BibTex RIS Cite

AVRUPA BİRLİĞİ ÜLKELERİNİN ULUSAL MARŞLARININ SOSYO-KÜLTÜREL ve MÜZİKÂL AÇIDAN İNCELENMESİ

Year 2010, Issue: 24, 185 - 206, 17.02.2011

Abstract

Bayrak ve ulusal marş gibi değerler, ülkelerin ve devletlerin yaşamlarında
temel ve ortak unsurlardır. Her ülkenin ulusal günlerinde birlik ve beraberliğin
sembolü olarak koro halinde söylenen ve ezbere bilinen marş biçimi; kuralları ile
müziksel özellikleri belirlenen vatan şarkılarıdır. Beste ve güftesi büyük anlam
taşıyan ülkesinin kültürel ve folklorik özelliklerini yansıtan eserlerdir.
Halk ya da ulus kavramları ulusal marşlarda toplumdan topluma sosyokültürel
açıdan farklılık gösterir. Bu ülkelerin içerik farklılığı yani gerçekliğidir.
Örneğin ada ülkelerinde Japonya, Avustralya, İngiltere toplumlarında ulus kavramı
tek bir tanımla ifade edilir. “Biz bir ulusuz”, “Tanrı‟nın kullarıyız” gibi… Politik
gelişimlerin etkisine açıktır.
Bir devletin sosyo-kültürel yapısını çözümlemede dili, bayrağı, başkenti gibi
ulusal marşları da belirleyici bir unsurdur. Ulusal marş ve belirtilen diğer öğeler
devletler ve onun hükümetleri tarafından yasalar koyularak resmen onaylanır.
Belirli bir amaca hizmet etmesi sağlanır. Ulusal bilincin oluşması ve kalıcılığını
muhafaza etmesi düşünülür.
Zaman ve coğrafik yapıyla değişen dünya düzeninin topluluklar ve devletler
açısından önemi ele alış ve işlevi yönüyle farklılık gösterebilir. Örneğin Alman
Klasiğinin zirvelerinden olan Schiller ve onun “Ode an die Freude” adlı şiirinin
Beethoven tarafından yapılan bestesi, Avrupa Birliğinin resmi marşı olarak
1985‟de Birliğin Devlet ve Hükümet başkanlıklarınca onaylanmıştır.
Ulusal marş ile devlet arasında sıkı bir ilişki vardır. Devletin onayladığı ve
yasalaştırdığı şey ulusal marştır ve bu sayede pekiştirici bir etkendir. Ulusal
marşlar ile modern devletlerin oluşumunda bir bağ vardır. Bu bağ ulusal marşların
simgesel özelliklerinin ülkelerin tanınmasında etkin bir rol almasından da
kaynaklanır. Örneğin “İstiklal Marşı” 1982 Anayasası ile belirlenmiş olup anayasanın değiştirilemez hükümleri arasındadır. Özellikle Türklerin Milli Marşı
olan “İstiklal Marşı” saygının sembolü olarak ayağa kalkarak söylenir.

References

  • Cangal, Nurhan; Müzik Formları, Arkadaş Yayınları II. Baskı, 2008, Ankara, s.83 Kara Kuvvetleri K.’lığı Marşlar Albümü Ankara, 2007
  • Hürriyet Bildirgeleri, Der. Janko Musulin, Çev. Nemci Zeka, Belge Yayınları İstanbul, 1983 WEB. Kaynakları:
  • Ayvazoğlu, Beşir., “La Marseillaise`den İstiklâl Marşı`na” http://www.tumgazeteler.com/?a=4803216 Erişim Tarihi;11.10.2009
  • Denizci Can; “19. Yüzyılda Cenaze Marşı (Marche Funébre) Biçimi Üzerine” Makale. www.obmüze.com/2008/metin_2708.asp
  • National anthems bbc.co.uk/turkısh Erişim Tarihi: 11.10.2009 “Milli Marş” http://www.dunyadevletleri.com/milli_marslar.html? Erişim Tarihi: 21.11.2009 “Marş Melodileri”
  • http://www.nationalhymne.de /HYMNE/ Erişim Tarihi;18.12.2009
  • “Kullanımlık Metin Türü Olarak Ulusal Marş Kavramı ve İşlevleri” www.turkiyat.selcuk.edu.tr/pdfdergi/s17/tepebasili.pdf Erişim Tarihi:18.12.2009
  • Ulusal Marş Kavramı Kaynakları”kutuphane.tbmm.gov.tr:8088/2006/200601719.pdf+http://www. nationalhymne.de/hymne&hlErişim Tarihi: 10.01.2010
  • “National Anthems” http://www.nationmaster.com/encylopedia Erişim Tarihi;18.12.2009
  • “Ülkelerin Ulusal Marşlarının Tarihi, Sözleri ve notaları” http://www.nationalanthems.info/ Erişim Tarihi;18.12.2009
  • “List of national anthems” http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_national_anthems Erişim Tarihi;18.12.2009
  • “Avrupa Birliği Üyesi Ülkeler” http://tr.wikipedia.org/wiki/Avrupa_Birli%C4%9Fi_%C3%BCyesi_%C3%B Clkeler Erişim Tarihi :30.03.2010
  • “Dünyanın Ulusal Marşları Müzikleri” Nationalhymnen www.lengua.com/hymnen.htm&ei Erişim Tarihi: 03.04.2010
Year 2010, Issue: 24, 185 - 206, 17.02.2011

Abstract

References

  • Cangal, Nurhan; Müzik Formları, Arkadaş Yayınları II. Baskı, 2008, Ankara, s.83 Kara Kuvvetleri K.’lığı Marşlar Albümü Ankara, 2007
  • Hürriyet Bildirgeleri, Der. Janko Musulin, Çev. Nemci Zeka, Belge Yayınları İstanbul, 1983 WEB. Kaynakları:
  • Ayvazoğlu, Beşir., “La Marseillaise`den İstiklâl Marşı`na” http://www.tumgazeteler.com/?a=4803216 Erişim Tarihi;11.10.2009
  • Denizci Can; “19. Yüzyılda Cenaze Marşı (Marche Funébre) Biçimi Üzerine” Makale. www.obmüze.com/2008/metin_2708.asp
  • National anthems bbc.co.uk/turkısh Erişim Tarihi: 11.10.2009 “Milli Marş” http://www.dunyadevletleri.com/milli_marslar.html? Erişim Tarihi: 21.11.2009 “Marş Melodileri”
  • http://www.nationalhymne.de /HYMNE/ Erişim Tarihi;18.12.2009
  • “Kullanımlık Metin Türü Olarak Ulusal Marş Kavramı ve İşlevleri” www.turkiyat.selcuk.edu.tr/pdfdergi/s17/tepebasili.pdf Erişim Tarihi:18.12.2009
  • Ulusal Marş Kavramı Kaynakları”kutuphane.tbmm.gov.tr:8088/2006/200601719.pdf+http://www. nationalhymne.de/hymne&hlErişim Tarihi: 10.01.2010
  • “National Anthems” http://www.nationmaster.com/encylopedia Erişim Tarihi;18.12.2009
  • “Ülkelerin Ulusal Marşlarının Tarihi, Sözleri ve notaları” http://www.nationalanthems.info/ Erişim Tarihi;18.12.2009
  • “List of national anthems” http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_national_anthems Erişim Tarihi;18.12.2009
  • “Avrupa Birliği Üyesi Ülkeler” http://tr.wikipedia.org/wiki/Avrupa_Birli%C4%9Fi_%C3%BCyesi_%C3%B Clkeler Erişim Tarihi :30.03.2010
  • “Dünyanın Ulusal Marşları Müzikleri” Nationalhymnen www.lengua.com/hymnen.htm&ei Erişim Tarihi: 03.04.2010
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Serhat Yener This is me

Hakan Duran This is me

Publication Date February 17, 2011
Submission Date February 17, 2011
Published in Issue Year 2010 Issue: 24

Cite

APA Yener, S., & Duran, H. (2011). AVRUPA BİRLİĞİ ÜLKELERİNİN ULUSAL MARŞLARININ SOSYO-KÜLTÜREL ve MÜZİKÂL AÇIDAN İNCELENMESİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(24), 185-206.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.