Ö Z E T
Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler ders kitaplarında (metingörsel)
yer alan harita becerilerine yer verilme düzeyi tespit edilmeye çalışılmıştır.
Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada örneklem olarak 6
ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitapları incelenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde
içerik analizi yapılarak betimsel istatistikten yararlanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, altıncı sınıf sosyal bilgiler ders kitabı metinlerinde %30 oran ile
konum ve koordinat belirleme becerisi en fazla yer alan beceri iken, sembolleri
anlama ve yorumlama becerisi %5 oran ile en az yer alan beceridir. Yedinci sınıf
sosyal bilgiler ders kitabı metinlerinde %37 oran ile ile harita okuma ve
yorumlama becerisi en fazla yer alan beceri, sembolleri anlama ve yorumlama
becerisi ile ölçek kullanma becerisi ise %10 oran ile en az yer alan beceriler olarak
belirlenmiştir. İlköğretim altıncı sınıf sosyal bilgiler ders kitabının görsellerinde
%37 oran ile konum ve koordinat belirleme becerisi en fazla yer alan beceri,
uzaklık ölçme becerisi ise %1’lik oran ile kitaptaki görsellerde en az yer alan beceri
olmuştur. İlköğretim yedinci sınıf sosyal bilgiler ders kitabının görsellerinde ise
%34 oran ile harita okuma ve yorumlama becerisi ilk sırada yer alırken, uzaklık
ölçme becerisinin görsellerde hiç yer almadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal bilgiler, sosyal bilgiler ders kitabı , harita becerileri
AB S T R AC T
In this study, there has been tried to determine the rate of including map skills in
elementary education secondary stage social sciences course books (text-images).
The research has been carried out on screening model. In the research, 6th and 7th
grade social sciences course books have been analyzed as samples. For data
analysis, descriptive statistics has been benefited performing content analysis.
According to the research results, whereas position and coordination determining
skill has been the one that takes the most place with 30% rate in 6th grade social
sciences course book, the skill of understanding and interpreting the symbols takes
the least place with 5% rate. There has been determined that whereas position and
coordination determining skill has been the one that takes the most place with
37% rate in 7th grade social sciences course book, the skills of understanding and
interpreting the symbols and using scale takes the least place with 10% rate.
Whereas position and coordination determining skill has been the one that takes
the most place in the images of elementary education sixth grade social sciences
course book with 37% rate, the skill of distance measuring is the one that takes the
least ppace with 1% rate. There has been determined that whereas the skill of map reading and interpreting takes place on the top with 34% rate on images of the
elementary education seventh grade social sciences course book, distance
measuring skill has no place on images.
Keywords: Social sciences, social sciences course book, map skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 48 |