In
the second half of the 18th centruy, a number of pictures that we are used to
seeing in the Ottaman pictures, manuscripts or albums started to be drawn on
the walls of the Topkapı Palace. The main theme in these pictures whose artists
are usually unkown is the description of the nature or a known place. The first
pictures in the Palaceare the description of the nature landscape. These
landscape pictures whose first ewamples are seen in the Period of Abdülhamid
(1774-1789) and which were hand-drawn in Baroque or Rococo cartridges, are
named “Wall Pictures” (Renda, 1977: 9).In the second half of the 18th century,
Wall Pictures, which are a type of Ottaman painting art, started to draw
attention also outside of the Palace. It is seen that the structures with wall
paintings in Anatolia center around in Aegean Region. These structures are
predominantly wooden-supported “Village Mosques” which do not have any
ornamentation outside. The topic of this study is the wall paintings in Big Seyfullah
Mosque located in Şaphane county in Kütahya. The focal point of this study is
that the represenatation should be read and evaluated as a part of the city’s
silhouette by handling the relationship between the representation of the
“Mosque” and its contemporaries an the like.
18. yüzyılın ikinci yarısında
Topkapı Sarayı’nın duvarlarına daha önceleri Osmanlı resminde, yazmalarda ya da
albümlerde görmeye alışık olduğumuz birtakım resimler çizilmeye başlanır.
Çoğunlukla sanatçısı bilinmeyen bu resimlerde ana tema doğanın ya da bilinen
bir mekânın tasviridir. Saraydaki ilk resimler, figürsüz manzara
betimlemeleridir. I. Abdülhamid döneminde (1774-1789) ilk örnekleri görülen,
kalem işi tekniğiyle Barok ya da Rokoko kartuşlar içinde yapılmış bu manzara
resimlerine de “Duvar Resimleri” adı verilmektedir (Renda, 1977:9). 18.
yüzyılın ikinci yarısında Osmanlı resim sanatının bir türü olan duvar
resimleri, saray dışında da ilgi görmeye başlar. Anadolu’da duvar resimli
yapıların özellikle Ege bölgesinde yoğunlaştığı görülmektedir. Bu yapılar,
genellikle dış cephelerinde herhangi bir süslemesi olmayan, ahşap destekli “Köy
Camileri”dir. Bu çalışmanın konusunu da Kütahya’nın Şaphane ilçesindeki “Koca
Seyfullah Cami” içinde yer alan duvar resimleri oluşturmaktadır. Yapıdaki
“cami” tasvirinin çağdaşları ve benzerleriyle olan ilişkisini ele alarak,
betimlemenin kent siluetinin bir parçası olarak okunması ve değerlendirilmesi
bu çalışmanın sonunda ulaşılmak istenen amaçların başında gelir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Art History |
Authors | |
Publication Date | February 4, 2020 |
Submission Date | October 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |