Research Article
BibTex RIS Cite

Füruzan’ın Kırk Yedililer Romanında Sosyal Meseleler

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 211 - 233, 15.10.2020

Abstract

Çağdaş Türk edebiyatının önemli isimlerinden biri olan Füruzan, roman ve hikâyelerinde ağırlıklı olarak Türk tarihinin sosyal ve siyasi meseleleri üzerinde yoğunlaşmış, siyasi baskı ve yıkımın boyutlarını ön plana çıkaran eleştirel eserler kaleme almıştır. Kırk Yedililer, sıradan bir darbe romanı olmaktan çok döneme ayna tutan bir duruş sergilemektedir. Kırk Yedililer romanında 1947 doğumlu kuşağın Türkiye’nin yakın tarihine damgasını vuran 12 Mart muhtırasına tanıklığı anlatılır. Kozlu ailesi özelinde işlenen siyasal ve toplumsal meseleler ile yazar toplumsal sürecin ve siyasetin birey üzerindeki etkisini göz önüne sermeyi amaçlamıştır. Eserde dönemin siyasi koşulları ve sosyal yapısının romanın ana karakteri üzerinden işlendiği ve aslında romandaki karakterlerin belirli toplumsal kimlikleri temsil ettiği görülmektedir. Romanda; eğitimde yozlaşma, işçi sorunları ve karşıt ideolojiler, belirgin olarak saptanan konulardır. Bu çalışmada, edebiyata yansıyan siyasi bir vesikayı ortaya koymak ve toplumsal bunalıma yol açan açmazların insan psikolojisi üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla toplumsal kimlikler üzerinde durulmuştur. Kırk Yedililer romanında işlenen öğrenci olaylarına, bir ideoloji olarak sosyalizm ve kapitalizme, işçi sorunlarına, eğitimde karşılaşılan problemler gibi meselelere toplumsal eleştiri bağlamında değinilmiştir.

References

  • Alver, A. (2009). “12 Mart Romanında Aile, Yarın Yarın, 47’liler” Sdü Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19:133-148.
  • Baş, S.(2009) “Füruzan’ın Öykülerinde Eğitim Sorunlarına Bakış”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 4/8.
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya, İstanbul: Pegem Yayınları.
  • Füruzan, (2018). Kırk Yedililer, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Moran, B. (2005) “12 Mart Romanının Amacı ve Yapısı.” Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 3.11. bs. Haz., Nazan Aksoy ve Oya Berk. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şafak, B. (2007). Füruzan’ın Öykülerinde Anne-Kız İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yücel, T.vd. (1982). “Füruzan’la Öykünün Öteki Yüzüne Doğru” Çağdaş Eleştiri Dergisi, 9: 4-18.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 211 - 233, 15.10.2020

Abstract

References

  • Alver, A. (2009). “12 Mart Romanında Aile, Yarın Yarın, 47’liler” Sdü Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19:133-148.
  • Baş, S.(2009) “Füruzan’ın Öykülerinde Eğitim Sorunlarına Bakış”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 4/8.
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya, İstanbul: Pegem Yayınları.
  • Füruzan, (2018). Kırk Yedililer, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Moran, B. (2005) “12 Mart Romanının Amacı ve Yapısı.” Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 3.11. bs. Haz., Nazan Aksoy ve Oya Berk. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şafak, B. (2007). Füruzan’ın Öykülerinde Anne-Kız İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yücel, T.vd. (1982). “Füruzan’la Öykünün Öteki Yüzüne Doğru” Çağdaş Eleştiri Dergisi, 9: 4-18.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Research Article
Authors

Mehdi Genceli 0000-0002-6925-0265

Publication Date October 15, 2020
Submission Date August 4, 2020
Acceptance Date October 12, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Genceli, M. (2020). Füruzan’ın Kırk Yedililer Romanında Sosyal Meseleler. Aydın Türklük Bilgisi, 6(2), 211-233.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)