Review
BibTex RIS Cite

Tıp Fakültelerinde Tıp Eğitimi Anabilim Dalı İşlevi / The Function of Division of Medical Education

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 6, 31.01.2019

Abstract

Tıp Fakülteleri’nde Tıp Eğitimi Anabilim Dalları, yurtdışında olduğu gibi ülkemizde de en
son kurulan anabilim dalları arasındadır. Bu nedenle işlevleri yaygın olarak bilinmemektedir.
Bu derlemede, tıp eğitimi tarihçesi kısaca verilerek bu konudaki gelişmelere değinilmiş ve
günümüzde Tıp Eğitimi Anabilim Dalları’nın ülkemizdeki güncel işlevi açıklanmıştır.
  

References

  • 1. Elçin M. Tıp eğitiminin tarihçesi. Hacettepe Tıp Dergisi 2010; 41:195-202.
  • 2. Flexner A. Medical Education in the United States and Canada. Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, New York City, 1910.
  • 3. Harden RM, Sowden S, Dunn WR. Educational strategies in curriculum development: SPICES model. Med Educ 1984; 18(4), 284-297.
  • 4. Tosteson DC. New pathways in general medical education imperative. N Engl J Med. 1990: 322 (4): 234-8.
  • 5. Bligh J. PRISMS: new educational strategies for medical education. Med Educ 2001; 35(6): 520-1
  • 6. Harden RM International medical education and future directions: a global perspective. Acad Med. 2006; 81: 22-9.
  • 7. Tıp Eğiticisi El Kitabı. Sayek İ. Çev.ed. 1.Baskı. Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri; 2016.
  • 8. Turan S. Geçmişten geleceğe Türkiye’de tıp eğitiminin gelişimi. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi. 2016; 45.Özel sayı, 11-14.
  • 9. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi – Ulusal Çekirdek Eğitim Programı 2014, www.yok.gov.tr/ documents/10279/38058561/tip_fakultesi_cep.pdf
  • 10. Passment M, Sacks H, Huang G. Medical Simulation in medical education: Results of an AAMC Survey. 2011
  • 11. Elçin M. Mezuniyet öncesi tıp eğitiminde simülasyon uygulamaları. Turkiye Klinikleri J Med Educ-Special Topics 2017; 2(2): 57-64.
  • 12. Kitapçıoğlu D, Topsever P, Şahiner M, Bakırcı N. Mezuniyet öncesi tıp eğitiminde simülasyon merkezlerinin yeri. Turkiye Klinikleri J Med EducSpecial Topics 2016; 1(3): 30- 34.
  • 13. Mıdık Ö, Kartal M. Simülasyona dayalı tıp eğitimi.Marmara Medical Journal 2010; 23(3): 389- 399.
Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 6, 31.01.2019

Abstract

References

  • 1. Elçin M. Tıp eğitiminin tarihçesi. Hacettepe Tıp Dergisi 2010; 41:195-202.
  • 2. Flexner A. Medical Education in the United States and Canada. Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, New York City, 1910.
  • 3. Harden RM, Sowden S, Dunn WR. Educational strategies in curriculum development: SPICES model. Med Educ 1984; 18(4), 284-297.
  • 4. Tosteson DC. New pathways in general medical education imperative. N Engl J Med. 1990: 322 (4): 234-8.
  • 5. Bligh J. PRISMS: new educational strategies for medical education. Med Educ 2001; 35(6): 520-1
  • 6. Harden RM International medical education and future directions: a global perspective. Acad Med. 2006; 81: 22-9.
  • 7. Tıp Eğiticisi El Kitabı. Sayek İ. Çev.ed. 1.Baskı. Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri; 2016.
  • 8. Turan S. Geçmişten geleceğe Türkiye’de tıp eğitiminin gelişimi. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi. 2016; 45.Özel sayı, 11-14.
  • 9. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi – Ulusal Çekirdek Eğitim Programı 2014, www.yok.gov.tr/ documents/10279/38058561/tip_fakultesi_cep.pdf
  • 10. Passment M, Sacks H, Huang G. Medical Simulation in medical education: Results of an AAMC Survey. 2011
  • 11. Elçin M. Mezuniyet öncesi tıp eğitiminde simülasyon uygulamaları. Turkiye Klinikleri J Med Educ-Special Topics 2017; 2(2): 57-64.
  • 12. Kitapçıoğlu D, Topsever P, Şahiner M, Bakırcı N. Mezuniyet öncesi tıp eğitiminde simülasyon merkezlerinin yeri. Turkiye Klinikleri J Med EducSpecial Topics 2016; 1(3): 30- 34.
  • 13. Mıdık Ö, Kartal M. Simülasyona dayalı tıp eğitimi.Marmara Medical Journal 2010; 23(3): 389- 399.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Rewiev
Authors

Osman Ata Uysal

Publication Date January 31, 2019
Acceptance Date December 27, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Uysal, O. A. (2019). Tıp Fakültelerinde Tıp Eğitimi Anabilim Dalı İşlevi / The Function of Division of Medical Education. Tıp Fakültesi Klinikleri Dergisi, 2(1), 1-6.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png