Ö Z E T
Bu çalışmanın amacı, yapılandırmacı yaklaşımı esas alan 2005 Coğrafya dersi
programına uygun hazırlanmış ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’ndan onay
almış, ortaöğretim Coğrafya ders kitaplarını metin türleri ve özellikleri açısından
incelemektir. Bu çalışmada da içerik analizi yöntemi uygulanarak günümüzdeki
ortaöğretim Coğrafya ders kitaplarında yer alan edebi ürünler araştırılmaya
çalışılmıştır. 2005 Coğrafya öğretim programı öncesi hazırlanan ortaöğretim
Coğrafya ders kitaplarında şiir, karikatür, biyografi, hikâye, röportaj gibi edebi
ürünlere neredeyse hiç yer verilmemekteydi. Bunun en önemli nedeni davranışçı
yaklaşıma göre hazırlanan ders kitaplarında bu edebi ürünler sadece Türkçe ve
Edebiyat derslerinin ana materyali gibi düşünülmekteydi. Yapılandırmacı
yaklaşıma göre hazırlanan Coğrafya dersi öğretim programı ile birlikte edebi
metinler Coğrafya ders kitaplarında da kullanılmaya başlandı. Eskiye oranla büyük
gelişme olsa da, günümüzde ortaöğretim Coğrafya ders kitapları olarak okutulan
ders kitaplarının bu edebi ürünler (metin türleri) açısından zengin olduğu
söylenemez.
Anahtar Kelimeler: Coğrafya, Coğrafya Öğretimi, Edebi Metinler, Coğrafya Ders Kitabı
AB S T R AC T
The purpose of this study is to analyze secondary education Geography course
books in terms of their text types and text properties which have been approved by
Head Council of Education and Morality and prepared in accordance with 2005
Geography curriculum based upon constructivist approach. In this study, literary
texts that take place within secondary education Geography course books have
been tried to be researched performing content analysis method. In secondary
education Geography course books that were prepared before 2005 Geography
curriculum, there were not included literary genres such as poem, cartoon,
biography, story and interview. The most important reason of this that those
literary genres have only been thought as the main material of Turkish and
Literature courses in course books prepared according to behavioral approach.
Along with the Geography curriculum prepared in accordance with the
constructivist approach, literary texts have been started to be used in Geography
course books, as well. Although there is a great improvement in contrast to old
times, there cannot be said that course books studied as secondary Education Geography course books are not affluent in terms of those literary genres (text
types).
Keywords: Geography, Geography Teaching, Literary Texts, Geography Course Book
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 48 |