BibTex RIS Cite

OSMANLI DÖNEMİNDE BATILILAŞMA SÜRECİNİN ORTADOĞU’YA VE AFRİKA’YA YANSIMASI: MISIR VE İSRAİL’DEN ÖRNEKLER

Year 2007, Issue: 19, 23 - 65, 01.03.2010

Abstract

Osmanlı Devleti’nde Batılılaşma süreci, Sultan III. Ahmet zamanında Lale
Devri denilen bir geçiş evresinin ardından Sultan I. Mahmut’la birlikte
hızlanmıştır. Böylece başta başkent İstanbul olmak üzere Osmanlı’nın hâkim
olduğu topraklarda Barok, Ampir ve Eklektik adı verilen Batılı üsluplar etkisini
bütün canlılığıyla sergilemeye başlamıştır.
Bu sürecin Ortadoğu’ya ve Afrika’ya da paralel olarak yansıdığını söylemek
mümkündür. Ortadoğu’da XIX. yüzyılda yoğun imar faaliyetlerinin sergilendiği
İsrail’in Yafa kentindeki eserler ile Afrika’nın kilit bölgelerinden birisi olan
Mısır’daki uygulamalar bunun en güzel göstergesi durumundadır. İbrahim Bey elKebir’in
biri Kahire’de (1753–54), diğeri Tanta’da (1768) iki Sebil-Küttabı,
Kahire’deki Sultan I. Mahmut Sebil-Küttabı (1750), Sultan III. Mustafa SebilKüttabı
(1758), Ahmet Hüseyin (Hüseyin Şüeybi) Sebil-Küttabı (1758), Rukiye
Dudu Sebil-Küttabı (1761), Nefise Beyza Sebil-Küttabı (1796), Çavuş Ali Kethüda
Sebil-Küttabı (1797–98), Tosun Paşa Sebil-Küttabı (1821), İsmail Paşa SebilKüttabı
(1828), Erzincanlı Hasan Ağa Sebil-Küttabı (1830), Silahtar Süleyman
Ağa Sebil-Küttabı (1837), Ümmü Abbas Paşa Sebil-Küttabı (1867), Ahmet Rıfat
Paşa Sebil-Küttabı (1864), Mustafa Fazıl Paşa Sebil-Küttabı (1863) ile Tanta’daki
Ahmedi Sebili (XIX. yüzyıl) bu sanatsal gelişimin temsilcileri olarak gösterilebilir.
Bunun yanı sıra Mehmet Ali Paşa ve torunları tarafından ortaya konan çeşitli
yapılarda (Kahire’deki Mehmet Ali Paşa Camii, Harem Sarayı, Cevher Sarayı ve
Şobra Sarayı ile İskenderiye’deki Ras el-Tin Sarayı, Ömer Paşa Sarayı ve XIX.
yüzyıl konutları) da Barok ve Ampir üslupların etkileri görülebilmektedir. Diğer
taraftan biz biliyoruz ki, Batılılaşmanın Osmanlı Sanatına etkisi özellikle süsleme
alanında daha etkin olmuştur. Dolayısıyla Kahire’deki pek çok yapıda bu dönemde
karşımıza çıkan ‘C’ ve ‘S’ kıvrımları, Hollanda manzaralı Delft çinileri, servi, lale,
karanfil, narçiçeği, bir vazodan çıkan çiçek desenleri, bahar çiçekleri ve realist
çiçek-kıvrık dal ile çin bulutu gibi motiflerde de bu etkileşimi görmek mümkündür. Yafa şehrinde görülen mimari eserlerde ise, bir taraftan Hasan Bey Camii ile
II. Abdülhamit’in Arap eyaletlerindeki İslamcı politikaya uygun olarak başkent ve
mahalli üslupların eklektik biçimde tatbiki, diğer taraftan Sıksık Camisi Sebili, Ebu
Nabbut Sebili, Süleyman Paşa Sebili, Yeni Hükümet Binası ve Saat Kulesi gibi
yapılarla da İstanbul’da bu dönemde yaygın olan batılı üslupların yöreye yansıması
söz konusu olmaktadır. Bu çalışmada Batılılaşma sürecinin Osmanlı Mısır’ına ve
kısmen de Filistin bölgesine nasıl yansıdığını örneklerle birlikte ortaya koymaya
çalışacağız.

Year 2007, Issue: 19, 23 - 65, 01.03.2010

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Ali Bayhan

Publication Date March 1, 2010
Submission Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2007 Issue: 19

Cite

APA Bayhan, A. A. (2010). OSMANLI DÖNEMİNDE BATILILAŞMA SÜRECİNİN ORTADOĞU’YA VE AFRİKA’YA YANSIMASI: MISIR VE İSRAİL’DEN ÖRNEKLER. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(19), 23-65.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.