Hamlet’s tragedy, which began with Claudius’s, Hamlet’s uncle, killing Hamlet’s father and marrying with his mother Getrude, is one of the most well-known plays of William Shakespeare. "Ophelia", one of the most important characters in the play, was portrayed at various times by many painters. The earliest pictured Ophelia chart belongs to John Bell (1775-76). After Bell, many painters such as Millais, Piloty, Hughes, Dicksee, Waterhouse worked female character Ophelia in the paintings. However, perhaps the most popular Ophelia compositions appeared during the Victorian period. This study focuses on the texts and fashion versions of the "Ophelia" figure depicted in the illustrations of John Everett Millais (1852), Arthur Hughes (1865) and John William Waterhouse (1894). This study aims to investigate the theater and fashion interaction through Millais, Hughes and Waterhouse's "Ophelia" paintings, and show how the Victorian style has changed in the historical process, how the connection between play and costume has been strengthened and the importance of the costumes’ meaning on the audience/reader.
Başkarakter Hamlet’ in amcası
Claudius’un Hamlet’ in babasını öldürmesi ve annesi Getrude ile evlenmesiyle
başlayan Hamlet trajedisi, William Shakespeare’ in tanınmış oyunlarından
biridir. Oyunda geçen ve belki de en önemli karakterlerden biri olan “Ophelia”,
birçok ressam tarafından çeşitli dönemlerde resmedilmiştir. En erken dönemde
resmedilen Ophelia tablosu John Bell (1775-76)’e aittir. Bell’den sonra
Millais, Piloty, Hughes, Dicksee, Waterhause gibi ressamlarda oyunun kadın
karakteri Ophelia’yı tablolarında çalışmıştır. Ancak Ophelia figürünün belki de
en popüler olduğu dönem Victoria dönemine denk gelir. Bu çalışma kapsamında John Everett
Millais (1852), Arthur Hughes (1865) ve John William Waterhouse (1894) tablolarında
resmedilen “Ophelia” figürünün giysi unsurları ile bu giysilerin dönemsel
tasarım özellikleri araştırılarak metin kaynaklı resimler üzerinden tiyatro ve
moda etkileşimi irdelenmeye çalışılmıştır. Millais, Hughes ve Waterhause’un
“Ophelia” tabloları üzerinden tiyatro ve moda etkileşiminin araştırılmasının
hedeflendiği bu çalışma ile tarihsel süreç içerisinde Victorian stilinin nasıl
bir değişim gösterdiği, oyun ile kostüm arasındaki bağın nasıl güçlendirildiği
ve giysinin anlamına yönelik olgunun seyircide/okuyucuda bıraktığı izleğin
nasıl bir öneme sahip olduğu ortaya koyulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | September 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 41 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.