BibTex RIS Cite

SANAT EĞİTİMİNDE BİR ALT DİSİPLİN OLARAK SANAT ELEŞTİRİSİ VE BİR AKADEMİK ELEŞTİRİ ÖRNEĞİ

Year 2008, Issue: 20, 59 - 81, 01.03.2010

Abstract

Eğitimin bütünlüğü içerisinde yerini alan sanat eğitimi kavramı, “salt görsel
ve plastik alandaki eğitim değil, tüm ifade biçimlerini kapsayan bir eğitim
anlaşılmalıdır.
Bu çalışmanın temel konusunu, dört temel disiplin, yani sanat eğitiminde
öğretim alanları ve bir alt disiplin olarak sanat eleştirisi oluşturmaktadır. Okul
düzeyinde yapılan eleştiri çalışmalarına “sanat eseri incelemek” demek daha doğru
olabilir.
Sanat eseri inceleme, düzenli bir hazırlık ve bilgili bir uygulama ister. Bu
yaklaşımlarda ağırlığı öğretmen ayarlar. Eleştiri aktiviteleri, günümüzde uygulanan
öğretmen merkezli yaklaşımdan uzaklaşmayı sağlamaktır.
Sonuç olarak bu araştırmada, tek boyutlu sanat eğitimi yerine, neden
birleştirilmiş sanat eğitimi yöntemlerinin gerekli olduğu, sanat eğitimi öğretim
alanlarının bir alt disiplini olan, sanat eleştirisinin ne olduğunu, niçin sanat
eleştirisi yapmayı öğrenmemiz gerektiğini, sanat eleştirmenlerinin ne yaptığını ve
eleştirinin nasıl öğretileceğini, kısaca, sanat eleştirisinin doğasını ve sürecini,
akademik ve pedagojik sanat eleştirisi stratejilerinin tanıtımı ve eğitimindeki
öneminin ne olduğu sorusuna cevap arandı.

References

  • AKYÜREK, Engin, Erwin Panofsky ve “İkonografi ve İkonoloji Üzerine”, Afa AYTAÇ, Kemal, Çağdaş Eğitim Akı mları, A.Ü. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi BEKSAÇ, Engin, Avrupa Sanatı, Troya Y CARLAUI, J.C., ve FİLLOX, J.C., Edebi Eleştiri, Çev:A.Hümeyra ÇAKMAKLI, ayıncılık, İstanbul: 1994.
  • CÖMERT, Bedrettin, Mitololji ve İkonografi, Ayraç Yayınevi, A Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul: 1997.
  • ERİNÇ, M.Sıtkı, Resmin Eleştirisi Üzerine, Hilal Yayıncılık, İstanbul: 1995.
  • ERGÜVEN, Mehmet, Yoruma Doğru, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1992.
  • ___________,Sırdaş Görüntüler, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1995.
  • ___________,Görmece, Metis Yayınevi, İstanbul: 1997.
  • FELDMAN, E.B.,Varieties of Visual Experience, (Çev:Boşdaş), New York: Third GENÇ, Adem, Görsel Alg ılama, “Sanatta Yaratıcı Süreç”, Sergi Yayınevi, İzmir: GOMBRİCH, E. H., Sanatın Öyküsü, Çev:Bedrettin CÖMERT, Remzi Kitabevi, GÖKAY, Melek, Birleş tirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim GÜRER, Latife, Görsel Sanat Eğitimi ve Mekân-Form, İ.T.Ü. M imarlık Fakültesi GÜVENÇ, Bozkurt, İnsan ve Kültür, Rem İPŞİROĞLU, Nazan, “Türk Eğitim Sisteminde Yaratıcılık”, Yaratıcılık ve Eğitim, zi Kitabevi, Ankara: 1993.
  • ___________,Resimde Müziğin Etkisi, Remz ___________,Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yayıncılık, İstanbul: 1998.
  • KINAY, Cahit, Sanat Tarihi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara: 1994.
  • KIRIŞOĞLU, Olcay Tekin, Sanatta Eğitim (Görmek-Anlamak-Yaratmak), MORAN, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, C PANOFSKY, Erwin, İkonografi ve İkonoloji “Rönesans Sanatının İncelenmesine em Yayınevi, İstanbul: 1994.
  • SAN, İnci, Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Türkiye İş Bankası Y ayınları, Ankara: 1977.
  • ___________,Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara: 1979. YORUMUN KONUSU YORUMSAL DAVRANIŞ GEREKLİ DONANIM İLKELER (gelenek tarihi)
Year 2008, Issue: 20, 59 - 81, 01.03.2010

Abstract

References

  • AKYÜREK, Engin, Erwin Panofsky ve “İkonografi ve İkonoloji Üzerine”, Afa AYTAÇ, Kemal, Çağdaş Eğitim Akı mları, A.Ü. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi BEKSAÇ, Engin, Avrupa Sanatı, Troya Y CARLAUI, J.C., ve FİLLOX, J.C., Edebi Eleştiri, Çev:A.Hümeyra ÇAKMAKLI, ayıncılık, İstanbul: 1994.
  • CÖMERT, Bedrettin, Mitololji ve İkonografi, Ayraç Yayınevi, A Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul: 1997.
  • ERİNÇ, M.Sıtkı, Resmin Eleştirisi Üzerine, Hilal Yayıncılık, İstanbul: 1995.
  • ERGÜVEN, Mehmet, Yoruma Doğru, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1992.
  • ___________,Sırdaş Görüntüler, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1995.
  • ___________,Görmece, Metis Yayınevi, İstanbul: 1997.
  • FELDMAN, E.B.,Varieties of Visual Experience, (Çev:Boşdaş), New York: Third GENÇ, Adem, Görsel Alg ılama, “Sanatta Yaratıcı Süreç”, Sergi Yayınevi, İzmir: GOMBRİCH, E. H., Sanatın Öyküsü, Çev:Bedrettin CÖMERT, Remzi Kitabevi, GÖKAY, Melek, Birleş tirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim GÜRER, Latife, Görsel Sanat Eğitimi ve Mekân-Form, İ.T.Ü. M imarlık Fakültesi GÜVENÇ, Bozkurt, İnsan ve Kültür, Rem İPŞİROĞLU, Nazan, “Türk Eğitim Sisteminde Yaratıcılık”, Yaratıcılık ve Eğitim, zi Kitabevi, Ankara: 1993.
  • ___________,Resimde Müziğin Etkisi, Remz ___________,Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yayıncılık, İstanbul: 1998.
  • KINAY, Cahit, Sanat Tarihi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara: 1994.
  • KIRIŞOĞLU, Olcay Tekin, Sanatta Eğitim (Görmek-Anlamak-Yaratmak), MORAN, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, C PANOFSKY, Erwin, İkonografi ve İkonoloji “Rönesans Sanatının İncelenmesine em Yayınevi, İstanbul: 1994.
  • SAN, İnci, Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Türkiye İş Bankası Y ayınları, Ankara: 1977.
  • ___________,Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara: 1979. YORUMUN KONUSU YORUMSAL DAVRANIŞ GEREKLİ DONANIM İLKELER (gelenek tarihi)
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Articles
Authors

Necmettin Karabulut This is me

Publication Date March 1, 2010
Submission Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2008 Issue: 20

Cite

APA Karabulut, N. (2010). SANAT EĞİTİMİNDE BİR ALT DİSİPLİN OLARAK SANAT ELEŞTİRİSİ VE BİR AKADEMİK ELEŞTİRİ ÖRNEĞİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(20), 59-81.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.