Amaç: Sanal gerçeklik (VR) teknolojisinin tıp dallarında; eğitim, teşhis ve tedavi ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlandı.
Gereç ve Yöntemler: PubMed ve Google Scholar veri tabanında bulunan nöroloji, psikiyatri, KBB, göz, fizik tedavi, sağlık bilimleri gibi tıp dallarını içeren toplam 22 makale çalışmaya dahil edildi.
Bulgular: Sanal gerçeklik (VR) terapisinin nörolojik hastalıklardan; inme, parkinson, multiple skleroz ve duchenne muskuler distrofisi rehabilitasyonunda etkili olduğu görüldü. Psikiyatrik hastalıklardan; anksiyete, panik bozukluk, fobiler ve travma sonrası stres bozukluğu tedavisinde klasik tedaviler kadar etkili olduğu tespit edildi. Vestibüler sistem ve fizik tedavi rehabilitasyonunda iyi sonuçlar verdiği bulundu. Oftalmoloji hastalıklarının teşhisinde yardımcı olduğu ve sağlık bilimleri eğitiminde önemli avantajlar sağladığı görüldü.
Sonuç: Sanal gerçeklik teknolojisi tıp alanında eğitimde önemli avantajlar sağlamıştır. Önemli nörolojik hastalıkların rehabilitasyonunda, pek çok psikiyatrik bozukluğun tedavisinde, fizik tedavi ve vestibüler rehabilitasyonda önemli ölçüde başarılar elde edilmiştir. Sanal gerçeklik tedavi ve eğitimlerinin, tıp alanında vermiş olduğu başarılı sonuçlar ümit verirken yapılacak yeni çalışmalarla daha geniş tıp alanlarında da kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
Objective: In the medical branches of virtual reality (VR) technology; It was aimed to examine and evaluate the studies on education, diagnosis and treatment.
Material and Methods: Articles in PubMed and Google Scholar databases were included in the study. A total of 22 articles, including branches of medicine such as neurological, psychiatric, ENT, ophthalmology, physical therapy and health sciences, were included in the study.
Results: Virtual reality (VR) therapy was found to be effective in the rehabilitation of neurological diseases; stroke, Parkinson's, Multiple Sclerosis and duchenne muscular dystrophy. From psychiatric diseases; anxiety, panic disorder, phobias and post-traumatic stress disorder were found to be as effective as classical treatments in the treatment. It was found that it gives good results in the rehabilitation of the vestibular system and physical therapy. It was seen that it helps in the diagnosis of ophthalmology diseases and provides important advantages in Health Science education.
Conclusion: Virtual reality technology has provided significant advantages in education in the field of medicine. Significant successes have been achieved in the rehabilitation of important neurological diseases, in the treatment of many psychiatric disorders, in physical therapy and vestibular rehabilitation. While the successful results of virtual reality treatments and trainings in the field of medicine are promising, it has been concluded that they can be used in wider medical fields with new studies.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Otorhinolaryngology, Traditional, Complementary and Integrative Medicine (Other) |
| Journal Section | Review |
| Authors | |
| Publication Date | November 18, 2025 |
| Submission Date | September 23, 2024 |
| Acceptance Date | September 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |