Bu araştırmanın temel amacı, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nde kayıtlı ve erişime açık olan, başlığında “kârlılık” kelimesi geçen lisansüstü tezlerin belirli değişkenler çerçevesinde incelenmesidir. Bu bağlamda tezler; yayımlandıkları yıl, yazım dili, bağlı oldukları üniversite, ana bilim dalı, tez danışmanlarının akademik unvanı, kullanılan araştırma yöntemleri ve tezlerde yer verilen anahtar kelimeler gibi kategorilere göre analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında, 1986-2024 yılları arasında yayımlanmış ve erişime açık olan toplam 138 lisansüstü tez, nitel bir yöntem olan içerik analizi tekniği kullanılarak değerlendirilmiştir. İncelenen tezlerin büyük bir kısmının işletme, bankacılık-finans ve iktisat ana bilim dallarında yazıldığı tespit edilmiştir. Bu durum, kârlılık konusunun en çok sosyal bilimlerin ekonomik ve yönetimsel alt alanlarında ele alındığını göstermektedir. Araştırma yöntemleri açısından bakıldığında, tezlerde ağırlıklı olarak nicel yöntemlerin tercih edildiği gözlemlenmiştir. Anahtar kelime analizleri ise, çalışmaların tematik yönelimleri hakkında bilgi sunmaktadır. Tezlerde en sık kullanılan anahtar kelimelerin sırasıyla “kârlılık”, “kârlılık analizi” ve “bankacılık” olduğu belirlenmiştir. Bu durum, kârlılık temasının genellikle finansal analiz, performans değerlendirmesi ve bankacılık sektörüyle ilişkilendirilerek ele alındığını ortaya koymaktadır. Çalışmanın kapsamı bazı sınırlılıklar içermektedir. Öncelikle, araştırma yalnızca YÖK Ulusal Tez Merkezi’ne kayıtlı ve erişime açık olan lisansüstü tezlerle sınırlı tutulmuştur. Ayrıca başlığında “kârlılık” kelimesi geçen tezler değerlendirmeye alınmıştır. Mevcut literatürde içerik analizi yönteminin pek çok alanda kullanıldığı görülmekle birlikte, doğrudan kârlılık konusuna odaklanan lisansüstü tezlerin sistematik biçimde incelendiği çalışmalara çok sık rastlanmamaktadır. Bu durum, yürütülen araştırmanın literatürdeki boşluğu doldurması açısından özgün bir katkı sunduğunu göstermektedir. Araştırmanın hem akademik camiada hem de kârlılık üzerine çalışan araştırmacılar nezdinde yol gösterici bir kaynak niteliği taşıması beklenmektedir.
This study aims to analyze graduate theses registered and accessible in the National Thesis Center of the Council of Higher Education based on specific variables. The theses were examined based on characteristics including year of publication, language of composition, connected university, primary discipline, academic titles of thesis advisers, employed research methodologies, and keywords utilized in the theses. The research examined 138 accessible postgraduate theses published between 1986 and 2024 using qualitative content analysis. It was concluded that the majority of the theses were authored in the fields of business administration, banking and finance, and economics. This indicates that the topic of profitability is predominantly explored within the economic and management sub-disciplines of social sciences. Quantitative methods are largely favored in theses about research methodologies. Keyword analysis gives insights on the thematic orientations of the research. The study revealed that the most commonly utilized terms in the theses were "profitability," "profitability analysis," and "banking," in that order. This indicates that the theme of profitability is typically examined in conjunction with financial analysis, performance assessment, and the banking industry. Study scope is limited. The survey only included graduate theses registered and accessible at the National Thesis Center of the Council of Higher Education. Theses containing “profitability” in the title were also evaluated. Content analysis is employed in numerous domains, but few studies investigate graduate theses that focus on profitability. This indicates that the research fills a distinct literature gap. Academics and profitability researchers should use the findings as a guide.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Financial Economy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 6, 2025 |
Acceptance Date | July 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 2 |