Islamic History, consisting of the events that started with the period of the Prophet Muhammad (pbuh) and took place in the Islamic world, and the subjects of Islamic culture and civilization; was also included in the education system of the Ottoman Empire. However, in the instructions or regulations published from the Tanzimat period to 1891, there is no information about which Islamic History subjects were taught in primary education. In the curriculum of the Dersaâdet and Kasabât İbtidâi Schools dated 1891, which was the first comprehensive program of primary education, Islamic History subjects were included in the İlm-i Hâl and History courses during the Second Constitutional period, it was taught in Malumât-ı Diniyye and History courses.
With the establishment of the Târîh-i Osmânî Encümeni in the Constitutional period, historiography began to be addressed in a institutional sense. Significant developments have also been made in Islamic Historiography, which is a sub-branch of history, and many Islamic History books, including textbooks, have been written with the methods of modern historiography.
Information on Islamic History textbooks of the Constitutional period is limited. With the studies to be carried out in this field, it is possible to obtain concrete information on the content of the Islamic History course books of the period and the methods of teaching the Islamic History.
For this purpose, İbnü’n-Nüzhet Cevâd’s book titled I am reading Islamic History, which was published in R.1328 ( 1912-1913) and prepared to be taught in the second year of Mekâtib-i İbtidâiye-i Umûmî, was examined.
İbnü’n-Nüzhet Cevâd Umûm Mekâtib-i İbtidâiye Second Constitution Islamic History coursebook.
Hz. Muhammed dönemiyle başlayan ve İslâm dünyasında vukû bulan hadiseler ile İslâm kültür ve medeniyeti konularından oluşan İslâm Tarihi’ne; Osmanlı Devleti’nin eğitim sisteminde yer verilmekteydi. Ancak Tanzimat döneminden 1891 yılına kadar yayımlanan talimâtnâme veya nizamnâmelerde ilköğretimde İslâm Tarihi konularının hangi ders altında okutulduğuna dair bir bilgi bulunmamaktadır. İlköğretimin ilk kapsamlı programı olan 1891 tarihli Dersaâdet ve Kasabât İbtidâî Mektepleri müfredatında İslâm Tarihi konularının İlm-i Hâl ve Tarih dersleri içinde; II. Meşrûtiyet döneminde ise Malumât-ı Diniyye ile Tarih dersleri içinde yer aldığı görülmektedir.
II. Meşrûtiyet döneminde Târîh-i Osmânî Encümeni’nin kurulmasıyla başlayan modern tarihçilik anlayış ve metotları İslâm Tarihçiliğinde de kullanılmış, içlerinde ders kitaplarının da olduğu çok sayıda İslâm Tarihi kitabı yazılmıştır. Bu dönemde yazılan İslâm Tarihi ders kitapları, dönemin İslâm Tarihi eğitim-öğretim metodolojisini ve uygulamalarını anlamak için önemli kaynaklardır.
II. Meşrûtiyet dönemi İslâm Tarihi ders kitapları hakkındaki bilgiler sınırlıdır. Bu alanda yapılacak çalışmalarla dönemin İslâm Tarihi ders kitaplarının içeriği ve İslâm Tarihi dersinin işleniş metodu gibi konularda somut bilgiler elde etmek mümkündür. Bu amaçla İbnü’n-Nüzhet Cevâd’ın R.1328 (1912-1913) yılında basılan Mekâtib-i İbtidâiye-i Umûmîlerin ikinci senesinde okutulmak üzere hazırladığı Târîh-i İslâm Okuyorum adlı kitabı incelenmiş ve kitabın latin harflerine çevirisi çalışmanın sonuna eklenmiştir.
Târih-i İslâm Okuyorum İbnü’n-Nüzhet Cevâd Umûm Mekâtib-i İbtidâiye II. Meşrûtiyet İslam tarihi ders kitabı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2021 |
Submission Date | October 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 10 |
ISSN: (online) 2602-2567