Amaç: Bu sistematik derleme, engelli çocuklara sahip olan ailelerle yapılan hemşirelik
alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, içeriğinde “engelli çocuk, hemşire, aile” kelimesi geçen lisansüstü
tezlerin taranması şeklinde 1-10 Temmuz 2019 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırma
kapsamına dahil edilme kriterlerine göre 18 lisansüstü teze ulaşıldı.
Bulgular: İncelenen lisansüstü tezlerin büyük çoğunluğunun (n=15) yüksek lisans tezi olduğu,
%61.1 ile en fazla tezin (n=11) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı’nda
yapıldığı ve %23.8’inin konu alanının ebeveyn ruh sağlığı (f=5) üzerine olduğu saptandı.
Sonuç: Engelli çocuğu olan ailelerin fiziksel, duygusal, sosyal ve ekonomik yönlerden büyük bir
yük altında oldukları görülmektedir. Hemşireler tarafından sağlanan bilgi, bakım, danışmanlık,
eğitim ve destek girişimleri, engelli çocuğa sahip olan ailelerin yaşadıkları güçlüklerle baş
edebilmesi, yaşam kalitesinin arttırılması ve uzun süreli bakımın devamlılığı açısından oldukça
önemlidir.
1. İçmeli C, Ataoğlu A, Canan F, Özçetin A.
Zihinsel özürlü çocukları olan ebeveynler ile
sağlıklı çocuklara sahip ebeveynlerin çocuk
yetiştirme tutumlarının karşılaştırılması. Düzce
Tıp Fakültesi Derg. 2008;(3):21–28.
2. Ataman A. Özel eğitime muhtaç olmanın
nedenleri. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık;
2003.
3. Hassall R, Rose J, McDonald J. Parenting stress
in mothers of children with an intellectual
disability: The effects of parental cognitions
in relation to child characteristics and
family support. J Intellect Disabil Res JIDR.
2005;49(6):405–418.
4. Özşenol F, Işıkhan V, Ünay B, Aydın Hİ, Akın
R, Gökçay E. Engelli çocuğa sahip ailelerin
aile işlevlerini değerlendirilmesi. Gülhane Tıp
Derg. 2003;45(2):156–64.
5. Şengül S, Baykan H. Zihinsel engelli
çocukların annelerinde depresyon, anksiyete
ve stresle başa çıkma tutumları. Kocatepe Tıp
Derg. 2013;(14):30–39.
6. Yilmaz G. Mothers with disabled children:
Needs, stress levels and family functionality
in rehabilitation. Scand J Caring Sci.
2020;34(2):524–532.
7. Özmen D, Çetinkaya A. Engelli çocuğa sahip
ailelerin yaşadığı sorunlar. Ege Üniversitesi
Hemşirelik Fakültesi Derg. 2012;28(3):35–49.
8. Heiman T. Parents of children with disabilities:
Resilience, coping, and future expectations. J
Dev Phys Disabil. 2002;14(2):159–171.
9. Akdemi̇r N, Özdemi̇r L, Akyar İ. Türkiye’de
mezuniyet sonrası eğitim kapsamında iç
hastalıkları hemşirelik eğitiminin durumu.
Anadolu Hemşire Ve Sağlık Bilim Derg.
2011;14(1):9.
10. Ketefian S, Davidson P, Daly J, Chang
E, Srisuphan W. Issues and challenges in
international doctoral education in nursing.
Nurs Health Sci. 2005;7(3):150–156.
11. Hemşirelik Yönetmeliği. T.C. Resmî Gazete
(Sayı: 27515). 19 Nisan 2011.
12. Zauszniewski JA, Bekhet A, Haberlein S. A
decade of published evidence for psychiatric
and mental health nursing interventions. Online
J Issues Nurs. 2012;17(3):8.
13. Kılıç S. Özel eğitim alan zihinsel engelli
çocukların kardeşleri ile ilişkilerinin
değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü; 2009, İstanbul.
14. Aktürk Ü. Engelli çocuğu olan anne-babaların
kaygı düzeyi ve başa çıkma stratejilerinin
değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İnönü
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2012,
Malatya.
15. Ayteki̇n M. Engelli çocuğu olan bireylerin
depresyon ve umutsuzluk düzeyleri ile
algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin
belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2018,
Gaziantep.
16. Şahin Varol H. Engelli çocuğu olan annelerin
algıladıkları sosyal destek ve depresif
semptomlar açısından incelenmesi. Yüksek
Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Enstitüsü; 2018, Sivas.
17. İnalı Ç. Zihinsel ve/veya bedensel yetersizliği
olan çocuğa sahip annelerin yaşam kalitesi
ile tükenmişlik düzeylerine anneye verilen
eğitimin ve danışmanlığın etkisi. Yüksek
Lisans Tezi, Harran Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Enstitüsü; 2012, Şanlıurfa.
18. Oğuzhan H. Engelli çocuğu olan ailelerin aile
işlevlerinin değerlendirilmesi ve etkileyen
faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü;
2018, Erzurum.
19. Arslan N. Sağlıklı ergen ve engelli kardeşler
arasındaki ilişkinin aile işlevlerinden etkilenme
durumunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü; 2016, Zonguldak.
20. Misyağcı NM. Serebral palsili çocuğu olan
ebeveynlerin aile işlevlerinin değerlendirilmesi.
Yüksek Lisans Tezi, Koç Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Enstitüsü; 2017, İstanbul.
21. Coşkun D. Fiziksel engelli çocuğu olan
ebeveynlerde bakım yükünün ve aile
işlevlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans
Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü; 2013, Erzurum.
22. Korkmaz A. Özel eğitim alan zihinsel
engelli çocukların kardeşleri ile ilişkilerinin
değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2008, Ankara.
23. Hür G. Engelli kardeşi olan sağlıklı çocukların
davranışlarının ve etkileyen faktörlerin
değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Celal
Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ensitüsü;
2016, Manisa.
24. Koç B. Zihinsel engelli çocukların sağlıklı
kardeşlerinin benlik saygısı ve okul başarısı.
Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2014, Kayseri.
25. Saban F. Zihinsel engelli kardeşe sahip olan
ve olmayan çocukların benlik saygısı ve kaygı
durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü;
2010, Erzurum.
26. Gül Can F. Engelli çocuğu olan ve olmayan
ebeveynlerin evlilik uyumu yaşam doyumu ve
etkileyen faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2015,
Erzurum.
27. Özkan F. Zihinsel engelli çocuğu olan ailelerin,
çocuklarının eğitimine katkı ve katılımları.
Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2010, Kayseri.
28. Kök G. Zihinsel engelli çocuğun cinsel sağlığına
yönelik ebeveynlere verilen sağlık eğitiminin
etkinliğinin incelenmesi. Doktora Tezi,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2010, Ankara.
29. Küçük S. Hafif zihinsel engelli çocuklar ve
ebeveynlerinde cinsel istismardan korunma
konusunda farkındalık yaratma. Doktora Tezi,
Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü;
2012, Kayseri.
30. Çalbayram N. Zihinsel engelli çocuğu olan
babalarda babalık rollerine ilişkin farkındalık
yaratma. Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2013, Kayseri.
31. Hung J-W, Wu Y-H, Chiang Y-C, Wu W-C, Yeh
C-H. Mental health of parents having children
with physical disabilities. Chang Gung Med J.
2010;33(1):82–91.
32. Mbugua MN, Kuria MW, Ndetei DM. The
prevalence of depression among family
caregivers of children with intellectual
disability in a rural setting in Kenya. Int J Fam
Med. 2011;2011:534513.
33. Shabo F, Mohamed AAR, El Tahir MO.
Psychosocial impacts of mentally retarded
children on parents in Sudan. Sudan J Med Sci.
2011;20;6(1).
34. Yamaoka Y, Tamiya N, Moriyama Y, Sandoval
Garrido FA, Sumazaki R, Noguchi H. Mental
health of parents as caregivers of children with
disabilities: Based on Japanese nationwide
survey. PloS One. 2015;10(12):e0145200.
35. Miller IW, Ryan CE, Keitner GI, Bishop
DS, Epstein NB. The McMaster approach to
families: theory, assessment, treatment and
research. J Fam Ther. 2000;22(2):168–189.
36. Rudd K, Kocisko D, Reiter J. Psycho-socialcultural
assessment of the child and the family.
In: Pediatric Nursing. 1st ed. USA: FA Davis
Company; 37–66.
37. Al-Krenawi A, Graham JR, Gharaibeh
FA. The impact of intellectual disability,
caregiver burden, family functioning, marital
quality, and sense of coherence. Disabil Soc.
2011;26(2):139–150.
38. Samadi SA, McConkey R, Kelly G. Enhancing
parental well-being and coping through a
family-centred short course for Iranian parents
of children with an autism spectrum disorder.
Autism. 2013;17(1):27–43.
39. Dyson LL. Fathers and mothers of schoolage
children with developmental disabilities:
parental stress, family functioning, and
social support. Am J Ment Retard AJMR.
1997;102(3):267–279.
40. Docherty SL, Barfield R, Thaxton C, Brandon
D. Quality of life for children living with
chronic or complex diseases. In: Hockenberry
MJ, Wilson D, eds Wong’s Essentials of
Pediatric Nursing. 9. Ed. Elsevier; 2013;541-
552.
Examination of Postgraduate Nursing Thesis Profiles with Families with Disabled Children: Systematic Review
Year 2020,
Volume: 3 Issue: 2, 85 - 98, 01.07.2020
Objective: This systematic review study was conducted to examine postgraduate nursing thesis
with families with disabled children.
Material and Methods: In this study, the postgraduate theses with the word “child with
disability, nurse, family” were reviewed. The study was carried out between July 1st-10th, 2019.
According to the inclusion criteria, 18 postgraduate thesis were examined.
Results: It was found that the majority of studies (n=15) were master’s thesis, 61.1% (n=11)
were conducted in the “Department of Child Health and Diseases Nursing” and 23.8% of the
studies focused on parental mental health (f=5).
Conclusion: It is clear these families with disabled children are under a great burden in terms
of physical, emotional, social, and economic aspects. Information, care, counseling, education,
and support initiatives provided by nurses are very important for families with children with
disabilities to cope with their difficulties, to improve the quality of life, and to maintain longterm
care.
1. İçmeli C, Ataoğlu A, Canan F, Özçetin A.
Zihinsel özürlü çocukları olan ebeveynler ile
sağlıklı çocuklara sahip ebeveynlerin çocuk
yetiştirme tutumlarının karşılaştırılması. Düzce
Tıp Fakültesi Derg. 2008;(3):21–28.
2. Ataman A. Özel eğitime muhtaç olmanın
nedenleri. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık;
2003.
3. Hassall R, Rose J, McDonald J. Parenting stress
in mothers of children with an intellectual
disability: The effects of parental cognitions
in relation to child characteristics and
family support. J Intellect Disabil Res JIDR.
2005;49(6):405–418.
4. Özşenol F, Işıkhan V, Ünay B, Aydın Hİ, Akın
R, Gökçay E. Engelli çocuğa sahip ailelerin
aile işlevlerini değerlendirilmesi. Gülhane Tıp
Derg. 2003;45(2):156–64.
5. Şengül S, Baykan H. Zihinsel engelli
çocukların annelerinde depresyon, anksiyete
ve stresle başa çıkma tutumları. Kocatepe Tıp
Derg. 2013;(14):30–39.
6. Yilmaz G. Mothers with disabled children:
Needs, stress levels and family functionality
in rehabilitation. Scand J Caring Sci.
2020;34(2):524–532.
7. Özmen D, Çetinkaya A. Engelli çocuğa sahip
ailelerin yaşadığı sorunlar. Ege Üniversitesi
Hemşirelik Fakültesi Derg. 2012;28(3):35–49.
8. Heiman T. Parents of children with disabilities:
Resilience, coping, and future expectations. J
Dev Phys Disabil. 2002;14(2):159–171.
9. Akdemi̇r N, Özdemi̇r L, Akyar İ. Türkiye’de
mezuniyet sonrası eğitim kapsamında iç
hastalıkları hemşirelik eğitiminin durumu.
Anadolu Hemşire Ve Sağlık Bilim Derg.
2011;14(1):9.
10. Ketefian S, Davidson P, Daly J, Chang
E, Srisuphan W. Issues and challenges in
international doctoral education in nursing.
Nurs Health Sci. 2005;7(3):150–156.
11. Hemşirelik Yönetmeliği. T.C. Resmî Gazete
(Sayı: 27515). 19 Nisan 2011.
12. Zauszniewski JA, Bekhet A, Haberlein S. A
decade of published evidence for psychiatric
and mental health nursing interventions. Online
J Issues Nurs. 2012;17(3):8.
13. Kılıç S. Özel eğitim alan zihinsel engelli
çocukların kardeşleri ile ilişkilerinin
değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü; 2009, İstanbul.
14. Aktürk Ü. Engelli çocuğu olan anne-babaların
kaygı düzeyi ve başa çıkma stratejilerinin
değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İnönü
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2012,
Malatya.
15. Ayteki̇n M. Engelli çocuğu olan bireylerin
depresyon ve umutsuzluk düzeyleri ile
algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin
belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2018,
Gaziantep.
16. Şahin Varol H. Engelli çocuğu olan annelerin
algıladıkları sosyal destek ve depresif
semptomlar açısından incelenmesi. Yüksek
Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Enstitüsü; 2018, Sivas.
17. İnalı Ç. Zihinsel ve/veya bedensel yetersizliği
olan çocuğa sahip annelerin yaşam kalitesi
ile tükenmişlik düzeylerine anneye verilen
eğitimin ve danışmanlığın etkisi. Yüksek
Lisans Tezi, Harran Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Enstitüsü; 2012, Şanlıurfa.
18. Oğuzhan H. Engelli çocuğu olan ailelerin aile
işlevlerinin değerlendirilmesi ve etkileyen
faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü;
2018, Erzurum.
19. Arslan N. Sağlıklı ergen ve engelli kardeşler
arasındaki ilişkinin aile işlevlerinden etkilenme
durumunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü; 2016, Zonguldak.
20. Misyağcı NM. Serebral palsili çocuğu olan
ebeveynlerin aile işlevlerinin değerlendirilmesi.
Yüksek Lisans Tezi, Koç Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Enstitüsü; 2017, İstanbul.
21. Coşkun D. Fiziksel engelli çocuğu olan
ebeveynlerde bakım yükünün ve aile
işlevlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans
Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü; 2013, Erzurum.
22. Korkmaz A. Özel eğitim alan zihinsel
engelli çocukların kardeşleri ile ilişkilerinin
değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2008, Ankara.
23. Hür G. Engelli kardeşi olan sağlıklı çocukların
davranışlarının ve etkileyen faktörlerin
değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Celal
Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ensitüsü;
2016, Manisa.
24. Koç B. Zihinsel engelli çocukların sağlıklı
kardeşlerinin benlik saygısı ve okul başarısı.
Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2014, Kayseri.
25. Saban F. Zihinsel engelli kardeşe sahip olan
ve olmayan çocukların benlik saygısı ve kaygı
durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi,
Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü;
2010, Erzurum.
26. Gül Can F. Engelli çocuğu olan ve olmayan
ebeveynlerin evlilik uyumu yaşam doyumu ve
etkileyen faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2015,
Erzurum.
27. Özkan F. Zihinsel engelli çocuğu olan ailelerin,
çocuklarının eğitimine katkı ve katılımları.
Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2010, Kayseri.
28. Kök G. Zihinsel engelli çocuğun cinsel sağlığına
yönelik ebeveynlere verilen sağlık eğitiminin
etkinliğinin incelenmesi. Doktora Tezi,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2010, Ankara.
29. Küçük S. Hafif zihinsel engelli çocuklar ve
ebeveynlerinde cinsel istismardan korunma
konusunda farkındalık yaratma. Doktora Tezi,
Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü;
2012, Kayseri.
30. Çalbayram N. Zihinsel engelli çocuğu olan
babalarda babalık rollerine ilişkin farkındalık
yaratma. Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2013, Kayseri.
31. Hung J-W, Wu Y-H, Chiang Y-C, Wu W-C, Yeh
C-H. Mental health of parents having children
with physical disabilities. Chang Gung Med J.
2010;33(1):82–91.
32. Mbugua MN, Kuria MW, Ndetei DM. The
prevalence of depression among family
caregivers of children with intellectual
disability in a rural setting in Kenya. Int J Fam
Med. 2011;2011:534513.
33. Shabo F, Mohamed AAR, El Tahir MO.
Psychosocial impacts of mentally retarded
children on parents in Sudan. Sudan J Med Sci.
2011;20;6(1).
34. Yamaoka Y, Tamiya N, Moriyama Y, Sandoval
Garrido FA, Sumazaki R, Noguchi H. Mental
health of parents as caregivers of children with
disabilities: Based on Japanese nationwide
survey. PloS One. 2015;10(12):e0145200.
35. Miller IW, Ryan CE, Keitner GI, Bishop
DS, Epstein NB. The McMaster approach to
families: theory, assessment, treatment and
research. J Fam Ther. 2000;22(2):168–189.
36. Rudd K, Kocisko D, Reiter J. Psycho-socialcultural
assessment of the child and the family.
In: Pediatric Nursing. 1st ed. USA: FA Davis
Company; 37–66.
37. Al-Krenawi A, Graham JR, Gharaibeh
FA. The impact of intellectual disability,
caregiver burden, family functioning, marital
quality, and sense of coherence. Disabil Soc.
2011;26(2):139–150.
38. Samadi SA, McConkey R, Kelly G. Enhancing
parental well-being and coping through a
family-centred short course for Iranian parents
of children with an autism spectrum disorder.
Autism. 2013;17(1):27–43.
39. Dyson LL. Fathers and mothers of schoolage
children with developmental disabilities:
parental stress, family functioning, and
social support. Am J Ment Retard AJMR.
1997;102(3):267–279.
40. Docherty SL, Barfield R, Thaxton C, Brandon
D. Quality of life for children living with
chronic or complex diseases. In: Hockenberry
MJ, Wilson D, eds Wong’s Essentials of
Pediatric Nursing. 9. Ed. Elsevier; 2013;541-
552.
Aközlü, Z., & Ekim, A. (2020). Engelli Çocuklara Sahip Olan Ailelerle Yapılan Hemşirelik Lisansüstü Tezlerinin İncelenmesi: Sistematik Derleme. Tıp Fakültesi Klinikleri Dergisi, 3(2), 85-98.