Öz
Savaş sonrası Alman yazınının Yıkıntı
Edebiyatı (Trümmerliteratur) olarak söz konusu
edilen dönemin önemli temsilcilerinden olan
Siegfried Lenz, “Almanca Dersi” romanını 1960’lı
yıllarda kaleme almıştır. “Almanca Dersi” İkinci
Dünya Savaşı sonrası Alman yazınını yansıtan
önemli bir yapıttır. Yazarın başyapıtı olarak
bilinen bu roman Almanya’da uzun yıllar ders
kitabı olarak okutulmuş ve Alman yazınında
önemli bir başarıyı elde etmiştir. Bu çalışmada,
Nazilerin İkinci Dünya Savaşı sonrasında savaş
suçları mahkemelerinde ‘sadece görevlerini
yaptıkları’ yönündeki söylemleri ve ‘görev
tutkusu’ ile ilgili yaptıkları savunmaları savaşın
izlerinin sürülmesi bağlamında irdelenmektedir.
Ayrıca nasyonal sosyalizm döneminde uygulanan
resim yasağının gereklerini yerine getirmek için
çabalayan bir baba ile onun yaptıklarını
onaylamayan oğlu Siggi’nin öyküsü anlatılır;
Siggi’nin ‘görev tutkusu’ konulu kompozisyon
ödevini yazmadığı için ıslahevine gönderilmesi ile
başlayan roman ressam Max Ludwig Nansen’in
denetlenmesi çerçevesinde kurgulanmıştır. Son olarak bu dönemin en baskın kavramlarından
olan “sadakat anlayışı” savaşın gerçekleriyle
ilişkilendirilirken olay örgüsü boyunca yapılan
çeşitli göndermeler nasyonal sosyalizmi
çağrıştırması bakımından ele alınmıştır.
Anahtar kelimeler: Siegfried Lenz, Savaş Sonrası Yazın, Almanca Dersi.
Abstract
One of the pioneers of the post-war
German literature (Trümmerliteratur), Siegfried
Lenz wrote his novel “The German Lesson” in
1960s. “The German Lesson” is an important
novel reflecting German literature after the
Second World War. The novel, which is known
as the writer’s masterpiece, has been used as
course book and took its place in German
literature. In this study, Nazi’s discourses that
“they only fulfilled their duties” and their
defences about “passion for duty” in war crime
courts after Second World War have been
analysed in context with tracing the war.This
study is also concerned with the story of a
father who endeavours to abide by the picture
ban practiced in National Socialism period, and
his son Siggi who does not approve of what his
father is doing. The novel starts with Siggi’s
transfer to youth detention centre for not
preparing homework on “Passion for Duty”,
and it is framed around his police father’s
inspection of the painter Max Ludwig Nansen
who was forbidden in Hitler period. Finally, understanding of loyalty, one of the
most dominant concepts of this period, and
various references throughout the plot related
to realities of the war will be dealt for evoking
National Socialism.
Keywords: Siegfried Lenz, Post-war German Literature, German Lesson
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 57 |