Research Article
BibTex RIS Cite

The Perceptions of Physical Education and Sports Teacher Candidates Regarding the KPSS (AGS-MEB) Process

Year 2025, Volume: 2 Issue: 1, 150 - 166, 21.03.2025

Abstract

This study aims to examine the perceptions of Physical Education and Sports Teacher candidates regarding the KPSS process. In line with this purpose, the study utilizes qualitative research methods. The study is designed within the framework of phenomenology, which is one of the qualitative research patterns. The population of the study consists of Physical Education and Sports Teacher candidates, and the sample group includes 6 candidate teachers. A semi-structured interview form with 8 questions was prepared by the researchers as the data collection tool. Data were analyzed using content analysis with the Nvivo program. As a result of the data analysis, the teacher candidates reported their opinions regarding the low number of appointments related to employment, the entry of teachers who are not qualified in their field, and the limited number of quotas. Additionally, regarding the appointment regulation changes as of 2025 and the establishment of the teacher academy, teacher candidates emphasized the need for transparency, fairness, and equal opportunities for all candidates in entering the academy. They also stated that the teacher academy would not contribute significantly to the development of qualified teachers, and that the problems would persist, with no difference from the undergraduate education. Furthermore, regarding the KPSS process, the candidates expressed the need for the abolition of interviews, longer internship training for field-related practice, the inclusion of practical assessments, and the system to be objective. Based on all this information, it is crucial for experts to make current, contemporary, and inclusive decisions in educational system policies. To meet the expectations of teacher candidates and improve the process of training qualified teachers, increasing appointment quotas is essential

References

  • Arslan, Ahmet, vd. “Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının KPSS kaygı ve tükenmişlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.” Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 5/1 (2021), 354-365. 2021. https://doi.org/10.38015/sbyy.943617
  • Başkan, Zeynep - Alev, Necati. “Kamu personeli sınavında (KPSS) çıkan soruların öğretmenlik meslek derslerine göre kapsam geçerliliği.” Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1, (2009), 29-49.
  • Baştürk, Refik. “Kamu personeli seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17/2, (2007) 163-176. http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt17/sayi2/163-176.pdf
  • Creswell, John W. Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. çev B, Murat & D, Sezgin Burhan). Ankara: Siyasal Kitabevi, 2020.
  • Cucciniello, Maria, Nasi, Gianluca - Valotti, Giovanni. “Hükümette şeffaflığın değerlendirilmesi: Retorik, gerçeklik ve arzu.” Hawaii Uluslararası Sistem Bilimleri Konferansı, 2012.
  • Dadandı, İsmail - Kalyon, Ayşegül. “Eğitim fakültesinde öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları, kaygı düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumları.” Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1 (2016), 253-269. Darst, Philip W - Pangrazi, Robert P. “Dynamic physical education for secondary school students.” CA: Pearson Education, 6th ed., 2009. Eraslan, Levent. “Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi.” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 1/1 (2006), 1-31.
  • Güleş, Hüseyin - Karataş, Sevim. “Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi.” Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6/1 (2012), 102-119.
  • Gündoğdu, Kadir vd. “Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 9/2 (2008), 35-43.
  • Güven, Selin - Dak, Gökhan. “Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) bağlı oldukları görsel metaforlar.” Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama 8/15 (2017), 2-16.
  • Ingersoll, Richard. “Teacher Stress and Burnout: A Comparative Study of the US and South Korea.” Journal of Educational Research, 2021.
  • İrez, Sema Gül. “Fiziksel etkinlik kartları uygulamasının ilköğretim öğrencilerinin beden eğitimi derslerindeki fiziksel aktivite düzeyleri, ders içerikleri ve öğretmen davranışları üzerine etkisi.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31 (2012), 149-158.
  • Jashari, Muharrem - Pepaj, Irfan. “Kamu yönetiminde şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkesinin rolü.” Acta Universitatis Danubius: Administratio, 2018.
  • Jehi, Tamera vd. “Kaygı, depresyon, stres ve sınav kaygısı, COVID-19 karantinası sonrası lisans öğrencilerinde akademik performansla ters ilişkilidir.” ERIC, 2024. https://eric.ed.gov/?id=EJ1414797
  • Karaca, Emine. “Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) yönelik tutumları.” Akademik Bakış Dergisi 23 (2011), 1-18. http://www.akademikbakis.org/arsiv.htm
  • Karaköse, Serkan. “COVID-19'un ruhsal hastalıkları olan kişiler üzerindeki etkisi: Sağlık kaygısı, başa çıkma stratejileri ve psikolojik iyi oluş.” AYNA Klinik Psikoloji Dergisi 7/1 (2022), 45-60.
  • Karataş, Sevim - Güleş, Hüseyin. “Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi.” Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2013), 66-77.
  • Kim, Hee-Kyung - Lee, Seung. “Financial Stress Among Teacher Candidates in South Korea.” Asia-Pacific Journal of Teacher Education 47/4 (2019), 305-317.
  • Krippendorff, Klaus. Content analysis: An introduction to its methodology. Yayın yeri bilgisi? Sage, 4th ed. 2019.
  • Lachman, Valerie D. “Moral courage: a virtue in need of development?” Medsurg Nursing 16/3 (2007), 131-133.
  • Lin, Shih Ming, vd. “Öğretmen eğitiminin Çin'in derin yoksulluk bölgelerinde öğretmen gelişiminin iyileştirilmesini nasıl desteklediği.” 2021 Onuncu Uluslararası Teknolojiyle Eğitim Yeniliği Konferansı (EITT), 2021.
  • Medeni, Murat Bülent. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi (Balıkesir örneği). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Miles, M. B. - Huberman, A. M. Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. CA: Sage Publication, 1994.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri ve özel alan yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/, 2011.
  • Nartgün, Şener Sefa. “Aday öğretmenlerin gözüyle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (2008), 47-58.
  • Özoğlu, Murat. “Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları.” SETA Analiz, 2010. Erişim: http://www.setav.org/document/SETA_Analiz_17_Turkiyede_Ogretmen_Yetistirme_Sisteminin_Sorunlari_Murat_Ozoglu_son.pdf
  • Sezgin, Ferhat, - Duran, Emine. “Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları.” Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 153 (2011), 45-60.
  • Tümkaya, Savaş vd. “KPSS’ye girecek öğretmen adaylarındaki umutsuzluk ve durumluk-sürekli kaygı düzeylerini yordayıcı değişkenlerin incelenmesi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7/2 (2007), 953-974.
  • Uçan, Ahmet. “Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin tarihçesi.” www.ogretmen.info, 17 Mayıs 2007.
  • Uluışık, Veli. “Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının sınıf ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi.” Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi 2/2 (2016), 20-27.
  • Van Manen, Max. “Phenomenology of practice.” Phenomenology & Practice 1/1 (2007), 11-30. https://doi.org/10.29173/pandpr19803
  • Wilson, Ann. “A guide to phenomenological research.” Nursing Standard 29/34 (2015), 38-43. https://doi.org/10.7748/ns.29.34.38.e8821
  • Yeşilyurt, Erkan - Semerci, Çetin. “Uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri.” Akademik Başarı Dergisi 27 (2011), 1-23.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. 2016.
  • Yüksel, Savaş. “Öğretmen atamalarında merkezi sınav uygulamasının (KPSS) değerlendirilmesi.” XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye, 2004.
  • Yüksel, Savaş. Türk üniversitelerinde eğitim fakülteleri ve öğretmen yetiştirme. Ankara: Pegem Akademi, 2010.

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının KPSS (AGS-MEB) Sürecine İlişkin Algıları

Year 2025, Volume: 2 Issue: 1, 150 - 166, 21.03.2025

Abstract

Bu çalışmada beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının KPSS sürecine ilişkin algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Çalışma nitel araştırma desenleri kapsamında yer alan fenomenoloji desenindedir. Çalışmanın evrenini beden eğitimi ve spor öğretmen adayları oluşturmakta olup, örneklem grubu 6 aday öğretmen kapsamındadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından 8 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Verilerin analizi Nvivo programında içerik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda; öğretmen adayları, istihdama ilişkin atamaların az olması, alanında yeterliliğe sahip olmayan öğretmenlerin derse girmesi, kontenjanın çok az olması yönündeki görüşlerini bildirmektedir. Bunların yanı ısıra 2025 yılı itibarı ile değişen atama yönetmeliği ve kurulan öğretmenlik akademisine ilişkin öğretmen adayları akademiye girişte şeffaf, adaletli olunması ve her adaya eşit fırsat sunulması gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen akademisinin nitelikli öğretmen yetiştirebilme konusuna binaen; akademinin çok şey katmayacağını, sorunların devam edeceğini, lisans eğitiminden farkı olmayacağını ifade etmişlerdir. Ek olarak KPSS sürecine ilişkin aday öğretmenler mülakatların kaldırılması, alanla ilgili uygulama için staj eğitiminin uzun süre alınması, uygulamalı değerlendirilmelerin eklenmesi, sınav sisteminin objektif olması şeklindeki görüşlerini olduğu tespit edilmiştir. Tüm bu bilgiler ışığında; alanında uzman kişilerce eğitim sistemi politikasında güncel, çağdaş ve tüm adayları kapsayan kararlar alınmalı öğretmen adaylarının beklentilerini karşılamak ve nitelikli öğretmen yetiştirme sürecini iyileştirmek için, atama kontenjanlarının artırılması önem arz etmektedir.

References

  • Arslan, Ahmet, vd. “Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının KPSS kaygı ve tükenmişlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.” Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 5/1 (2021), 354-365. 2021. https://doi.org/10.38015/sbyy.943617
  • Başkan, Zeynep - Alev, Necati. “Kamu personeli sınavında (KPSS) çıkan soruların öğretmenlik meslek derslerine göre kapsam geçerliliği.” Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1, (2009), 29-49.
  • Baştürk, Refik. “Kamu personeli seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17/2, (2007) 163-176. http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt17/sayi2/163-176.pdf
  • Creswell, John W. Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. çev B, Murat & D, Sezgin Burhan). Ankara: Siyasal Kitabevi, 2020.
  • Cucciniello, Maria, Nasi, Gianluca - Valotti, Giovanni. “Hükümette şeffaflığın değerlendirilmesi: Retorik, gerçeklik ve arzu.” Hawaii Uluslararası Sistem Bilimleri Konferansı, 2012.
  • Dadandı, İsmail - Kalyon, Ayşegül. “Eğitim fakültesinde öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları, kaygı düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumları.” Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1 (2016), 253-269. Darst, Philip W - Pangrazi, Robert P. “Dynamic physical education for secondary school students.” CA: Pearson Education, 6th ed., 2009. Eraslan, Levent. “Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi.” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 1/1 (2006), 1-31.
  • Güleş, Hüseyin - Karataş, Sevim. “Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi.” Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6/1 (2012), 102-119.
  • Gündoğdu, Kadir vd. “Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 9/2 (2008), 35-43.
  • Güven, Selin - Dak, Gökhan. “Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) bağlı oldukları görsel metaforlar.” Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama 8/15 (2017), 2-16.
  • Ingersoll, Richard. “Teacher Stress and Burnout: A Comparative Study of the US and South Korea.” Journal of Educational Research, 2021.
  • İrez, Sema Gül. “Fiziksel etkinlik kartları uygulamasının ilköğretim öğrencilerinin beden eğitimi derslerindeki fiziksel aktivite düzeyleri, ders içerikleri ve öğretmen davranışları üzerine etkisi.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31 (2012), 149-158.
  • Jashari, Muharrem - Pepaj, Irfan. “Kamu yönetiminde şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkesinin rolü.” Acta Universitatis Danubius: Administratio, 2018.
  • Jehi, Tamera vd. “Kaygı, depresyon, stres ve sınav kaygısı, COVID-19 karantinası sonrası lisans öğrencilerinde akademik performansla ters ilişkilidir.” ERIC, 2024. https://eric.ed.gov/?id=EJ1414797
  • Karaca, Emine. “Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) yönelik tutumları.” Akademik Bakış Dergisi 23 (2011), 1-18. http://www.akademikbakis.org/arsiv.htm
  • Karaköse, Serkan. “COVID-19'un ruhsal hastalıkları olan kişiler üzerindeki etkisi: Sağlık kaygısı, başa çıkma stratejileri ve psikolojik iyi oluş.” AYNA Klinik Psikoloji Dergisi 7/1 (2022), 45-60.
  • Karataş, Sevim - Güleş, Hüseyin. “Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi.” Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2013), 66-77.
  • Kim, Hee-Kyung - Lee, Seung. “Financial Stress Among Teacher Candidates in South Korea.” Asia-Pacific Journal of Teacher Education 47/4 (2019), 305-317.
  • Krippendorff, Klaus. Content analysis: An introduction to its methodology. Yayın yeri bilgisi? Sage, 4th ed. 2019.
  • Lachman, Valerie D. “Moral courage: a virtue in need of development?” Medsurg Nursing 16/3 (2007), 131-133.
  • Lin, Shih Ming, vd. “Öğretmen eğitiminin Çin'in derin yoksulluk bölgelerinde öğretmen gelişiminin iyileştirilmesini nasıl desteklediği.” 2021 Onuncu Uluslararası Teknolojiyle Eğitim Yeniliği Konferansı (EITT), 2021.
  • Medeni, Murat Bülent. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi (Balıkesir örneği). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Miles, M. B. - Huberman, A. M. Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. CA: Sage Publication, 1994.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri ve özel alan yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/, 2011.
  • Nartgün, Şener Sefa. “Aday öğretmenlerin gözüyle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (2008), 47-58.
  • Özoğlu, Murat. “Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları.” SETA Analiz, 2010. Erişim: http://www.setav.org/document/SETA_Analiz_17_Turkiyede_Ogretmen_Yetistirme_Sisteminin_Sorunlari_Murat_Ozoglu_son.pdf
  • Sezgin, Ferhat, - Duran, Emine. “Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları.” Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 153 (2011), 45-60.
  • Tümkaya, Savaş vd. “KPSS’ye girecek öğretmen adaylarındaki umutsuzluk ve durumluk-sürekli kaygı düzeylerini yordayıcı değişkenlerin incelenmesi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7/2 (2007), 953-974.
  • Uçan, Ahmet. “Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin tarihçesi.” www.ogretmen.info, 17 Mayıs 2007.
  • Uluışık, Veli. “Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının sınıf ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi.” Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi 2/2 (2016), 20-27.
  • Van Manen, Max. “Phenomenology of practice.” Phenomenology & Practice 1/1 (2007), 11-30. https://doi.org/10.29173/pandpr19803
  • Wilson, Ann. “A guide to phenomenological research.” Nursing Standard 29/34 (2015), 38-43. https://doi.org/10.7748/ns.29.34.38.e8821
  • Yeşilyurt, Erkan - Semerci, Çetin. “Uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri.” Akademik Başarı Dergisi 27 (2011), 1-23.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. 2016.
  • Yüksel, Savaş. “Öğretmen atamalarında merkezi sınav uygulamasının (KPSS) değerlendirilmesi.” XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye, 2004.
  • Yüksel, Savaş. Türk üniversitelerinde eğitim fakülteleri ve öğretmen yetiştirme. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Policy, Sociology of Sports
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Baran This is me 0009-0002-2275-1756

Seda Sabah 0000-0002-7386-0314

Publication Date March 21, 2025
Submission Date February 1, 2025
Acceptance Date February 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 2 Issue: 1

Cite

ISNAD Baran, Mehmet - Sabah, Seda. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmeni Adaylarının KPSS (AGS-MEB) Sürecine İlişkin Algıları”. Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2/1 (March 2025), 150-166.
Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (Amasya Journal of Social Sciences Research)