Research Article
BibTex RIS Cite

Christian Dior’un New Look Akımı Corolle Koleksiyonu İçerisindeki Bar Modelinin Göstergebilim Çözümlemesi

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 580 - 587, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.753369

Abstract

Tarih boyunca kadınlar toplumdan soyutlanarak kendi benliklerinden uzaklaştırılmaya çalışılmışlardır. Fakat bunun yanısıra sürekli kendini yenileyen moda akımları sayesinde kadınların fiziksel ve kişisel özelliklerini özgür bir biçimde yansıtabilecekleri alanlar dönemin zor şartlarında bile hız kesmeden yenilenmeye devam etmiştir. Savaş sırasındaki kısıtlamalara rağmen, modadaki bu kendini yenileyen trendin harika bir örneği birçok ünlü tasarımcıya, muhteşem tasarımlar yaparak ilham vermeyi başaran Christian Dior'un yarattığı Corolle koleksiyonu olmuştur. Bu çalışmada da Ronald Barthes’ın geniş bir kitle tarafından kabul görmüş göstergebilim yöntemi ile Christian Dior’un New Look (Yeni görünüm) akımı “Corolle” koleksiyonundaki “Bar” modelinin, tasarım özellikleri, kullanım biçimleri ve yansıtılan “anlamlama” ve “anlama” evrelerinin çözümlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, Barthes’nin anlamlandırma şemasından yola çıkılarak göstergeler, gösteren/gösterilen, dizim/dizge, düzanlam/yananlam karşıtlıkları ile açıklanarak, mitler ile anlamlandırılma ilişkisi üzerinde durulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda, anlamlandırmanın birinci düzlemi olan düzanlamda; göstergelerin tümünün göstereni ve gösterileni arasındaki ilişki olduğu ve göstergenin gerçek nesnesi ile benzeştiği belirlenmiştir. Dior’un, bu modelde farklı işlevlere sahip giysi parçalarını, birbirleriyle ilişkilendirilerek dizimsel bağlantı ile anlamlı bir bütün oluşturduğu görülmektedir. Yananlamda ise; dizimsel bağlantıda, parçaların birleşmesini düzenleyen kuralların, giysinin anlamını değiştirdiği görülmüştür. Ayrıca, sözcüklerin anlamlarını nesnelerin ifade etmesi ile tüm göstergelerde farklı düzeylerde anlamlandırmanın mitlerle ilişkilendirildiği gözlenmiştir.

References

  • Barnard, M .(2002). Fashion and comunication. London and Newyork: Taylor&Francis Group.
  • Barthes, R. (2012). Göstergebilimsel serüven. (S. Rifat ve M. Rifat, Eds. ve Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Batu, B. (2011). Sanat eğitimi alanında yapıt incelemelerinde bir yöntem olarak görsel gösterge çözümlemesi (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 285758).
  • Berger, J. (2008). Görme biçimleri. (Y. Salman, Ed. ve Çev.). İstanbul: Metin Yayınları.
  • Christian Dior. (2018, 4 Haziran). Erişim adresi: http://www.paragrafoku.com/2018/06/04/christian-dior/
  • Davis, F. (1997). Fashion, culture, and identity. (Ö. Arıkan, Ed. ve Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Ed. ve Çev.), Ankara: Bilim Sanat.
  • Frog, M. (2014). Modanın tüm öyküsü. İstanbul: Hayalperest.
  • Girişmen, G. (2015). Moda tasarımında görsel kimlik ve imge algılanması (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 421751).
  • Günay, V. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi (Art-e), 1(1), 1-29. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/193366
  • Kırkıncıoğlu, Z. (2015). Ege bölgesi kadın giyim-kuşamının göstergebilimsel yöntem ile çözümlenmesi (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 397379).
  • Koca, E., & Kırkıncıoğlu, Z. (2016). Denizli ili gelin giyim-kuşamının göstergebilimsel açıdan çözümlenmesi. Turkish Studies (International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic), 11(8), 247- 270. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9569
  • Koç, A. (2009). Kütahya merkezinde giyim-kuşam kültüründeki değişmelerin çözümlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 243-261. Erişim adresi: http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt2/sayi9pdf/koc_ adem.pdf
  • Koç, F., & Koca, E. (2015). Kütahya'nın entarili geleneksel kadın giysilerinin göstergebilimsel çözümlenmesi. Milli Folklor, 27(106), 70-87. Erişim adresi: https://www.millifolklor.com/PdfViewer.aspx? Sayi=106&Sayfa=67
  • Köse, H. (2007). Kültürel/siyasal bir kimlikleşme aracı olarak giyim-kuşam modası. ICANAS, 10, 457
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Ed. ve Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Moda, modanın tarihçesi ve geçmişten günümüze ünlü modacılar. (2016,1 Nisan). Erişim adresi: https://circlelove.co/moda-modanin-tarihcesi-ve-gecmisten-gunumuze-unlu-modacilar/
  • Özmutlu, A. (2009). Grafik tasarım atölye derslerine afiş konusunun uygulama ve çözümleme süreçlerinde göstergebilimsel çözümleme yönteminin kullanımı (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 227527).
  • Parsa, S. (2004). Göstergebilim çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Rifat, M. (1992). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Yıldız, Ş., & Başak, V. (2019). Moda tarihi içerisinde Jan Van Eyck’in resimlerinin göstergebilimi ile analizi. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 4(7), 179-200. doi: http://dx.doi.org/10. 29228/ijiia.7.81

A Semiotic Analysis on The Bar Model in The Christian Dior’s New Look Trend Corolle Collection

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 580 - 587, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.753369

Abstract

Throughout history, women have always been tried to be removed from their selves by isolating from their cultures. However, in virtue of the constantly self-renewing trends in fashion, the fields where women can freely reflect their physical and personal characteristics continued to be renewed even under challenging conditions of the period. Notwithstanding restrictions during the wartime, a great example of this self-renewing trend in fashion had been the Corolle collection created by Christian Dior, who managed to inspire many famous designers by making magnificent, excellent designs. The aim of this study is to analyze the design features, usage styles and reflected "meaning" and "understanding" phases of the "Bar" model in Christian Dior's New Look trend "Corolle" collection through the widely accepted semiotics method of Ronald Barthes. In the study, based on Barthes’ distinguishing matrix, the signs are explained with the oppositions of signifier/signified, syntagm/paradigm, denotation/connotation and the correlation between myths and interpretation is emphasized and interpreted. As a result of research, the “denotation” which is in the first plane of signification, it has been determined that all of the indicators have a relationship between the signifier and the signified, and that the indicator is similar to its real object. It is understood that in this model Dior has created a meaningful whole with syntactic connection by relating clothing pieces with different functions to each other. In the connotation and in the syntagmatic relation, it has been observed that the rules regulating the combination of parts change the meaning of the clothing. Besides, It has been observed that the expression of the meanings of the words and the different levels of interpretation in all signs are associated with the myths.

References

  • Barnard, M .(2002). Fashion and comunication. London and Newyork: Taylor&Francis Group.
  • Barthes, R. (2012). Göstergebilimsel serüven. (S. Rifat ve M. Rifat, Eds. ve Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Batu, B. (2011). Sanat eğitimi alanında yapıt incelemelerinde bir yöntem olarak görsel gösterge çözümlemesi (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 285758).
  • Berger, J. (2008). Görme biçimleri. (Y. Salman, Ed. ve Çev.). İstanbul: Metin Yayınları.
  • Christian Dior. (2018, 4 Haziran). Erişim adresi: http://www.paragrafoku.com/2018/06/04/christian-dior/
  • Davis, F. (1997). Fashion, culture, and identity. (Ö. Arıkan, Ed. ve Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Ed. ve Çev.), Ankara: Bilim Sanat.
  • Frog, M. (2014). Modanın tüm öyküsü. İstanbul: Hayalperest.
  • Girişmen, G. (2015). Moda tasarımında görsel kimlik ve imge algılanması (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 421751).
  • Günay, V. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi (Art-e), 1(1), 1-29. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/193366
  • Kırkıncıoğlu, Z. (2015). Ege bölgesi kadın giyim-kuşamının göstergebilimsel yöntem ile çözümlenmesi (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 397379).
  • Koca, E., & Kırkıncıoğlu, Z. (2016). Denizli ili gelin giyim-kuşamının göstergebilimsel açıdan çözümlenmesi. Turkish Studies (International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic), 11(8), 247- 270. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9569
  • Koç, A. (2009). Kütahya merkezinde giyim-kuşam kültüründeki değişmelerin çözümlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 243-261. Erişim adresi: http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt2/sayi9pdf/koc_ adem.pdf
  • Koç, F., & Koca, E. (2015). Kütahya'nın entarili geleneksel kadın giysilerinin göstergebilimsel çözümlenmesi. Milli Folklor, 27(106), 70-87. Erişim adresi: https://www.millifolklor.com/PdfViewer.aspx? Sayi=106&Sayfa=67
  • Köse, H. (2007). Kültürel/siyasal bir kimlikleşme aracı olarak giyim-kuşam modası. ICANAS, 10, 457
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Ed. ve Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Moda, modanın tarihçesi ve geçmişten günümüze ünlü modacılar. (2016,1 Nisan). Erişim adresi: https://circlelove.co/moda-modanin-tarihcesi-ve-gecmisten-gunumuze-unlu-modacilar/
  • Özmutlu, A. (2009). Grafik tasarım atölye derslerine afiş konusunun uygulama ve çözümleme süreçlerinde göstergebilimsel çözümleme yönteminin kullanımı (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 227527).
  • Parsa, S. (2004). Göstergebilim çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Rifat, M. (1992). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Yıldız, Ş., & Başak, V. (2019). Moda tarihi içerisinde Jan Van Eyck’in resimlerinin göstergebilimi ile analizi. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 4(7), 179-200. doi: http://dx.doi.org/10. 29228/ijiia.7.81
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gökçe Özdemir 0000-0002-2608-6004

Publication Date October 22, 2020
Submission Date June 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 45

Cite

APA Özdemir, G. (2020). Christian Dior’un New Look Akımı Corolle Koleksiyonu İçerisindeki Bar Modelinin Göstergebilim Çözümlemesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), 580-587. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.753369

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.