Eğitim hakkı, ilk defa İslâm dini ile büyük bir önem kazanmıştır. Müslümanların en temel iki kaynağı olan Kur’an ve Sünnet, insanları okumaya, öğrenmeye yönlendirmiştir. İslâm hukuku, eğitim hakkını kullanmakla tükenecek bir yetki olarak tanımamaktadır. Bu hak devamlı kullanılabilecek niteliktedir. Eğitim, müslümanlar için yalnızca bir hak değil aynı zamanda önemli bir yükümlülüktür. Müslümanların özellikle bazı konularla ilgili bilgileri öğrenmeleri zorunludur. Bu konuların başında inanç ve ibadet esasları gelmektedir. Devletin eğitim hakkını tanıması gerekmektedir. Bununla birlikte, bu hakkın kullanılması için gerekli imkanları sağlamak devletin görevidir. Bu hak, Osmanlı’da tüm vatandaşlar için tanınmıştır.
Allah Teâlâ yolunda mücadele etmenin ve şehit olmanın önemi Kur’ân’da birçok defa anlatılmıştır. Müslümanlar açısından en kıymetli değerlerini korumak bakımından askerlik, büyük öneme sahip bir kamu hizmetidir. Müslümanların ise kamu hizmetlerine katılmak hem hakları hem de ödevleridir. Dolayısıyla askerlik müslümanlar açısından önemli bir yükümlülüktür.
Osmanlı’da Zorunlu askerlik hizmetinin eğitim hakkına engel olmamasına önem verilmiştir. Medrese öğrencilerine yönelik özel düzenlemeler yapılmıştır. Medrese öğrencilerinin askerlik yükümlülüğü hukuka uygunluk yönünden Meclis-i Tedkîkât-ı Şerʿiyye’de incelenmiştir. Bu kurum bir temyiz mahkemesi niteliğinde olmasına rağmen, ilgili düzenlemeyi incelemesi yönünden anayasa mahkemesi görevi icra etmiştir. Bu çalışma ile eğitim hakkının zorunlu askerlik nedeniyle sınırlanabileceği, sınırlamanın hangi şartlara bağlı olarak gerçekleştirilebileceği ve Meclis-i Tedkîkât-ı Şerʿiyye’nin işlevi ifade edilmiştir.
Fıkıh Eğitim Hakkı Zorunlu Askerlik Sınırlandırma Meclis-i Tedkîkât-ı Şerʿiyye Gereklilik İlkesi Ölçülülük İlkesi
Right to education gained great importance for the first time with the religion of Islam. The Qur'an and Sunnah, the two most basic sources of muslims, have led people to read and learn. Islamic law does not recognize the right to education as a power that can be exhausted by using it. This right can be used continuously. Education is not only a right but also an important duty for muslims. It is obligatory for muslims to learn information about certain subjects. At the beginning of these issues are the principles of belief and worship. The state must recognize the right to education. It is the duty of the state to provide the necessary means for the exercise of this right. This right was recognized for all citizens in the Ottoman Empire. However this right is not considered unrestricted. If restriction is required, it is possible to place a proportional restriction on this right.
The importance of fighting for Allah and being a martyr has been explained many times in the Qur'an. For muslims, military service is a public service of great importance in terms of protecting its most precious values. Participating in public services is both a right and a duty for muslims. Therefore, military service is an important obligation for muslims.
It is important to ensure that compulsory military service does not interfere with the right to education. Special arrangements were made for madrasah students. The military obligation of the madrasah students was examined in terms of compliance with the law in the Majlis-i Tadkīkāt-i Sharʿiyya. Although this institution is an appellate court, it has performed the duty of constitutional court in terms of examining the relevant regulation. This study explains that the right to education could be restricted due to compulsory military service, the conditions under which this restriction could be realized, and the function of the Majlis-i Tadkīkāt-i Sharʿiyya.
Fiqh Right to education Compulsory military service Restriction Majlis-i Tadkīkāt-i Sharʿiyya Principle of necessity Principle of proportionality
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Legal Theory, Jurisprudence and Legal Interpretation, Law and Religion, Law in Context (Other), Constitutional Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 19, 2024 |
Publication Date | July 1, 2024 |
Submission Date | September 4, 2023 |
Acceptance Date | October 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |