BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Issue: 31, 137 - 154, 02.05.2014

Abstract

The works in the region of Kilikia and Pamphlia within the scope of regional project by managements of the museum that interfered the illegal excavations, transformed into the scientific excavation started in 1990s and 2000s. Later on, the mosaic richness of the region has been revealed. Yumurtalık excavation that was destroyed by the roadwork at the end of February and in the beginning of March, 2013 was interfered by Archeological Museum of Adana. Eros figures were designed in mosaic, on boards and on Hippocampus that was one of the mythological creatures in the figured narration that were revealed while trawling. We do not have relevant information about the responsibility and architectural arrangement of mosaic that we took into scope of evaluation within the art of Early Byzantine. Unfortunately, the field was closed before this relief excavation was resulted. However, since February 2014, it has restarted excavations.

References

  • Black, J.- Green, A. -Gods ( 2003). Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia.
  • Boardman, J. (1970). Greek Gems and Finger Rings: Early Bronze Age to Late Classical.
  • Boardman, J.( 1995 ). Athenian Black Figüre Vases .
  • Budde, L. (1972). Budde, Antike Mosaike ın Kılıkıen Band II, Germany. Dinç, M.( 2012). Tralleis Hamamı’nda Deniz Thiasos’u Tasvirli
  • Kabartmalar, Olba, XX. Homeros (1993). Homeros İlyada,( Çev: A. Erhat-A. Kadir).
  • Jones, A.H.M. (1937). Jones, The Cities of the Eastern Roman Provinces, Oxford.
  • Karabulut, H.-Önal, M. – Dervi şoğlu, N. (2012). Haleplibahçe Mozaikleri Şanlıurfa/Edessa
  • Karaosmano ğlu, M. (2005). Mitoloji ve Ege’nin Tanrıları, Erzurum, 2005.
  • Kızıl, A.-Özyurt, H.( 2009). Milas Ahmet Çavu ş Mahallesinden Çıkan Mozaikler, Journal Of Mosaic Research Volume 3, s.15-30.
  • Magie, D.( 1950). Roman Rule in Asia Minor to End of Third after Christ I-II Princeton.
  • Önal, M.-Bulgan,F. -Güllüce,H. (2006). Belkıs-Zeugma Mozaikleri, İstanbul. Sayar, M.H. (1999). “Antik Kilikia’da Şehirleşme” XII. Türk Tarih Kongresi I. Ankara, 1999.
  • Sweetman, R.( 2003). The Mosaics of The Knossos Valley, BSA, 517-547.
  • Şahin, D.( 2004). Amisos Mozaiği, Ankara.
  • Temur, A.( 2009). Grek Sanatında Karı şık Yaratıklar, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamı ş) Doktora Tezi, Erzurum. Topdal, E.( 2007 ). Kilikia Eyaleti Kentler ve Roma Yönetimi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamı ş) Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Umar, B.( 2000). Kilikia –Bir Tarihsel Co ğrafya Araştırması ve Gezi Rehberi, İstanbul.

YUMURTALIK MOZAİĞİ

Year 2013, Issue: 31, 137 - 154, 02.05.2014

Abstract

Kilikia ve Pamphlia Bölgesinde kentsel proje kapsamında, Ilısu Baraj
inşaatı çalışmalarında ve kaçak kazılara müdahale eden müze müdürlüklerin
bilimsel kazıya dönüştürdükleri çalışmalar 1990’lı ve 2000’li yıllarda hız
kazanır. Devamında bölgenin mozaik zenginliği de ortaya çıkartılır. 2013
Şubat sonu Mart başı içinde yol çalışması sırasında tahribata uğrayan ve
Adana Arkeoloji Müzesi tarafından müdahale edilen Yumurtalık kurtarma
kazısı gerçekleştirilmiştir. Ortaya çıkarılan mozaikte pano bordürlerinde
geometrik desenlerle çevrili ve figürlü anlatımda mitolojik yaratıklardan olan
hippokampos üzerinde eros figürleri oltayla balık avlarken tasarlanmıştır.
Erken Bizans sanatı içinde değerlendirme kapsamına aldığımız pano içindeki
mozaiğin sorumluluk ve mimari dizilişi hakkında bilgi noksanlığı
çekmekteyiz. Bu kurtarma kazısı ne yazık ki sonuçlandırılmadan alanın üzeri
kapatılmıştır. Ancak 2014 yılı Şubat ayından itibaren kazılar yeniden
başlatılmıştır.

References

  • Black, J.- Green, A. -Gods ( 2003). Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia.
  • Boardman, J. (1970). Greek Gems and Finger Rings: Early Bronze Age to Late Classical.
  • Boardman, J.( 1995 ). Athenian Black Figüre Vases .
  • Budde, L. (1972). Budde, Antike Mosaike ın Kılıkıen Band II, Germany. Dinç, M.( 2012). Tralleis Hamamı’nda Deniz Thiasos’u Tasvirli
  • Kabartmalar, Olba, XX. Homeros (1993). Homeros İlyada,( Çev: A. Erhat-A. Kadir).
  • Jones, A.H.M. (1937). Jones, The Cities of the Eastern Roman Provinces, Oxford.
  • Karabulut, H.-Önal, M. – Dervi şoğlu, N. (2012). Haleplibahçe Mozaikleri Şanlıurfa/Edessa
  • Karaosmano ğlu, M. (2005). Mitoloji ve Ege’nin Tanrıları, Erzurum, 2005.
  • Kızıl, A.-Özyurt, H.( 2009). Milas Ahmet Çavu ş Mahallesinden Çıkan Mozaikler, Journal Of Mosaic Research Volume 3, s.15-30.
  • Magie, D.( 1950). Roman Rule in Asia Minor to End of Third after Christ I-II Princeton.
  • Önal, M.-Bulgan,F. -Güllüce,H. (2006). Belkıs-Zeugma Mozaikleri, İstanbul. Sayar, M.H. (1999). “Antik Kilikia’da Şehirleşme” XII. Türk Tarih Kongresi I. Ankara, 1999.
  • Sweetman, R.( 2003). The Mosaics of The Knossos Valley, BSA, 517-547.
  • Şahin, D.( 2004). Amisos Mozaiği, Ankara.
  • Temur, A.( 2009). Grek Sanatında Karı şık Yaratıklar, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamı ş) Doktora Tezi, Erzurum. Topdal, E.( 2007 ). Kilikia Eyaleti Kentler ve Roma Yönetimi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamı ş) Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Umar, B.( 2000). Kilikia –Bir Tarihsel Co ğrafya Araştırması ve Gezi Rehberi, İstanbul.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Nurettin Öztürk This is me

Oya Aslan This is me

Publication Date May 2, 2014
Submission Date May 2, 2014
Published in Issue Year 2013 Issue: 31

Cite

APA Öztürk, N., & Aslan, O. (2014). YUMURTALIK MOZAİĞİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(31), 137-154.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.