BibTex RIS Cite

GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KAYGI DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2010, Issue: 24, 49 - 65, 17.02.2011

Abstract

Bu araştırmada, görsel sanatlar öğretmeni adaylarının mesleki kaygı alanlarına ilişkin kaygı düzeyleri ortaya konmaya çalışılmaktadır. Bu amaç doğrultusunda yürütülen araştırmanın evreni, Türkiye’deki Eğitim Fakültelerinin Resim-iş öğretmenliği Anabilim Dalı son sınıf öğrencileridir. Araştırmanın örneklemini, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Resim- iş Eğitimi Anabilim Dalı son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, kaynak tarama ve “Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği” yoluyla toplanmıştır. Veriler SPSS 13.0 ortamında çözümlenmiş, bulgular yorumlanarak görsel sanatlar öğretmeni adaylarının taşıdıkları mesleki kaygı düzeyi, “kaygı alanları” bakımından saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının cinsiyet, ailelerinin gelir düzeyleri ve mezun oldukları lise türüne göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, cinsiyet “görev, ben ve öğrenci merkezli kaygılarda” anlamlı farklılığa yol açacak bağımsız bir değişken değilken, ailelerin gelir düzeyinin yüksek olması “görev, ben ve öğrenci merkezli kaygıları” anlamlı ölçüde azaltan bir bağımsız değişken olarak karşımıza çıkmıştır. Ayrıca araştırma bulguları, görsel sanatlar öğretmeni adaylarının düşük düzeyde mesleki kaygıları olduğu sonucunu ortaya koymuştur.

References

  • ABACI, O. (2003). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanatlar Eğitimi. (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • ALİSİNAOĞLU,F.,ULUTAŞ, İ.(2000). Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, S. 145, s. 15-19, Ankara.
  • ASLAN, G., (2009), Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri İle Sürekli Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yedi Tepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • BOZDAM, A., (2008), “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • BUYURGAN, S., (2007), “Eğitim Fakülteleri Resim-iş Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim-Öğretime Yönelik Görüş ve Beklentileri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz, 5 (4), s. 657-677.
  • BUYURGAN, S. , BUYURGAN, U. (2001). Sanat Eğitimi Ve Öğretimi, (1. Basım), Dersal Yayıncılık, Ankara.
  • DEVELİ, E. (2006). “Konya’da İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerin Sürekli Kaygı Durumlarının İncelenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.
  • FULLER, F. F. & PARSON, J.S., (1974), Concerns of Teachers: Recent Research on Two Assessment Instruments, (ERIC Document Reproduction Service No: ED 093 987).
  • GENÇTAN, E., 1993, Psikanaliz ve Sonrası, Remzi Kitabevi, 5. Basım, Ankara.
  • IŞIK, E., (1996), Nevrozlar, Kent Matbaası, Ankara.
  • KOZACIOĞLU, G. ve EKBERZADE G. (1995). Bireyden Topluma Ruh Sağlığı, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • ÖZGÜVEN, İ.E. (1999). Psikolojik Testler . (Üçüncü Baskı), Pdrem Yayınları, Ankara.
  • ÖZSOY, V. (2001). Resim (Sanat) Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri Ders Notları. Ankara.
  • ROGAN, J., BORİCH, G. & TAYLOR, H., (1992), Validation of The Stages of Concern Questionnaire. Action in Teacher Education, 14, (43–49).
  • SABAN, A.; KORKMAZ; AKBAŞLI, S.( 2004).”Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları”, Eğitim Araştırmaları, Yıl: 5, S.17, s: 198 –209, Ankara.
  • TÜMERDEM, R., (2007) Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Bahar, C.6 S.20 (32-45), Erişim tarihi:16.07.2007.
  • ÜNALDI, Ü. E., ALAZ, A.,(2008), “Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi S. 26, s. 1 -13.
  • VAROL, S., 1990, Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler,( Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal :Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • YURDAKUL, T. ( 2006). Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı Seramik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin İşsizlik Kaygıları Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Year 2010, Issue: 24, 49 - 65, 17.02.2011

Abstract

References

  • ABACI, O. (2003). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanatlar Eğitimi. (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • ALİSİNAOĞLU,F.,ULUTAŞ, İ.(2000). Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, S. 145, s. 15-19, Ankara.
  • ASLAN, G., (2009), Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri İle Sürekli Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yedi Tepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • BOZDAM, A., (2008), “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • BUYURGAN, S., (2007), “Eğitim Fakülteleri Resim-iş Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim-Öğretime Yönelik Görüş ve Beklentileri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz, 5 (4), s. 657-677.
  • BUYURGAN, S. , BUYURGAN, U. (2001). Sanat Eğitimi Ve Öğretimi, (1. Basım), Dersal Yayıncılık, Ankara.
  • DEVELİ, E. (2006). “Konya’da İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerin Sürekli Kaygı Durumlarının İncelenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.
  • FULLER, F. F. & PARSON, J.S., (1974), Concerns of Teachers: Recent Research on Two Assessment Instruments, (ERIC Document Reproduction Service No: ED 093 987).
  • GENÇTAN, E., 1993, Psikanaliz ve Sonrası, Remzi Kitabevi, 5. Basım, Ankara.
  • IŞIK, E., (1996), Nevrozlar, Kent Matbaası, Ankara.
  • KOZACIOĞLU, G. ve EKBERZADE G. (1995). Bireyden Topluma Ruh Sağlığı, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • ÖZGÜVEN, İ.E. (1999). Psikolojik Testler . (Üçüncü Baskı), Pdrem Yayınları, Ankara.
  • ÖZSOY, V. (2001). Resim (Sanat) Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri Ders Notları. Ankara.
  • ROGAN, J., BORİCH, G. & TAYLOR, H., (1992), Validation of The Stages of Concern Questionnaire. Action in Teacher Education, 14, (43–49).
  • SABAN, A.; KORKMAZ; AKBAŞLI, S.( 2004).”Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları”, Eğitim Araştırmaları, Yıl: 5, S.17, s: 198 –209, Ankara.
  • TÜMERDEM, R., (2007) Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Bahar, C.6 S.20 (32-45), Erişim tarihi:16.07.2007.
  • ÜNALDI, Ü. E., ALAZ, A.,(2008), “Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi S. 26, s. 1 -13.
  • VAROL, S., 1990, Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler,( Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal :Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • YURDAKUL, T. ( 2006). Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı Seramik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin İşsizlik Kaygıları Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Oğuz Dilmaç This is me

Publication Date February 17, 2011
Submission Date February 17, 2011
Published in Issue Year 2010 Issue: 24

Cite

APA Dilmaç, O. (2011). GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KAYGI DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(24), 49-65.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.