intriguing conceptual encounters of another kind. Ceramics: Art and Perception, (101), 52-57. https://search.informit.org/doi/10.3316/ informit.638872815945634
  • Lucie-Smith, E. (2020). Movements in art since 1945: (World of art). Thames & Hudson.
  • Lynton, N. (1991). Modern sanatın öyküsü. Remzi Kitapevi.
  • Molesworth, C. (2012). Social wealth and social power: Isaac Julien and the Brandhorst museum. Salmagundi, (176), 20.
  • Morgan, A. L. (2016). Historical dictionary of contemporary art. Rowman & Littlefield.
  • Reber, R. (2008). Art in its experience: Can empirical psychology help assess artistic value?. Leonardo, 41(4), 367-372. https://www.jstor.org/stable/20206630
  • Reed, C. L., Stone, V. E., & McGoldrick, J. E. (2006). Not just posturing: Configural processing of the human body. In G. Knoblich, I. M. Thornton, M. Grosjean, & M. Shiffrar (Eds.), Human body perception from the inside out: Advances in visual cognition (pp. 229-258). Oxford University Press.
  • Shiff, R. (2002). Georg Baselitz grounded. Art Institute of Chicago Museum Studies, 28(1), 53-110.
  • Tait, A. O. D. (2019). 'Homestories': Performing and visualising the familial in West Germany, 1961-1989 (Thesis No. 10024780) [Doctoral dissertation, University College London]. UCL. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10072480
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2009, Eylül 23). Baş aşağı figürleriyle Georg Baselitz. Nalanyilmaz. https://nalanyilmaz.Blogspot.Com/2009/09/
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting
Journal Section Reviews
Authors

Betül Kurt 0000-0002-7706-418X

Ömür Göktepeliler 0000-0002-7302-341X

Publication Date October 31, 2025
Submission Date August 1, 2024
Acceptance Date July 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 31 Issue: 55

Cite

APA Kurt, B., & Göktepeliler, Ö. (2025). Yeni Dışavurumculuğun Çağdaş Yorumcusu: Georg Baselitz’in Portreler Serisi. Art Vision, 31(55), 287-293. https://doi.org/10.32547/artvision.1526091