Bu çalışmanın konusu 1876 ve 1939 yılları arasında Osmanlı Devleti’nden Türkiye
Cumhuriyeti’ne gerçekleşmeyen demiryolu hatlarıdır. 1854 yılında İskenderiye-Kahire
arasında döşenen ilk demiryoluyla başlanan süreçte Osmanlı’da ve Türkiye
Cumhuriyeti’nde ekonomik, sosyal ve siyasal yaşam yeniden şekillenmiştir. 19. yüzyılın
ortalarında Asya, Avrupa ve Afrika’ya uzanan yaklaşık 913 000 km.²’lik yüzölçümü ile
Osmanlı, Batı’da demiryolunun oluşturduğu değişimden etkilenmiş, bu nedenle dünya
ekonomisindeki pozisyonunu güçlendirmek ve siyasal gücünü tekrar kazanmanın en etkili
yolu olarak demiryollarını görmüş ancak demiryolu yapımı için gereken teknoloji ve
sermayeden yoksun olan devlet, Batı sermayesine teslim olmuştur. Osmanlı, Batı
devletlerine verdiği ayrıcalıklarla birçok hattın yapımını o dönem gündeme taşımış, proje
halindeki bu hatların önemli bir kısmı sonuçlandırılamamıştır. Osmanlı Devleti’nin
sonuçlandırılamayan projelerin stratejik açıdan etkileri kısa sürede ortaya çıkarken, siyasal
ve sosyal yaşama etkileri günümüze kadar uzanmıştır.
Atatürk Döneminde ise demiryolu Osmanlı’nın son yüzyıldaki politikasında olduğu gibi
siyasetin temel halkalarından birini oluşturmuş ancak izlenen politikalar Batı
emperyalizmin gölgesinde değil, ulusal politikaların aydınlığında gerçekleştirilmiştir.
Ülkenin kuzey-güney ve doğu-batı ana yönleri arasında demiryollarıyla bağlantı sağlanmış,
nüfus hareketlilik kazanmış, ekonomi gelişmiş ve ulusal bilincin şekillenmesinde demiryolu
önemli bir görev üstlenmiştir. Bu gelişmelere rağmen gerçekleşemeyen hatlar söz konusu
olmuştur. Dolayısıyla çalışmada 1876-1939 yılları arasında küresel boyutta devletlerin
demiryolu ulaşım politikaları da dikkate alınarak gerçekleşmeyen hatlar ele alınacak ve
etkileri tartışılacaktır.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2016 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License