Blender is a 3D modeling and animation software widely used especially in the field of character and space design. This program, which helps users realize their creative ideas thanks to the harmonious combination of art and technology, allows the creation of virtual reality models, simulation, visual effects, stage lighting, game design and many other digital works. Using the features provided by the Blender software, individuals have the ability to craft unique designs and efficiently employ character animation techniques. In this conrtext, artists can nurture their imaginative and unique concepts, merging them with technical prowess through the utilization of the Blender software. Moreover, they can organize their production methods within the framework of embracing the contemporary artistic landscape in the digital era. This article aims to emphasize that the Blender program creates a space that combines art and technology in the same environment by addressing its relationship with art. While reviewing the art created in the digital environment, the research emphasizes the positive or negative aspects and the dimension of temporal gain, especially on the plastic arts and many other industries. In this research, which is carried out as a case study, it is aimed to experience the potential and competence of the Blender program in the production process of digital drawing applications made by various undergraduate design department students in many industrial fields and artistic disciplines.
Blender programı, özellikle karakter ve mekân tasarımı alanında yaygın kullanılan 3D modelleme ve animasyon yazılımıdır. Sanat ve teknolojinin uyumlu birlikteliği sayesinde kullanıcıların yaratıcı fikirlerini hayata geçirmelerine yardımcı olan bu program, sanal gerçeklik modelleri, simülasyon, görsel efektler, sahne aydınlatması, oyun tasarımı ve daha birçok dijital çalışmanın oluşturulmasına olanak tanımaktadır. Kullanıcılar, Blender programının, sunduğu araçlarla özgün tasarımlar yapabilmekte ve karakter animasyonu konusunda da oldukça etkili kullanımlar gerçekleştirebilmektedirler. Bu eksende sanatçılar, Blender programı kullanarak yaratıcı ve özgün fikirlerini teknik becerilerle birleştirerek geliştirebilir, günümüz dijital çağının sanat anlayışını yakalama bağlamında üretim pratiğini yapılandırabilirler. Bu makale, Blender programının sanatla ilişkisini ele alarak sanatı ve teknolojiyi aynı ortamda birleştiren bir alan yarattığını vurgulamayı hedeflemektedir. Araştırma, dijital ortamda yaratılan sanatı gözden geçirirken, özellikle plastik sanatlar ve daha pek çok endüstri üzerindeki olumlu ya da olumsuz yönlerine ve zamansal kazanım boyutuna vurgu yapmaktadır. Bir vaka çalışması olarak yürütülen bu araştırmada, lisans düzeyindeki çeşitli tasarım bölümü öğrencilerine yaptırılan dijital çizim uygulamalarının, farklı birçok endüstriyel alanda ve sanatsal disiplinlerin üretim sürecinde, Blender programının potansiyeli ve yeterliliğinin deneyimlenmesi hedeflenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | REVİEW ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | May 3, 2024 |
Acceptance Date | August 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 7 |