BibTex RIS Cite

SİVA-ŞARKIŞLA HARDAL KÖYÜ CAMİSİ

Year 2009, Issue: 23, 215 - 226, 12.03.2010

Abstract

Bu araştırmada ahşap direkli Sivas/Şarkışla/Hardal Köyü Camisi’nin tanıtımı yapılacaktır. Bu yapıyla alakalı bugüne kadar herhangi bir araştırma yapılmamıştır. Caminin planı, malzemesi ve süslemesi detaylı bir şekilde incelenerek hem kendi bölgesindeki hem de Anadolu Türk Sanatı içerisindeki yeri ve önemi ortaya konmaya çalışılmıştır. XV. yüzyıl da inşa edilen ve 1663 yılında onarım geçiren cami, ahşap destekli camilerin taşradaki bir uygulaması olması bakımından önemlidir.

References

  • ACUN, Hakkı, “Yozgat ve Yöresi Türk Devri Yapıları”, Vakıflar Dergisi, XIII., Ankara, 1981. s. 677-78.
  • ___________, “Çapanoğlu Camii Yerköy-Saray”, Türkiyemiz, 26, Ankara, 1978. s.34-36.
  • AKMAYDALI, Hüdavendigar, “Niğde Sungur Bey Camii”, Vakıflar Dergisi, C.XIX, Ankara, 1985, s. 147-168.
  • ARIK, Rüçhan, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Ankara, 1988, s.42-46.
  • ASLANAPA, Oktay, Anadolu’da İlk Devir Türk Mimarisi, Ankara, 1992.
  • BAYHAN, Ahmet Ali, “Ordu/İkizce’den Bir Ahşap Cami : Laleli (Eski Camii”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S.XIV, Erzurum 2005, s.1.
  • _______________, “Ordu’da Yeni Tespit Edilen Ahşap Camiler”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S. XVI, Erzurum 2006, s.33.
  • _______________, “Ordu’da Yeni Tespit Edilen Ahşap Camiler”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2/7,Nisan, 2009, s. 55-77.
  • _______________, “Ordu’nun İkizce ve Çaybaşı İlçelerindeki Ahşap Camiler”, X. Ortaçağ - Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu “Prof.Dr. H. Örcün Barışta’ya Armağan” Ankara, 2006.
  • ÇAL, Halit, Niğde Şehrindeki Ahşap Tavanlı Camiler ve Mescidler, Ankara, 2000.
  • ÇALIŞIR, D. “Osman Ağa Camii”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. VII, İstanbul, 1994, s.159.
  • ÇAYCI Ahmet, Eşrefoğlu Beyliği Dönemi Mimari Eserleri, Ankara, 2008.
  • DENİZ, Bekir, “Aksaray’da (Niğde) Ahşap Sütunlu İki Köy Camisi”, Ege Üniversitesi Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, İzmir, 1998, s.19-56.
  • DENKTAŞ, Mustafa, “ Pınarbaşı Uzunyayla’daki Ahşap Direkli Camiler”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:16, Kayseri, 2004, s.53-89.
  • ______________, Kayseri – Develi Şığlı Kasabası Yusufağa Camii”, Prof. Dr. Zafer Bayburtoğlu’na Armağan, Sanat Yazıları, Kayseri, 2001, s.201-205.
  • DURAN, Remzi, “ Konya Sarayönü’nde Üç Ahşap Cami”, Vakıflar Dergisi, C.XIX, Ankara, 1985, s.48.
  • ERDAL, Zekai; Aksaray’daki Türk Dönemi Mimari Eserler, (Y.Y.Ü. Fen- Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Yayınlamamış Bitirme Tezi), Van, 1999.
  • ERDEMİR, Yaşar, “ Nakışlı Ahşap Camilerimizin Klasik Dönemdeki Zengin Bir Temsilcisi”, VI. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Sempozyumu, Kayseri, 2002, s. 381-96.
  • ________________, “Tokat Yöresindeki Ahşap Camilerin Kültürümüzdeki Yeri”, Türk Tarihinde ve Kültüründe Tokat Sempozyumu, Ankara, 1987, s.42-46.
  • ESER, Erdal, “Küre-i Hadid Köyü’nde Candaroğlu İsmail Bey Camii”, Vakıflar Dergisi, c. XXVI. Ankara, 1997, s. 237-249.
  • EYİCE, Semavi, “Cami”, Diyanet İslam Ansiklopedisi VII, İstanbul, 1993, s.58.
  • GÜNDOĞDU, Hamza Vd., Tarihi Yaşatan İl Tokat, Ankara, 2006.
  • OKÇU, T. “ Ali Kethüda Camii”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. I, İstanbul, 1994, s.193-94.
  • ÖNEY, Gönül, Beylikler Devri Sanatı (XIV. – XV. Yüzyıl), Ankara, 1989, s.32.
  • ÖNGE,Yılmaz, “Anadolu’da XIII-XIV. Yüzyılın Nakışlı Ahşap Camilerinden Bir Örnek”, Vakıflar Dergisi, C.IX, Ankara, 1982, s. 291-96.
  • ÜNALAN, H. Sibel, Akhisar ve Gölmarmara’daki Türk Anıtları, (Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir, 1998.
  • TAŞÇI, Aydın, Bayburt’ta Türk İslam Devri Dini Mimari, (Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum, 1997.
  • TOPÇU, Sultan, Develi’deki Türk Eserleri, (Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kayseri, 2005.
Year 2009, Issue: 23, 215 - 226, 12.03.2010

Abstract

References

  • ACUN, Hakkı, “Yozgat ve Yöresi Türk Devri Yapıları”, Vakıflar Dergisi, XIII., Ankara, 1981. s. 677-78.
  • ___________, “Çapanoğlu Camii Yerköy-Saray”, Türkiyemiz, 26, Ankara, 1978. s.34-36.
  • AKMAYDALI, Hüdavendigar, “Niğde Sungur Bey Camii”, Vakıflar Dergisi, C.XIX, Ankara, 1985, s. 147-168.
  • ARIK, Rüçhan, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Ankara, 1988, s.42-46.
  • ASLANAPA, Oktay, Anadolu’da İlk Devir Türk Mimarisi, Ankara, 1992.
  • BAYHAN, Ahmet Ali, “Ordu/İkizce’den Bir Ahşap Cami : Laleli (Eski Camii”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S.XIV, Erzurum 2005, s.1.
  • _______________, “Ordu’da Yeni Tespit Edilen Ahşap Camiler”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S. XVI, Erzurum 2006, s.33.
  • _______________, “Ordu’da Yeni Tespit Edilen Ahşap Camiler”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2/7,Nisan, 2009, s. 55-77.
  • _______________, “Ordu’nun İkizce ve Çaybaşı İlçelerindeki Ahşap Camiler”, X. Ortaçağ - Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu “Prof.Dr. H. Örcün Barışta’ya Armağan” Ankara, 2006.
  • ÇAL, Halit, Niğde Şehrindeki Ahşap Tavanlı Camiler ve Mescidler, Ankara, 2000.
  • ÇALIŞIR, D. “Osman Ağa Camii”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. VII, İstanbul, 1994, s.159.
  • ÇAYCI Ahmet, Eşrefoğlu Beyliği Dönemi Mimari Eserleri, Ankara, 2008.
  • DENİZ, Bekir, “Aksaray’da (Niğde) Ahşap Sütunlu İki Köy Camisi”, Ege Üniversitesi Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, İzmir, 1998, s.19-56.
  • DENKTAŞ, Mustafa, “ Pınarbaşı Uzunyayla’daki Ahşap Direkli Camiler”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:16, Kayseri, 2004, s.53-89.
  • ______________, Kayseri – Develi Şığlı Kasabası Yusufağa Camii”, Prof. Dr. Zafer Bayburtoğlu’na Armağan, Sanat Yazıları, Kayseri, 2001, s.201-205.
  • DURAN, Remzi, “ Konya Sarayönü’nde Üç Ahşap Cami”, Vakıflar Dergisi, C.XIX, Ankara, 1985, s.48.
  • ERDAL, Zekai; Aksaray’daki Türk Dönemi Mimari Eserler, (Y.Y.Ü. Fen- Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Yayınlamamış Bitirme Tezi), Van, 1999.
  • ERDEMİR, Yaşar, “ Nakışlı Ahşap Camilerimizin Klasik Dönemdeki Zengin Bir Temsilcisi”, VI. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Sempozyumu, Kayseri, 2002, s. 381-96.
  • ________________, “Tokat Yöresindeki Ahşap Camilerin Kültürümüzdeki Yeri”, Türk Tarihinde ve Kültüründe Tokat Sempozyumu, Ankara, 1987, s.42-46.
  • ESER, Erdal, “Küre-i Hadid Köyü’nde Candaroğlu İsmail Bey Camii”, Vakıflar Dergisi, c. XXVI. Ankara, 1997, s. 237-249.
  • EYİCE, Semavi, “Cami”, Diyanet İslam Ansiklopedisi VII, İstanbul, 1993, s.58.
  • GÜNDOĞDU, Hamza Vd., Tarihi Yaşatan İl Tokat, Ankara, 2006.
  • OKÇU, T. “ Ali Kethüda Camii”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. I, İstanbul, 1994, s.193-94.
  • ÖNEY, Gönül, Beylikler Devri Sanatı (XIV. – XV. Yüzyıl), Ankara, 1989, s.32.
  • ÖNGE,Yılmaz, “Anadolu’da XIII-XIV. Yüzyılın Nakışlı Ahşap Camilerinden Bir Örnek”, Vakıflar Dergisi, C.IX, Ankara, 1982, s. 291-96.
  • ÜNALAN, H. Sibel, Akhisar ve Gölmarmara’daki Türk Anıtları, (Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir, 1998.
  • TAŞÇI, Aydın, Bayburt’ta Türk İslam Devri Dini Mimari, (Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum, 1997.
  • TOPÇU, Sultan, Develi’deki Türk Eserleri, (Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kayseri, 2005.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Articles
Authors

İrfan Yıldız This is me

Publication Date March 12, 2010
Submission Date March 12, 2010
Published in Issue Year 2009 Issue: 23

Cite

APA Yıldız, İ. (2010). SİVA-ŞARKIŞLA HARDAL KÖYÜ CAMİSİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(23), 215-226.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.