In addition to supporting armies in supply and logistics during the war, an
important issue is the transfer of wounded and sick soldiers to safe areas. Due to the
developing technology of the weapons, the fact that the number of casualties was
high during the wars and the nature of these wounds led to the creation of new
methods such as Carriers and Mobile Hospitals in transferring the combatants‘
wounds to the hospital. One of the mobile hospitals that were put into practice in the
transport of the wounded is the hospital ship formed by designing a ship as a
hospital.
The main duty of hospital ships was to provide health care in war, natural
disasters and similar situations, especially to transport the sick and wounded in
waters close to war zones and to treat them. The Hague (1907) contract was
designed to allow hospital ship to safely travel during combat, along with the modes
of operation, the principles they would take care of in injured and ill transport, their
color, and the signs they would carry on them. These ships, which were used
extensively in World War I, caused diplomatic problems in terms of modes of
operations and modes of use.
At the beginning of the war, the German hospital ship Ophelia was seized
by the British Royal Navy, claiming to be a "spy ship". Ophelia caused a major
crush between Germany and Britain. The German Government declared that during
the war British hospital ship violated the Hague Convention and that it closed a
certain maritime area in the southern part of the northern sea and the British channel
to the hospital ships so that the ships seen in that area would be treated as war ships
and attacked. The ship's problem gradually turned into an international problem that
would be reflected on the two states' allies.
On the other hand, the Ottoman State became one of the most interlocutors
of the use of hospital ships during the war due to its geopolitical position and the
fronts on its territory. Besides the use of its own ships and the position of the state to the seas, Allied and competing states' demands for hospital ship use forced Ottoman
State to deal with an intense ship diplomacy.
In this study, the military and diplomatic problems caused by the hospital ships in
the First World War among the states will be focused in light of Ministry of Foreign
Relations documents of Prime Ministry Ottoman Archive
Savaş esnasında
orduların ikmal ve lojistik bakımdan desteklenmelerinin yanında önemli bir konu
da yaralı ve hasta askerlerin güvenli bölgelere nakledilmesidir. Gelişen silah teknolojisine bağlı olarak
savaşlarda yaralıların çok oluşu ve bu yaralanmaların niteliği muhariplerin
yaralılarını hastaneye nakletmekte Sedye Taşıyıcılar ve Seyyar Hastaneler gibi
yeni yöntemler oluşturmalarına neden olmuştur. Yaralı naklinde hayata geçirilen
seyyar hastanelerden birisi de bir geminin hastane şeklinde tasarlanmasıyla
oluşturulan hastane gemileridir. Hastane gemilerin
temel görevi savaş, doğal afet vb. durumlarda sağlık hizmeti vermek, özellikle
savaş bölgelerine yakın sularda hasta ve yaralı taşımak ve bunları tedavi
etmektir. Hastane gemilerin savaş esnasında harekât tarzları, yaralı ve hasta
taşımada dikkat edecekleri esaslar, renkleri, üzerlerinde taşıyacakları
işaretlerle birlikte güvenli bir şekilde seyahat etmeleri Lahey (1907)
sözleşmesi ile düzenlenmiştir. Birinci Dünya Savaşı’nda fazlaca kullanılan bu
gemiler harekât tarzları ve kullanım şekilleri bakımından diplomatik sorunlara
neden olmuşlardır. Savaşın başlarında Alman hastane gemisi
Ophelia, İngiliz Kraliyet Donanması tarafından, "casus gemi" olma
iddiasıyla ele geçirilmiştir. Ophelia, Almanya ile İngiltere arasında büyük bir
krize neden olmuştur. Alman Hükümeti savaş esnasında İngiliz hastane
gemilerinin Lahey sözleşmesini ihlal ettiğini söyleyerek kuzey denizinin güney
bölümünde belli bir deniz sahasını ve İngiliz kanalını hastane gemilerine
kapattığını, böylece bu bölgede görülen gemilere savaş gemisi muamelesi
yapılacağını ve saldırılacağını beyan etmiştir. Gemi sorunu zamanla iki
devletin müttefiklerine de yansıyacak uluslararası bir soruna dönüşmüştür. Öte yandan,
Osmanlı Devleti Jeopolitik konumu ve toprakları üzerindeki cephelere bağlı
olarak savaş esnasında hastane gemilerin kullanımıyla ilgili en fazla
muhataplardan biri olmuştur. Devletin denizlere olan konumu kendi gemilerinin
kullanımın yanında müttefik ve rakip devletlerin hastane gemi kullanımına
yönelik talepleri Osmanlıyı yoğun bir gemi diplomasisi ile uğraşmak zorunda
bırakmıştır. Bu çalışmada
Başbakanlık Osmanlı Arşivi hariciye belgeleri ışığında hastane gemilerin
Birinci Dünya Savaşı’nda devletlerarasında oynadığı askeri ve diplomatik sorunlar
üzerinde durulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | December 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |