Bu çalışmada, tecavüz içerikli
karikatürlerde toplumsal cinsiyet ve mekân ilişkilerinin kurgulanma biçimleri
ele alınmaktadır. Aynı zamanda bu ele alışla ortaya çıkan görünümün, gerçek
mağdurların deneyimleriyle karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bu yolla
karikatürlerdeki içerikle gerçeklik arasındaki ilişkinin nasıl olduğu ve bunu
yaratan bağlam belirginleştirilmeye çalışılmaktadır. Bu kapsamda 80 karikatür
ve tecavüzle ilgili 150 haber incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, tecavüz
karikatürlerinde faillerin ve mağdurların tektipleştirildiği ve belirli
grupları işaret ettiği görülmüştür. Gerçek mağdurlara ilişkin taranan
haberlerde ise bu tektipleştirmenin olmadığı, daha çeşitli grupların tecavüzün
tarafları olduğu anlaşılmıştır. Yine karikatürde tecavüz mekânları olarak
kamusal mekânlar gösterilmektedir. Bununla birlikte, gerçek tecavüz
örneklerinde özel alanda tecavüzün daha fazla gerçekleştiği görülmüştür.
Dolayısıyla tecavüz içerikli karikatürlerin bu haliyle toplumsal cinsiyet
eşitliğine ve sosyal adalete hizmet etmediği gibi var olan toplumsal cinsiyet
rollerini pekiştirdiği, toplumsal cinsiyet eşitsizliğini güçlendirdiği ve
bunları yeniden ürettiği anlaşılmıştır.
This study examines the ways
in which gender, place, and time relations are constructed in rape cartoons. In
addition, the situation in rape cartoons is intended to be compared with the
stories of real victims. In this way, this study seeks to clarify the
relationship between cartoons and reality. In this context, 80 cartoons and 150
news about rape were examined. As a result of this study, it was seen that the
perpetrators and the victims were very monotype in the cartoons but were more
diverse in the news. Furthermore, in the cartoons, public places are shown as
places where rape occur. However, in news, it has been observed that rape
occurred more often in private places. Therefore, it was concluded that rape
cartoons did not serve gender equality and social justice in this form. On the
contrary, they are reinforcing existing gender roles, strengthening gender
inequality, and reproducing them.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |