Bu araştırmada, altıncı sınıf müzik
dersinde, müzik öğretmenleri tarafından ders kitabında yer alan şarkıların yanı
sıra belirli gün ve haftalarda kullanılan şarkılara eşlik yapabilmek için
lisans eğitimleri sürecinde alınan eğitimin yeterliği, hazır eşlikli şarkıların
çalınabilmesi, farklı modeller ile eşlik yapabilme ve doğaçlayabilme durumlarının
öğretmen görüşleri doğrultusunda belirlenmesi amaçlanmıştır.
Tarama modeli kullanılarak yapılan araştırma,
Denizli Merkez ilçelerde, altıncı sınıf müzik derslerine giren müzik
öğretmenlerini ve 2015-2016 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar dönemi müfredatını
kapsamaktadır.
Verilerin analizinde frekans dağılımı
ve yüzdelik gibi betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırmada elde
edilen veriler, SPSS 20.0 istatistik paket programı ile çözümlenmiştir.
Araştırmada müzik öğretmenlerinin, lisans eğitimi
sürecinde aldıkları eşlik çalma eğitiminin yeterli olmadığı, eşlik çalma
becerisinin öğretmenlik yaşantısında beklenen düzeyde kullanılamadığı sonuçlarına
ulaşılmıştır.
The purposes of this research is to determine songs
used by music teachers for special weeks and days based on course books in the
sixth grade music course.
A survey model was used for determining the current
situations of the research subjects. The research was carried out with the
music teachers and the students who participated in the sixth grade music
courses in Denizli Central Regions. In addition, it covers the curriculum of
the Spring Semester of 2015-2016 education year.
In the analysis of the data, descriptive statistics
such as frequency distribution and percentage were used firstly. The findings
obtained were analyzed through using SPSS 20.0 (Statistical Package for the
Social Sciences).
As a result of the
research, it was concluded that the music teacher's accompaniment education
during the undergraduate education was not enough, the accompaniment skill
could not be used in the expected level in the teaching life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2019 |
Submission Date | December 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 42 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.