BibTex RIS Cite

PİYANO VE ÖNCÜLLERİNİN (KLAVİKORD, KLAVSEN) İCRA SANATI TARİHİNDEKİ ROLLERİ

Year 2008, Issue: 21, 143 - 155, 01.03.2010

Abstract

Piyanonun tarihsel gelişimini incelemek, doğuşundan günümüze kadar geçirdiği aşamaları analiz etmek, piyanonun, günümüzde daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır. Ortaçağ Avrupası’nda dört telli monokord ile başlayan bu gelişim,
müzik kültürünün ayrılmaz bir parçası olan ‘klavikord’ ve ‘klavsen’ çalgısı ile
teknik evrimini sürdürerek, kronolojik olarak devam etmekte ve günümüz piyanosuna
dayandırılmaktadır.
Dökme demir tekniğinin piyanoya kazandırdığı gelişim, anlam itibariyle, bu
çalgıda, zengin ve gür bir ses olanağı meydana getirmektedir. Zamanla gelişim
gösteren çift maşalı mekanizmanın da, piyanonun teknik gelişiminde yararlar sağladığı bilinmektedir. Pedalların gelişimi ise, piyano müziğine, yeni bir renk, yeni
bir ses kazandırmaktadır. Besteci açısından düşünüldüğünde ise, bu enstrümanda
sağlanan teknik gelişmeler, bestecinin, piyanoya kazandırdığı yeni birtakım farklılıkları da beraberinde getirmektedir.
Piyanonun, her çeşit müziğin çalınmasına olanak sağlayan bir yapıda olması,
onun, evrensel bir çalgı olmasını sağlamaktadır. Bu dinamizm, bestecilere ilham
kaynağı olmakta, virtüözite tekniğini geliştirmekte ve konser salonlarında önemli
bir yer edinme özelliğini mümkün kılmaktadır.
Sanat tarihini de alt üst eden bu çalgının serüveni, piyanonun ortaya çıkış
sürecinde, birbirinden bağımsız şekilde rol oynayan üç ülkenin, İtalya, Almanya ve
Fransa’nın katılımıyla başlamaktadır. Bu serüven, makale içinde yer alan tabloda,
sistematik olarak açıklanmaktadır.

References

  • AÇIN, Cafer, Enstrüman Bilimi(Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, 1994.
  • ALEKSEEV, A. , İstoriya Fortepiannogo İskusstva C 2, Moskva Muzıka 1967.
  • ALEKSEEV, A. , İstoriya Fortepiannogo İskusstva C. 1, Moskva 1962.
  • Ansiklopediçeskiy Muzıkalnıy Slowar, M. Muzıka Bolşaya Sovetskaya Ansiklopedya, 1959.
  • Bluthner Pianofortefabrik http://pianola/ru/aboutbluthner , 20 November 2007.
  • FENMEN, Mithat, Piyanistin Kitabı, Akba Kitabevi, Ankara, 1947.
  • FRANZEVA. E. , Filosofiya Zwuka Semeystva ‘Zayler’. http://www. kulturaportal newcultapper/artikle jep ? number=5738, 19-25 Maya 2005.
  • GAT, J. , Tehnika Fortepiannoy İgrı, Moskova, Muzıka, Budapeşt, Korvina, 1967.
  • Grum-Grıjımaylo, Muzıkalnoe Ispolnıtelstvo. Moskva Znanıe, 1984.
  • http://de. wikipedia. org. /wiki/Steinway-% 26-sons, 7 May 2008.
  • http://de. wikipedia. widearea. org. /wiki/klavier. 10. April. 2004.
  • http://fr. wikipedia. org. /wiki/Pleyel.
  • http://tr. wikipedia. org. /wiki/piyano.
  • http://www. august-foerster. de. XII /2006.
  • http://www. petrof. com. 07. 05. 2008.
  • PAMİR, Leyla, Çağdaş Piyano Eğitimi, Beyaz Köşk Yayınları, No:2, İstanbul.
  • ROZENŞİLD, K, İstoriya Zarubejnoy Muzıkı, Moskva 1978. 156.
  • SİBYL, Marcuse, Musikal Instruments A Comprehensive Dictionare / Doublenday & Company/ NC, Garden City, New York, 1964.
  • Steinway & Sons Tanıtım Kataloğu, Hamburg, Yıl yok.
  • ŞTEYNPRESS, B. , Populyarnıy Oçerk İstorii Muzıki do XIX Veka, Moskva Gosmuzizdat, 1963.
  • TARASİŞİNA, E., Ne tiho, a Gromko. http://www. kultura-portal newcultapper/artikle jep ? number=5738, 24. 06. 2005.
  • www. bechstein. de-‘DVD’ amuxlab production, Berlin, 2002.
  • Yamaha Corporation Japan. www. yamaha. co. jp. /english/produckt/about/html. 29. 11. 2007.
Year 2008, Issue: 21, 143 - 155, 01.03.2010

Abstract

References

  • AÇIN, Cafer, Enstrüman Bilimi(Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, 1994.
  • ALEKSEEV, A. , İstoriya Fortepiannogo İskusstva C 2, Moskva Muzıka 1967.
  • ALEKSEEV, A. , İstoriya Fortepiannogo İskusstva C. 1, Moskva 1962.
  • Ansiklopediçeskiy Muzıkalnıy Slowar, M. Muzıka Bolşaya Sovetskaya Ansiklopedya, 1959.
  • Bluthner Pianofortefabrik http://pianola/ru/aboutbluthner , 20 November 2007.
  • FENMEN, Mithat, Piyanistin Kitabı, Akba Kitabevi, Ankara, 1947.
  • FRANZEVA. E. , Filosofiya Zwuka Semeystva ‘Zayler’. http://www. kulturaportal newcultapper/artikle jep ? number=5738, 19-25 Maya 2005.
  • GAT, J. , Tehnika Fortepiannoy İgrı, Moskova, Muzıka, Budapeşt, Korvina, 1967.
  • Grum-Grıjımaylo, Muzıkalnoe Ispolnıtelstvo. Moskva Znanıe, 1984.
  • http://de. wikipedia. org. /wiki/Steinway-% 26-sons, 7 May 2008.
  • http://de. wikipedia. widearea. org. /wiki/klavier. 10. April. 2004.
  • http://fr. wikipedia. org. /wiki/Pleyel.
  • http://tr. wikipedia. org. /wiki/piyano.
  • http://www. august-foerster. de. XII /2006.
  • http://www. petrof. com. 07. 05. 2008.
  • PAMİR, Leyla, Çağdaş Piyano Eğitimi, Beyaz Köşk Yayınları, No:2, İstanbul.
  • ROZENŞİLD, K, İstoriya Zarubejnoy Muzıkı, Moskva 1978. 156.
  • SİBYL, Marcuse, Musikal Instruments A Comprehensive Dictionare / Doublenday & Company/ NC, Garden City, New York, 1964.
  • Steinway & Sons Tanıtım Kataloğu, Hamburg, Yıl yok.
  • ŞTEYNPRESS, B. , Populyarnıy Oçerk İstorii Muzıki do XIX Veka, Moskva Gosmuzizdat, 1963.
  • TARASİŞİNA, E., Ne tiho, a Gromko. http://www. kultura-portal newcultapper/artikle jep ? number=5738, 24. 06. 2005.
  • www. bechstein. de-‘DVD’ amuxlab production, Berlin, 2002.
  • Yamaha Corporation Japan. www. yamaha. co. jp. /english/produckt/about/html. 29. 11. 2007.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Articles
Authors

Hakikat Muharremova This is me

Publication Date March 1, 2010
Submission Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2008 Issue: 21

Cite

APA Muharremova, H. (2010). PİYANO VE ÖNCÜLLERİNİN (KLAVİKORD, KLAVSEN) İCRA SANATI TARİHİNDEKİ ROLLERİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(21), 143-155.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.