Araştırmanın amacı; lise öğrencilerinin sanal tembellik düzeylerinin demografik değişkenler (cinsiyet, sınıf, örgün eğitim görülen kurum türü, kardeş sayısı, anne-baba eğitim durumu, aile geliri ve akademik başarı durumu anne-baba birliktelik durumu) açısından araştırmaktır.
Araştırma betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın bağımsız değişkenleri demografik değişkenler (cinsiyet, sınıf, örgün eğitim görülen kurum türü, kardeş sayısı, anne-baba eğitim durumu, aile geliri anne-baba birliktelik durumu ve akademik başarı durumu) bağımlı değişkeni ise sanal tembellik.
Araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında 6 farklı okulda eğitim gören toplam 3263 lise öğrencisinden oluşan evrende tesadüfi, 284 lise öğrencisi örnekleminde gerçekleştirilmiştir. Fakat 24 tanesi geçerli bulunmadığı için araştırma dışında tutulmuştur. Sonuç olarak araştırmanın çalışma grubunu 260 lise öğrencisi oluşturmaktadır.
Elde edilen bulguların analizleri için SPSS 16.0 programı kullanılmıştır. Lise öğrencilerinin demografik özelliklerini betimleyici frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmış sonra ölçeklerin ve alt boyutlarının puanları için denek sayısı (N), aritmetik ortalama (x) ve standart sapma (ss) değerleri saptanmıştır.
Sanal Tembellik; cinsiyete, anne-baba birliktelik durumuna, sınıfa, eğitim görülen kurum türüne, kardeş sayısına, anne eğitim düzeylerine, baba eğitim düzeylerine aylık aile gelirlerine göre anlamlı fark oluşturduğu fakat algıladıkları akademik başarılarının anlamlı fark oluşturmadığı görülmüştür.
Purpose of the research; The aim of this study is to investigate the virtual laziness levels of high school students in terms of demographic variables (gender, class, type of institution of formal education, number of siblings, education level of parents, family income and academic success, parental coexistence).
The research is a descriptive study. The independent variables of the study are demographic variables (gender, class, type of institution with formal education, number of siblings, parental education status, family income, parental coexistence and academic achievement), and the dependent variable is virtual laziness.
The research was carried out in a random sample of 284 high school students in a universe consisting of 3263 students studying in 6 different schools in the 2020-2021 academic year. However, 24 of them were excluded from the study as they were not valid. As a result, the study group of the research consists of 260 high school students.
SPSS 16.0 program was used for the analysis of the findings. Frequency and percentage distributions describing the demographic characteristics of high school students were extracted, then the number of subjects (N), arithmetic mean (x) and standard deviation (sd) values were determined for the scores of the scales and sub-dimensions.
Virtual Laziness; It was seen that there was a significant difference according to gender, parental relationship status, class, type of institution, number of siblings, mother's education level, father's education level, monthly family income, but their perceived academic success did not make a significant difference.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | October 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 12 |