20. yüzyıl ve günümüz sanatının en güçlü
kavramlarından biri olan ironi, sanatçının dış dünyayı yorumlayışında takındığı
eleştirel bir tavır olarak karşımıza çıkar. Gerçeğin gizlenip tersten
söylendiği bu yaklaşımda esas amaç, söylem ya da eylemdeki çelişik noktalara
dikkat çekmektir.
Uzun yıllar, retorik temelli bir kavram olarak
felsefe ve edebiyatın içinde yer alan ironi, geçtiğimiz yüzyıl başında, sanat
alanına sızarak, sanatsal anlamın inşasında bir yöntem ve tavır niteliği
kazanmıştır. Özellikle, Marcel Duchamp’ın çalışmalarıyla başlayan bu eleştirel ironik
dilin, estetik kaygının yıkımında ve sanatın ontolojik yapısının değişiminde
tetikleyici bir unsur olduğu söylenebilir. Günümüzde, resimden heykel ve
seramiğe, performanstan videoya değin pek çok sanat disiplininde ironik dilin
örneklerini görmek mümkündür.
20. yüzyılın ikinci yarısında formalist eğilimlerin hakim olduğu seramik
sanatı içinde eleştirel bir dilin filizlendiğine tanık oluruz. Bu eleştirel
ironik dil, 1960’lı yılların sonlarından itibaren pop ve funk hareketi
içerisinde yer alan sanatçılar tarafından geliştirilmiştir. Hareketin öncüsü
Robert Arneson’un alay ve ironi içeren çalışmalarını Birgit Jurgenssen’in ironi
ve sürrealizmi birleştirdiği işleri izler.
Günümüzde, Ai Weiwei, Keiko Fukazawa, Frenk
Flemening, Penny Byrne gibi seramik malzemenin olanaklarını kullanan
sanatçıların eleştirel ironik dili, yapıtın içeriğini güçlendiren bir tavır olarak karşımıza çıkmaya devam
etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | August 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 41 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.