Sacret Texts and MusicThe music has a peculiarity which holds an application and takes effect at the religious and secular field because it is a value that exists at the base of the cosmos and its constitution. There is no doubt that music -in terms of Sufism- is divine origin and has a magic power that draws the hearts to its self, and it is a true that when music gets together with the spiritual structure of the sacret text, it becomes more attractive. This article mainly studies the reality of music and examines the matter that how it is performed in sacret texts, while it partially deals with the music from view point of its theoretical, ontological and philosophical respects
Müzik ontolojik olarak bütün bir evrenin temelinde ve bünyesinde mevcudiyet
bulmuş bir değer olması hasebiyle hem dinî hem seküler alanda etkinliğini
hissettiren ve uygulama bulabilen bir özelliğe sahiptir. Tasavvufi anlamda ilâhî
menşeli olan müziğin gönülleri kendine ram eden o sihirli gücü tartışılmazdır.
Musikinin fıtratında zaten var olan etkileyicilik vasfının kutsal metinlerin lâhutî
bünyesiyle buluşup bütünleşmesi esnasında daha da müessir ve cazip bir hâl aldığı bir realitedir. Bu makalede müziğin teorik, ontolojik ve felsefi yönüne kısmen
değinildikten sonra, ağırlıklı olarak dini musikinin mahiyeti ve kutsal metinlerde
nasıl bir icra alanı bulduğu hususunda mukayeseli bir incelemeye yer verilmiştir
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 39 |