Bu yazıda Texas Üniversitesi Sanat Tarihi bölümünde tamamladığım doktora eğitimim sırasında kendi kullanımım
için tasarladığım çalışma masasının Türkiye’ye döndükten sonra yeniden ürettiğim versiyonunu tanıtacağım.
Bu çalışmanın amacı feminen bir çalışma masası türü olan mutfak “tezgâh”ını bir makina sistemi olan
bilgisayara adapte ederek uzun saatler boyunca yazı yazmak zorunda olan bir çalışanın bedensel farkındalığını
artıracak ve psikolojik ihtiyaçlarına cevap veren bir ürün ortaya çıkarmaktı. Bu nedenle bir dizüstü bilgisayarla
masaüstü bir diğer bilgisayarın ekran ve klavyesi kombine edilerek üç seviyeli bir düzenek kurgulanmıştır.
Tezgâh kavramının feminen vurgusu masanın kompozisyonun birim elemanın Osmanlı camilerinin
restorasyonu amaçlı üretilmiş İznik çinilerinden oluşturulmasıyla korunmuştur. Görsel iletişim alanında en son
üretilmiş literatür dayanarak İznik çinilerinin oluşturduğu dekoratif arka planın görme ve dokunma duyularına
hitap ederek hem zihni uyarıcı hem de sakinleştirici bir psikolojik etki uyandıracağı iddia edilmektedir.
This paper presents the study desk I re-designed in Turkey from the prototype I produced for my own use
during my doctoral education in the Department of Art and Art History at the University of Texas, Austin. The
purpose of this design was to accommodate the bodily and psychological needs of a writer by integrating
a feminine form of study desk “kitchen counter” with a machine system, a computer. To this end, a three-layered
system was built to accommodate a laptop computer in combination with the screen and keyboard
of a desktop. The compositional unit of the desk, consisting of İznik tiles originally produced for the restoration
of the Ottoman mosques in Istanbul, preserved feminine quality of the kitchen counter. Building on
the recent literature on visual communication, I argue that the decorative background consisting of İznik tiles
appeals to both visual and tactile senses; stimulates and calms the mind.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |