Research Article
BibTex RIS Cite

An Example from Kütahya to the Buildings Described in the Mosque: Big Seyfullah Mosque

Year 2020, Volume: 8 Issue: 1, 372 - 385, 04.02.2020
https://doi.org/10.17067/asm.638908

Abstract

In
the second half of the 18th centruy, a number of pictures that we are used to
seeing in the Ottaman pictures, manuscripts or albums started to be drawn on
the walls of the Topkapı Palace. The main theme in these pictures whose artists
are usually unkown is the description of the nature or a known place. The first
pictures in the Palaceare the description of the nature landscape. These
landscape pictures whose first ewamples are seen in the Period of Abdülhamid
(1774-1789) and which were hand-drawn in Baroque or Rococo cartridges, are
named “Wall Pictures” (Renda, 1977: 9).In the second half of the 18th century,
Wall Pictures, which are a type of Ottaman painting art, started to draw
attention also outside of the Palace. It is seen that the structures with wall
paintings in Anatolia center around in Aegean Region. These structures are
predominantly wooden-supported “Village Mosques” which do not have any
ornamentation outside. The topic of this study is the wall paintings in Big Seyfullah
Mosque located in Şaphane county in Kütahya. The focal point of this study is
that the represenatation should be read and evaluated as a part of the city’s
silhouette by handling the relationship between the representation of the
“Mosque” and its contemporaries an the like.  

References

  • Arel, A. (1998). “18. yüzyılda İzmir çevresinde mimari ortam”. 18. yüzyılda Osmanlı kültür ortamı sempozyum bildirileri. İstanbul. Arık, R. (1974). Yozgat Çapanoğlu Cami. Önasya, 74, 8-11.
  • Arık, R. (1975). Resimli Türk evlerinden iki örnek. Sanat Dünyamız, 4,12-19.
  • Arık, R. (1975). Anadolu’da bir halk ressamı; Zileli Emin. Türkiyemiz, 16, 8-13.
  • Arık, R. (1976). Yozgat’ta resimli bir cami ve bir ev. Sanat Dünyamız, 7, 24-29.
  • Arık, R. (1988). Batılılaşma dönemi Anadolu tasvir sanatı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınları.
  • Atanur, M. (1993). Kula Emre Köyü Cami süslemeleri. Kültür ve Sanat. 11, 14-16.
  • Avcı, O. (2016). Yozgat Başçavuşoğlu Cami ve Süslemeleri Üzerine Düşünceler. Osmanlı mirası araştırmaları dergisi, 3(5), 49-70.
  • Baloğlu, A., H. (2006). Şeker Ahmet Paşa’nın sanatı ve sanatçı kişiliği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çanakkale: Çanakkale 18 Mart üniversitesi SBE.
  • Bağcı, S. Çağman, F. (2006). Osmanlı Resim Sanatı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınları.
  • Boppe, A. (1998). XVIII. Yüzyıl Boğaziçi Ressamları. Çeviren: Nevin Yücel Celbiş. İstanbul: Petra Turizm ve Ticaret yayıncılık.Bozer, R. (1987). Kula-Emre Köyü’nde resimli bir cami. Türkiyemiz, 53, 15-22.
  • Çakmak, Ş. (1991). Denizli ilindeki Türk anıtları (camiler). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), İzmir: Ege üniversitesi SBE.
  • Çakmak, Ş. (1995). Boğaziçi Kasabası Eski Cami (Baklan/Denizli). Dokuzuncu milletlerarası Türk sanatları kongresi. İstanbul.
  • Çakmak, Ş. (1994). Belenardıç (Torapan) Köyü Camii (Güney/Denizli). Ege üniversitesi Arkeoloji-Sanat Tarihi Dergisi, 7, 19-26.
  • Çağlıtütüncigil, E. (2012). Eski Mordoğan (İzmir) Köyü Cami süslemeleri. Süleyman Demirel üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 25, 139-162.
  • Daş, E. (1995). Dazkırı yakınlarında yayınlanmamış ahşap destekli iki köy camisi. Dokuzuncu milletlerarası Türk sanatları kongresi. İstanbul.
  • Eco, U. (2012). Günlük yaşamdan sanata. Çeviren: Kemal Atakay. İstanbul: Can yayınları.

Cami Tasvirli Yapılara Kütahya’dan Bir Örnek: Koca Seyfullah Camisi

Year 2020, Volume: 8 Issue: 1, 372 - 385, 04.02.2020
https://doi.org/10.17067/asm.638908

Abstract

18. yüzyılın ikinci yarısında
Topkapı Sarayı’nın duvarlarına daha önceleri Osmanlı resminde, yazmalarda ya da
albümlerde görmeye alışık olduğumuz birtakım resimler çizilmeye başlanır.
Çoğunlukla sanatçısı bilinmeyen bu resimlerde ana tema doğanın ya da bilinen
bir mekânın tasviridir. Saraydaki ilk resimler, figürsüz manzara
betimlemeleridir. I. Abdülhamid döneminde (1774-1789) ilk örnekleri görülen,
kalem işi tekniğiyle Barok ya da Rokoko kartuşlar içinde yapılmış bu manzara
resimlerine de “Duvar Resimleri” adı verilmektedir (Renda, 1977:9). 18.
yüzyılın ikinci yarısında Osmanlı resim sanatının bir türü olan duvar
resimleri, saray dışında da ilgi görmeye başlar. Anadolu’da duvar resimli
yapıların özellikle Ege bölgesinde yoğunlaştığı görülmektedir. Bu yapılar,
genellikle dış cephelerinde herhangi bir süslemesi olmayan, ahşap destekli “Köy
Camileri”dir. Bu çalışmanın konusunu da Kütahya’nın Şaphane ilçesindeki “Koca
Seyfullah Cami” içinde yer alan duvar resimleri oluşturmaktadır. Yapıdaki
“cami” tasvirinin çağdaşları ve benzerleriyle olan ilişkisini ele alarak,
betimlemenin kent siluetinin bir parçası olarak okunması ve değerlendirilmesi
bu çalışmanın sonunda ulaşılmak istenen amaçların başında gelir. 

References

  • Arel, A. (1998). “18. yüzyılda İzmir çevresinde mimari ortam”. 18. yüzyılda Osmanlı kültür ortamı sempozyum bildirileri. İstanbul. Arık, R. (1974). Yozgat Çapanoğlu Cami. Önasya, 74, 8-11.
  • Arık, R. (1975). Resimli Türk evlerinden iki örnek. Sanat Dünyamız, 4,12-19.
  • Arık, R. (1975). Anadolu’da bir halk ressamı; Zileli Emin. Türkiyemiz, 16, 8-13.
  • Arık, R. (1976). Yozgat’ta resimli bir cami ve bir ev. Sanat Dünyamız, 7, 24-29.
  • Arık, R. (1988). Batılılaşma dönemi Anadolu tasvir sanatı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınları.
  • Atanur, M. (1993). Kula Emre Köyü Cami süslemeleri. Kültür ve Sanat. 11, 14-16.
  • Avcı, O. (2016). Yozgat Başçavuşoğlu Cami ve Süslemeleri Üzerine Düşünceler. Osmanlı mirası araştırmaları dergisi, 3(5), 49-70.
  • Baloğlu, A., H. (2006). Şeker Ahmet Paşa’nın sanatı ve sanatçı kişiliği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çanakkale: Çanakkale 18 Mart üniversitesi SBE.
  • Bağcı, S. Çağman, F. (2006). Osmanlı Resim Sanatı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınları.
  • Boppe, A. (1998). XVIII. Yüzyıl Boğaziçi Ressamları. Çeviren: Nevin Yücel Celbiş. İstanbul: Petra Turizm ve Ticaret yayıncılık.Bozer, R. (1987). Kula-Emre Köyü’nde resimli bir cami. Türkiyemiz, 53, 15-22.
  • Çakmak, Ş. (1991). Denizli ilindeki Türk anıtları (camiler). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), İzmir: Ege üniversitesi SBE.
  • Çakmak, Ş. (1995). Boğaziçi Kasabası Eski Cami (Baklan/Denizli). Dokuzuncu milletlerarası Türk sanatları kongresi. İstanbul.
  • Çakmak, Ş. (1994). Belenardıç (Torapan) Köyü Camii (Güney/Denizli). Ege üniversitesi Arkeoloji-Sanat Tarihi Dergisi, 7, 19-26.
  • Çağlıtütüncigil, E. (2012). Eski Mordoğan (İzmir) Köyü Cami süslemeleri. Süleyman Demirel üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 25, 139-162.
  • Daş, E. (1995). Dazkırı yakınlarında yayınlanmamış ahşap destekli iki köy camisi. Dokuzuncu milletlerarası Türk sanatları kongresi. İstanbul.
  • Eco, U. (2012). Günlük yaşamdan sanata. Çeviren: Kemal Atakay. İstanbul: Can yayınları.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Art History
Authors

Akin Tercanlı 0000-0002-8736-0126

Publication Date February 4, 2020
Submission Date October 28, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Tercanlı, A. (2020). Cami Tasvirli Yapılara Kütahya’dan Bir Örnek: Koca Seyfullah Camisi. Asia Minor Studies, 8(1), 372-385. https://doi.org/10.17067/asm.638908