Review
BibTex RIS Cite

Lowbrow Üzerine...

Year 2020, Volume: 26 Issue: 44, 202 - 210, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.680960

Abstract

Bu çalışmada, kökleri dadaizm, kavramsal sanat, pop art'a kadar dayanan ve 1970’li yılların sonunda gelişmeye başlayan Lowbrow sanat hareketi ve son dönem örnekleriyle değerlendirmek amaçlanmıştır. Hareket; seçkinci ve elitist tavırlı ‘yüksek sanat’ anlayışına muhalif olarak ’Lowbrow’ (düşük/kısa kaş) ismi ile karşımıza çıkmaktadır. Modern anlayışta galeri ve müze gibi sanat mekânlarında bu kitlelere yönelik sergiler gerçekleştirilmekteydi. Özellikle, 1960 sonrası etkinlik gösteren Lowbrow, bu modern sanat mekanlarına karşı olarak; yeraltı çizgi romanları, punk müzik, illüstrasyon, sokak kültürü gibi oluşumlara kendini yakın görmüş ve bu anlayışlarla filizlenmeye başlamıştır. Bundan dolayı da güzel sanatlar disiplinlerinden değil de bu şekilde bir alt yapıdan gelmesi, hareketin belli bir kimliksizlik içerisine girmesine neden olmuştur. Teknik olarak ise tuval üzerine yağlıboya, akrilik gibi tekniklerin yanı sıra çeşitli heykeller, seramikler, düzenlemeler ve hatta cep telefonları gibi teknolojik parçalarda dahi uygulamaların olduğu görülmüştür.

References

  • Akay, A. (2002). Kapitalizm ve pop kültür. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Alptekin, F. (2012, 24 Ağustos). Bağımlılık yapar!. Sabah. Erişim adresi: https://www.sabah.com.tr/kultur-sanat/2012/08/24/bagimlilik-yapar
  • Başkent, G. (2010). Güncel sanat ortamında resim-illüstrasyon etkileşimleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 274414)
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel değiş tokuş ve ölüm (O. Adanır, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Dolmacı, S. (2018). Kaliforniya rüyası. Erişim adresi: https://sevildolmaci.com.tr/kaliforniya-ruyasi/
  • Elizabeth Mcgarth. (t.y.). Erişim adresi: https://elizabethmcgrath.com/about
  • Ergen, E. V. (2015). Yeni ve bağımsız bir sanat deneyimi olarak pop sürrealizm. Art-Sanat Dergisi, 3, 173-180. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92918
  • Glueck, G. (2001). Art in rewiev, Mark Ryden: bunnies and bees. The New York Times. Erişim adresi: http://www.nytimes.com/2001/12/07/arts/art-in-review-mark-ryden-bunnies-andbees.html?scp=2&sq=mark %20ryden&st=cse
  • Lozeau, D. (2019). Lowbrow and kustom kulture art. Erişim adresi: https://www.davidlozeau.com/ collections/lowbrow
  • Raborn, D. (2018). Sofistike olmayan: Robert Williams. LSU Sanat Müzesi. Erişim adresi: http://pelicanbomb.com/art-review/2018/unsophisticated-robert-williams-at-the-lsu-museum-of-art
  • Spaceegg. (t.y.). Art Works. Erişim adresi: http://www.spaceegg77.com/spaceegg77site/paintings/0.html
  • Şahin, H. (2016). Sanatta Kitsch olgusu üzerine. Akdeniz Sanat Dergisi, 9(17), 1-11. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/275514
  • Türkmenoğlu, D. (2007). Toplumsal ve kültürel değişim sürecinde pop sanatı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 95-101. Erişim adresi: https://sbedergi.erciyes.edu.tr/sayi_23/6-%20_95-101.%20syf._.pdf
  • Widewalls. (2015, 23 Mayıs). Yosuke Ueno. Erişim adresi: https://www.widewalls.ch/artist/yosuke-ueno/

On the Lowbrow…

Year 2020, Volume: 26 Issue: 44, 202 - 210, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.680960

Abstract

In this study, it is aimed to evaluate the Lowbrow art movement, which was originated from dadaism, conceptual art and even pop art and began to develop at the end of the 1970s, using recent examples. The movement is encountered by the name ‘Lowbrow’, as opposed to the sense of ‘high art’ which has an exclusive and elitist attitude. In modern sense, exhibitions used to be organized for these masses in art spaces like galleries and museums. Lowbrow movement which became more active especially after 1960, began to grow in association with formations like underground comic books, punk music, illustrations and street culture, as opposed to the aforementioned modern art spaces. Therefore, fact that the movement is originated from such a substructure instead of fine arts disciplines has caused the movement to go into a certain disidentification. Technically, it is encountered as techniques such as oil on canvas and acrylic paintings, besides various statues, ceramics, arrangements and even technological pieces like cell phone.

References

  • Akay, A. (2002). Kapitalizm ve pop kültür. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Alptekin, F. (2012, 24 Ağustos). Bağımlılık yapar!. Sabah. Erişim adresi: https://www.sabah.com.tr/kultur-sanat/2012/08/24/bagimlilik-yapar
  • Başkent, G. (2010). Güncel sanat ortamında resim-illüstrasyon etkileşimleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 274414)
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel değiş tokuş ve ölüm (O. Adanır, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Dolmacı, S. (2018). Kaliforniya rüyası. Erişim adresi: https://sevildolmaci.com.tr/kaliforniya-ruyasi/
  • Elizabeth Mcgarth. (t.y.). Erişim adresi: https://elizabethmcgrath.com/about
  • Ergen, E. V. (2015). Yeni ve bağımsız bir sanat deneyimi olarak pop sürrealizm. Art-Sanat Dergisi, 3, 173-180. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92918
  • Glueck, G. (2001). Art in rewiev, Mark Ryden: bunnies and bees. The New York Times. Erişim adresi: http://www.nytimes.com/2001/12/07/arts/art-in-review-mark-ryden-bunnies-andbees.html?scp=2&sq=mark %20ryden&st=cse
  • Lozeau, D. (2019). Lowbrow and kustom kulture art. Erişim adresi: https://www.davidlozeau.com/ collections/lowbrow
  • Raborn, D. (2018). Sofistike olmayan: Robert Williams. LSU Sanat Müzesi. Erişim adresi: http://pelicanbomb.com/art-review/2018/unsophisticated-robert-williams-at-the-lsu-museum-of-art
  • Spaceegg. (t.y.). Art Works. Erişim adresi: http://www.spaceegg77.com/spaceegg77site/paintings/0.html
  • Şahin, H. (2016). Sanatta Kitsch olgusu üzerine. Akdeniz Sanat Dergisi, 9(17), 1-11. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/275514
  • Türkmenoğlu, D. (2007). Toplumsal ve kültürel değişim sürecinde pop sanatı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 95-101. Erişim adresi: https://sbedergi.erciyes.edu.tr/sayi_23/6-%20_95-101.%20syf._.pdf
  • Widewalls. (2015, 23 Mayıs). Yosuke Ueno. Erişim adresi: https://www.widewalls.ch/artist/yosuke-ueno/
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aysun Cançat 0000-0003-3837-5302

Publication Date March 19, 2020
Submission Date January 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 44

Cite

APA Cançat, A. (2020). Lowbrow Üzerine.. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 202-210. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.680960

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.