Ovidius’un
“Dönüşümler” adlı eserinde geçen Narkisos ve Eko’nun hikayesinde aşkına
karşılık bulamayan bir peri kızı olan Eko ve kendi görüntüsüne âşık olan
Narkisos adlı iki karakterin dönüşümü anlatılmaktadır. Bu hikâye yalnızlık
temasını işlemiş olup mitin kahramanlarından Eko sesi, Narkisos ise görüntüyü
temsil etmektedir. Burada Narkisos kaynak görüntü ve bir yüzeye yansıyan
imgesini temsil ederken, Eko ise kaynağından uzaklaşmış, bedenini terk etmiş,
yabancılaşmış ve yalnızlaşmış bir ses olarak tanımlanabilir. Yirminci yüzyılda
ses kayıt teknolojisinin ortaya çıkmasıyla birlikte sesler ve onları çıkaran
kaynaklar birbirlerinden ayrılmaya başlamıştır. Sesleri çıkaran nesnelerin
fiziksel olarak mekânda bulunmaksızın seslerinin çalınabilmesi ve
manipülasyonun mümkün hale gelmesi sanatçılar tarafından sesler ve görüntülerin
birbirinden bağımsız olarak yeni ilişkiler kurmasını sağlamıştır. Böylece ses
ve görüntünün ayrılması düşüncesi 1960’li yıllardan başlayarak Batı sanat
ortamında Ses Sanatı adı verilen bir üretim mecrasını ortaya çıkarmıştır. Bu
çalışma Narkisos ve Eko mitinden hareketle, kaynak imge ve dönüşüme uğrayan
sesleri doğrultusunda belirli çağdaş ses sanatı yapıtlarında yalnızlık
temasının ne şekilde incelendiğine ilişkin bir bakış açısı sunmayı
hedeflemektedir.
The story of Narcissus and Echo in Ovid's “Metamorphoses”, recounts the
transformation of two characters, Echo, a nymph who cannot find his love, and
Narcissus who falls in love with his own image. The story revolves around the
theme of loneliness in which Echo represents the sound and Narcissus represents
the image. Hereby, Narcissus represents the source image and the image
reflected on a surface, while Echo can be defined as an alienated and lonely
voice that has moved away from its source, abandoned its body. With the advent
of sound recording technology in the twentieth century, sound and the source
started to be separated from each other. The fact that the sounds and the
objects that make the sound were able to be played without the physical
presence of the object and the manipulation enabled the artists to establish
new relationships between the sounds and images that are independent of each
other. Thus, the idea of separation of the sound and image, starting from the
1960s in the Western art environment created a production medium which is
called the Sound Art. This study aims to provide a perspective on how the theme
of loneliness is examined in certain contemporary sound art works in accordance
with the source image and transformed sounds based on Narcissus and Echo myth.
Echo Sound Sound Art Sound Installation Loneliness and Sound Art Eremocene The Age of Lonliness
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2019 |
Submission Date | May 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 43 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.