The roots of fantastic figures in Turkish Mythology are based on Central Asia, the cradle of
civilizations, which is the starting point of Turkish Art. Fantastic figures have a very wide area of use in Turkish
art, which have survived to the present day without disturbing their originality in change and development, and
which are the reflection of the Turkish belief system. Turkish communities, which are constantly intertwined
with nature, have attributed various meanings to living creatures and natural elements in nature and created
motifs that are their own common cultural product, with the influence of the belief in the Sky God. In this
study, Umay-Ana, the protector of living beings, the dragon symbol of fertility and strength, and Tul-par, which
is identified with Burak due to its Islamic importance, are discussed and examined in terms of various symbolic
features and traditional reflections in many fields of art.
Türk Mitolojisindeki fantastik figürlerin kökleri Türk Sanatının başlangıç noktası olan medeniyetler beşiği
Orta Asya’ya dayanmaktadır. Değişim ve gelişim içerisinde, özgünlüğünü bozmadan günümüze kadar gelmeyi
başaran ve Türk inanç sisteminin yansıması olan fantastik figürler Türk sanatında oldukça geniş kullanım
alanına sahiptir. Doğa ile sürekli iç içe olan Türk toplulukları Gök Tengri inancının da etkisiyle doğada bulunan
canlı varlıklar ve tabiat unsurlarına çeşitli anlamlar yüklemiş ve kendilerine özgü ortak kültür ürünü olan sembolü ejder, İslami önemi dolayısıyla Burak ile özdeşleştirilen Tul-par, sanatın birçok alanında çeşitli
sembolik özellikleri ve geleneksel yansımaları bakımından ele alınıp incelenmiştir.
motifleri meydana getirmişlerdir. Bu çalışmada canlı varlıkların koruyucusu Umay Ana, bereket ve kuvvet
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2022 |
Submission Date | February 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 2 |