BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Issue: 30, 9 - 18, 19.11.2013

Abstract

Glaze scratching (originally named as ‘sır kazıma’) is one of Seljukian ceramic techniques. It is also called as ‘imitation faience mosaic’ because of its similarity to faience mosaic, another Seljukian faience technique. Up to the present, a few statements have been expressed on glaze scratching technique only when the subject is faience mosaic. Even its known examples are no more than three or four pieces. This caused glaze scratching technique to be overshadowed by faience mosaic technique. As a result, other examples of the technique and the characteristics remained ambiguous. The aim of this study is to eliminate the ambiguity by introducing glaze scratching technique in details and determining its characteristics as one of our richnesses on faience art.

References

  • Aslanapa, O. (1993). Türk Sanatı, İstanbul.
  • Arık, O. (2007). “Anadolu Selçuklu Toplum Hayatında Çini”, (Gönül ÖneyZehra Çobanlı), Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, İstanbul.
  • Çeken, M. (2007). “Selçuklu ve Beylikler Devri Çinilerinde Malzeme Teknik ve Fırınlara Dair Bazı Tespitler”,(Rüşhan Arık-Oluş Arık), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini, İstanbul.
  • Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı, İstanbul.
  • Öney, G. (1978). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara.
  • Öney, G. (1987). İslam Mimarisinde Çini, İzmir.
  • Yetkin, Ş. (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul.

BİR SELÇUKLU ÇİNİ TEKNİĞİ; SIR KAZIMA

Year 2013, Issue: 30, 9 - 18, 19.11.2013

Abstract

Sır kazıma tekniği, Selçuklu çini tekniklerinden biridir. Bir diğer
Selçuklu çini tekniği olan, çini mozaik ile benzerliği yüzünden “sahte çini
mozaik” olarak da adlandırılmaktadır. Bugüne kadar, çini mozaik tekniği
konu edildiğinde ancak, sır kazıma tekniği hakkında da birkaç cümle
söylenebilmiştir. Bilinen örnekleri ise üç ya da dört taneyi geçmemiştir.
Böyle bir durum sır kazıma tekniğini, çini mozaik tekniğinin gölgesinde
bırakıp, tekniğin diğer örnekleri ve bu örneklerin sahip olduğu özellikler
belirsiz kalmıştır.
Bu çalışmanın amacı, sahip olduğumuz zenginliklerden biri olan çini
sanatındaki sır kazıma tekniğini ayrıntılarıyla tanıtıp özelliklerini ortaya
koyarak mevcut belirsizliği ortadan kaldırmaktır.

References

  • Aslanapa, O. (1993). Türk Sanatı, İstanbul.
  • Arık, O. (2007). “Anadolu Selçuklu Toplum Hayatında Çini”, (Gönül ÖneyZehra Çobanlı), Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, İstanbul.
  • Çeken, M. (2007). “Selçuklu ve Beylikler Devri Çinilerinde Malzeme Teknik ve Fırınlara Dair Bazı Tespitler”,(Rüşhan Arık-Oluş Arık), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini, İstanbul.
  • Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı, İstanbul.
  • Öney, G. (1978). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara.
  • Öney, G. (1987). İslam Mimarisinde Çini, İzmir.
  • Yetkin, Ş. (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Nevin Ayduslu This is me

Publication Date November 19, 2013
Submission Date November 19, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 30

Cite

APA Ayduslu, N. (2013). BİR SELÇUKLU ÇİNİ TEKNİĞİ; SIR KAZIMA. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(30), 9-18.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.