In today's information age, one of the main goals of the societies is to raise qualified and creative individuals in the fields of science, technology and art. Besides science and technology, art education has an important function because it contributes to the development of individuals' creative direction and sensitivity. The main purpose of the voice education within the scope of music education which is a branch of art is to ensure that the students use their voices in the best way in speaking and singing. Therefore, it is important to select effective and efficient teaching methods to be used in the training process. Through the use of verbal images as a method in voice education, the development of singing skills will enable students to use their voices and sing in a healthy way for many years. In addition, teacher-student communication and education process will be more healthy, efficient and effective. In this context, the purpose of this study is to investigate the effects of verbal imagery on music teacher candidates’ singing skills. This study is conducted in the fall semester of 2018-2019 academic year with ten prospective teachers attending in Music Education Department at Buca Faculty of Education at Dokuz Eylul University. Both at the beginning of the academic year and at the end of the period, students’ singing performances were evaluated by the two voice instructors one of whom is researcher in the study in which pre-test post-test control group model is used. In the study, it was determined significantly progress in favor of experimental group between the results of evaluation pre-test post-test.
Günümüz bilgi çağında, toplumların temel hedeflerinden biri de bilim, teknoloji ve sanat alanlarında nitelikli ve yaratıcı bireylerin yetişmesidir. Bilim ve teknoloji yanında sanat eğitimi, bireylerin özellikle yaratıcı yönünün ve duyarlılığının gelişmesine katkı sağlaması nedeniyle önemli bir işleve sahiptir. Sanatın bir kolu olan müzik eğitimi kapsamında yer alan ses eğitiminin genel amacı, konuşma ve şarkı söylemede, öğrencilerin seslerini en iyi şekilde kullanmalarını sağlamaktır. Bu amacın gerçekleştirilmesi, onlara sunulacak nitelikli eğitim anlayışı ile sağlanabilir. Dolayısıyla eğitim sürecinde kullanılacak etkili ve verimli öğretim yöntemlerinin seçilmesi önemlidir. Ses eğitiminde bir yöntem olarak sözel imgelerin kullanılması ile şarkı söyleme becerilerinin geliştirilmesi, öğrencilere uzun yıllar sağlıklı bir şekilde seslerini kullanma ve şarkı söyleme olanağı sağlayacaktır. Ayrıca öğretmen-öğrenci iletişimi ve eğitim süreci de daha sağlıklı, verimli ve etkili olacaktır. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı, sözel imgelerin müzik öğretmeni adaylarının şarkı söyleme becerileri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırma, 2018-2019 öğretim yılı güz döneminde, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda 1. sınıfta öğrenim gören 10 öğrenci ile yürütülmüştür. Öntest-sontest kontrol gruplu modelin kullanıldığı araştırmada, öğrencilerin öğretim yılı başındaki şarkı söyleme performansları ile dönem sonundaki performansları, biri araştırmacı olmak üzere, 2 ses eğitmeni tarafından değerlendirilmiştir. Araştırmada, deney öncesi ve deney sonrası değerlendirme sonuçları arasında deney grubunun lehine anlamlı düzeyde gelişme olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2020 |
Submission Date | April 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 26 Issue: Müzik Özel Sayısı |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.