Art and Literature
BibTex RIS Cite

Watching the Audience; a Study on the Relationship Between the Work of Art, the Artist and the Audience

Year 2017, Issue: 38, 87 - 97, 29.05.2017

Abstract

The position of the audience is explained by distance in modernist art; there is an envisioned distance between the work of art and its audience. The work of art is located in a place that is inaccessible and impercepible in modernist sense of art. So, the audience has nearly no place in the onthology of such a work of art. However, the characterization of the relationship among the artist, the work of art and the audience has been changed after 1960s under the influence of dada movement. The work of art has no longer been found at the distance that modernity attribute to; the audience is allowed to ‘reach’. The aim of this study is to search the influence of the changing relationship between the artist, the work of art and the audience on the dynamics of art in present. 

References

  • Timuçin, A., (2000). Estetik, İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Antmen, A., (2008) Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • O’Doherty, B., (2010) Beyaz Küpün İçinde Galeri Mekanının İdeolojisi, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Townsend, D., (2002) Estetiğe Giriş, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kuspit, D., (2006) Sanatın Sonu, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Reiss, J. H., (2001) From Margin to Center-The Spaces of Installation Art, Cambridge: The MIT Press,.
  • Fried, M., (1994) Art and Objecthood, Art in Theory 1900-1990, London: Blackwell Publishers,.
  • Fried, M., (2004) Sanat ve Nesnellik, Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı, Ankara: Ütopya yayınevi.
  • Atakan, N., (1998). Arayışlar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rosenau, P. M., (2004). Post-modernizm ve Toplum Bilimleri, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Sanat Dünyamız, (2005) Katılımcı sanat, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları Sayı 96.
  • Eco, U., (2001) Açık Yapıt, İstanbul: Can Yayınları.
  • Jay, M., (2008) Deneyim Şarkıları, Çev.: Barış Engin Aksoy, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bürger, P. (2010) Avangard Kuramı, Çev.: Erol Özbek, İstanbul: İletişim Yayınları.

İzleyiciyi İzlemek; Sanat Eseri, Sanatçı ve İzleyici İlişkisi Üzerine

Year 2017, Issue: 38, 87 - 97, 29.05.2017

Abstract

Modernizm sanat
eseri karşısındaki izleyicinin pozisyonunu mesafe ile açıklar; sanat yapıtı ile
izleyici arasında önceden öngörülmüş bir uzaklık söz konusudur. Modernist sanat
anlayışında sanat yapıtı izleyici tarafından ulaşılamaz, dokunulamaz bir
konumdadır. Böyle bir sanat eserinin ontolojisinde izleyicinin yeri yok denecek
kadar azdır. Dada hareketinin sanatçı ve sanat eserinin yüceliğine karşı duran
tavrından ve sanat yapıtının oluşumunda izleyiciye söz söyleme hakkı
vermesinden beslenen 1960’lı yılların sanat üretme pratiği ile sanatçı - sanat
yapıtı - izleyici arasındaki ilişkinin niteliği değişir. Artık sanat yalnızca
sanatçı ve onun ürettiği nesneden oluşmamakta, bu sürece izleyici de dahil
edilmektedir. Hatta bazı durumlarda izleyicinin fiziksel müdahalesi olmadan
sanat yapıtı anlamına ulaşamaz.



Bu
makale 1960’larda değiştiği görülen sanatçı- sanat yapıtı- izleyici ilişkisinin
nedenlerini örneklerle irdelemek ve değişen bu ilişkinin sanata etkilerini
araştırmayı hedeflemektedir. 

References

  • Timuçin, A., (2000). Estetik, İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Antmen, A., (2008) Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • O’Doherty, B., (2010) Beyaz Küpün İçinde Galeri Mekanının İdeolojisi, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Townsend, D., (2002) Estetiğe Giriş, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kuspit, D., (2006) Sanatın Sonu, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Reiss, J. H., (2001) From Margin to Center-The Spaces of Installation Art, Cambridge: The MIT Press,.
  • Fried, M., (1994) Art and Objecthood, Art in Theory 1900-1990, London: Blackwell Publishers,.
  • Fried, M., (2004) Sanat ve Nesnellik, Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı, Ankara: Ütopya yayınevi.
  • Atakan, N., (1998). Arayışlar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rosenau, P. M., (2004). Post-modernizm ve Toplum Bilimleri, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Sanat Dünyamız, (2005) Katılımcı sanat, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları Sayı 96.
  • Eco, U., (2001) Açık Yapıt, İstanbul: Can Yayınları.
  • Jay, M., (2008) Deneyim Şarkıları, Çev.: Barış Engin Aksoy, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bürger, P. (2010) Avangard Kuramı, Çev.: Erol Özbek, İstanbul: İletişim Yayınları.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Tansel Çeber

Publication Date May 29, 2017
Submission Date March 6, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 38

Cite

APA Çeber, T. (2017). İzleyiciyi İzlemek; Sanat Eseri, Sanatçı ve İzleyici İlişkisi Üzerine. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(38), 87-97.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.