Öz
Kurucu elitleri yeni seküler bir toplumu dağılmakta olan kozmopolit bir uygarlığın üzerine inşa etmeye
teşebbüs ettiklerinden dolayı Türk Kültürel Devrimi sosyal bilimler disiplininin farklı alanlarından gelen pek
çok akademisyen için değişemeyen tartışmalı bir konu olmuştur. Atatürk liderliği altındaki bir gurup elit asker
grubu önderliğinde yürüyen bu modernleşme projesinin bir alt uzantısı Türk müzik devrimi olarak da bilinir.
Bu makalede, Türkiye’nin ki gibi geç, az gelişmiş şarklı bir alan içinde zuhur eden bir ulusun ve onun kültürel
formlarının tahayyülünü gündüşü olarak tanımlıyorum çünkü 1930’lar ve 1940’lar boyunca zuhur eden bu
topyekûn kültürel dizaynın müzik devrimi etno-ırkçı söylemlere paralel olarak kafa karışıklığı, endişe hisleri,
sanatsal ve kültürel uçuculuk ile sonuçlanmıştır ve nihayetinde Garp ve Şark zamansal-alansallığı arasında
bir seyrinin önünü açmıştır.
Abstract
The Turkish Cultural Revolution has been a steady of debate and controversy for scholars coming from different
disciplines of social science since the founding elites attempted to build the new secular society upon a
disintegrating cosmopolitan empire in 1923. One of the off shoots of this modernization project championed
by a group of elite soldiers under the leadership of Atatürk was the so-called Turkish music revolution. In
this paper, I am defining the imagination of a nation and its cultural modular forms in an underdeveloped
oriental milieu as that of Turkey as daydreaming because I would argue that the so-called music revolution
of this total cultural fabrication throughout the 1930s, 1940s resulted in confusion, feelings of anxiety, artistic
and cultural volatility, and, thereby, paved the way for an opportunity to navigate in a space between the
Occident and the Orient spatio-temporality in parallel to ethno-racist discourses.
The Turkish Music Revolution Cultural Revolution Nationalism Occidentalism Modernity Popular culture
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |