Research Article
BibTex RIS Cite

COVID 19 Pandemi Sürecinde Ergenlerin E-Sağlık Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2021, , 36 - 46, 31.12.2021
https://doi.org/10.46971/ausbid.897872

Abstract

Amaç: Araştırmada ergenlerin e-sağlık okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Örneklem ve Yöntem: Bu araştırma nicel araştırma deseniyle oluşturulmuş olup, araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunda 103 ergen yer almaktadır. Araştırma verileri Adolesanlarda e-Sağlık Okur-Yazarlığı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizi için frekans analizi, Mann Whitney U testi ve Kruskall Wallis testleri yapılmıştır. Farkın hangi gruptan kaynaklandığını belirleyebilmek için Tamhane post hoct testi yapılmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda ergenlerin e-sağlık okuryazarlığının orta düzeyde olduğunu belirlenmiştir. Cinsiyet açısından değerlendirildiğinde ergenlerin e-sağlık okuryazarlık düzeylerinin cinsiyete göre kız öğrencilerin lehine anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Yaş açısından değerlendirildiğinde ergenlerin e-sağlık okuryazarlık düzeylerinin yaşa göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Sınıf düzeyi açısından değerlendirildiğinde ergenlerin e-sağlık okuryazarlık düzeylerinin 12. sınıf lehine anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Devam edilen okul türü açısından değerlendirildiğinde ergenlerin e-sağlık okuryazarlık düzeylerinin Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi lehine anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Sonuç: Ergenlerin e-sağlık okuryazarlık düzeylerinin orta düzeyde olması bu konuda desteklenmeleri gerektiğini ortaya koymaktadır. Halihazırda sunulan kaynaklarının ergenlerin bilgi düzeyleri açısından yeterli olmadığı düşünülmektedir.

References

  • Akbal, E., & Gökler, M. E. (2020). COVID-19 salgını sürecinde eksikliği ortaya çıkan bir gerçek: Sağlık okuryazarlığı. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 5, 154-161.
  • Begoray, D. L., & Banister, E. M. (2015). Adolescent health literacy and learning. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Begoray, D. L., Wharf-Higgins, J., & MacDonald, M. (2009). High schoolhealth curriculum and health literacy: Canadian student voices. Glob Health Promot, 16(4), 35-42
  • Berkman, N. D., Sheridan, S. L., Donahue, K. E., Halpern, D. J., & Crotty, K. (2011). Low health literacy and health outcomes: an updatedsystematic review. Ann Intern Med, 155(2), 97-107
  • Coşkun, S., & Bebiş, H. (2015). Adolesanlarda e-sağlık okuryazarlığı ölçeği: Türkçe geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Gülhane Tıp Derg, 57, 378-434.
  • Dardas, L. A., Khalaf, I., Nabolsi, M., Nassar, O., & Hulasa, S. (2020). Developing an understanding of adolescents’ knowledge, attitudes, and practices toward COVID-19. J. Sch. Nurs, 36, 430–441.
  • Davis, T. C., Wolf, M. S., & Arnold, C. L. (2006). Development andvalidation of the Rapid Estimate of Adolescent Literacyin Medicine (REALM-teen): a tool to screen adolescentsfor below-grade reading in health care settings. Pediatrics, 18(6), 1707-1714
  • Eichler, K., Wieser, S., & Brügger, U. (2009). The costs of limited health literacy: a systematic review. Int J Public Health, 54(5), 313-324
  • Fleary, S. A., Joseph, P., & Pappagianopoulos, J. E. (2018). Adolescent health literacy and health behaviors: A systematic review. Journal of Adolescence, 62, 116-127.
  • Hoffman-Goetz, L., Donelle, L., & Ahmed, R. (2014). Health literacy in Canada: A primer for students. Toronto, ON: Canadian Scholars’ Press.
  • Institute of Medicine. (2004). Health literacy: a prescription to end confusion. Washington, DC: National Academy Press.
  • Kickbusch, I. S. (2001). Health literacy: addressing the health andeducation divide. Health Promot Int, 16(3), 289-297.
  • Levin-Zamir, D., Leung, A. Y. M., Dodson, S., & Rowlands, G. (2017). Health literacy in selected populations: Individuals, families, and communities from the international and cultural perspective. Inf. Serv. Use, 37, 131–151.
  • Manganello, J. A. (2007). Health literacy and adolescents: A framework and agenda for future research. Health Educ. Res, 23, 840–847
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Norwegian Institute for Public Health. (2020). Coronavirus—facts, advice and measures www.fhi.no/en/op/novel-coronavirus-facts-advice/.
  • Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International, 15(3), 259–67.
  • Ölçer, S., Yılmaz-Aslan, Y., Brzoska, P. (2020). Lay perspectives on social distancing and other official recommendations and regulations in the time of COVID-19: a qualitative study of social media posts. BMC Public Health, 20(1), 963.
  • Reid Chassiakos Y., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M. A., & Cross, C. (2016). Children and adolescents and digital media. Pediatrics, 138(5), 2016-2593.
  • Reid Chassiakos, Y. L., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M. A., & Cross, CAAP. (2016). Concil on communication and media, children and adolescents and digital media. Pediatrics.
  • Röthlin, F., Pelikan, J. M., & Ganahl, K. (2013). Die Gesundheitskompetenz von 15-jährigen Jugendlichen in Österreich. Abschlussbericht der österreichischen Gesundheitskompetenz Jugendstudie im Auftrag des Hauptverbands der österreichischen Sozialversicherungsträger (HVSV). Wien: Ludwig Boltzmann Institut Health Promotion Research (LBIHPR).
  • Sağlık Bakanlığı. (2018). Türkiye sağlık okuryazarlığı düzeyi ve ilişkili faktörleri araştırması. https://sggm.saglik.gov.tr/TR-56524/turkiye-saglik-okuryazarligi-duzeyi-ve-iliskili-faktorleri-arastirmasi.html
  • Sekulic, D., Blazevic, M., Gilic, B., Kvesic, I., & Zenic, N. (2020). Prospective analysis of levels and correlates of physical activity during COVID-19 pandemic and imposed rules of social distancing: Gender specific study among adolescents from southern Croatia. Sustainability, 12, 40-72.
  • Silbereisen, R. K., & Weichold, K. (2012). Entwicklungspsychologie. 7th ed. In: Schneider W, Lindenberger U, editors. Weinheim, Basel: Beltz Verlag 235–258.
  • World Health Organization. (2020). WHO announces COVID-19 outbreak a pandemic http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2020/3/whoannounces-covid-19-outbreak-a-pandemic.
Year 2021, , 36 - 46, 31.12.2021
https://doi.org/10.46971/ausbid.897872

Abstract

References

  • Akbal, E., & Gökler, M. E. (2020). COVID-19 salgını sürecinde eksikliği ortaya çıkan bir gerçek: Sağlık okuryazarlığı. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 5, 154-161.
  • Begoray, D. L., & Banister, E. M. (2015). Adolescent health literacy and learning. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Begoray, D. L., Wharf-Higgins, J., & MacDonald, M. (2009). High schoolhealth curriculum and health literacy: Canadian student voices. Glob Health Promot, 16(4), 35-42
  • Berkman, N. D., Sheridan, S. L., Donahue, K. E., Halpern, D. J., & Crotty, K. (2011). Low health literacy and health outcomes: an updatedsystematic review. Ann Intern Med, 155(2), 97-107
  • Coşkun, S., & Bebiş, H. (2015). Adolesanlarda e-sağlık okuryazarlığı ölçeği: Türkçe geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Gülhane Tıp Derg, 57, 378-434.
  • Dardas, L. A., Khalaf, I., Nabolsi, M., Nassar, O., & Hulasa, S. (2020). Developing an understanding of adolescents’ knowledge, attitudes, and practices toward COVID-19. J. Sch. Nurs, 36, 430–441.
  • Davis, T. C., Wolf, M. S., & Arnold, C. L. (2006). Development andvalidation of the Rapid Estimate of Adolescent Literacyin Medicine (REALM-teen): a tool to screen adolescentsfor below-grade reading in health care settings. Pediatrics, 18(6), 1707-1714
  • Eichler, K., Wieser, S., & Brügger, U. (2009). The costs of limited health literacy: a systematic review. Int J Public Health, 54(5), 313-324
  • Fleary, S. A., Joseph, P., & Pappagianopoulos, J. E. (2018). Adolescent health literacy and health behaviors: A systematic review. Journal of Adolescence, 62, 116-127.
  • Hoffman-Goetz, L., Donelle, L., & Ahmed, R. (2014). Health literacy in Canada: A primer for students. Toronto, ON: Canadian Scholars’ Press.
  • Institute of Medicine. (2004). Health literacy: a prescription to end confusion. Washington, DC: National Academy Press.
  • Kickbusch, I. S. (2001). Health literacy: addressing the health andeducation divide. Health Promot Int, 16(3), 289-297.
  • Levin-Zamir, D., Leung, A. Y. M., Dodson, S., & Rowlands, G. (2017). Health literacy in selected populations: Individuals, families, and communities from the international and cultural perspective. Inf. Serv. Use, 37, 131–151.
  • Manganello, J. A. (2007). Health literacy and adolescents: A framework and agenda for future research. Health Educ. Res, 23, 840–847
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Norwegian Institute for Public Health. (2020). Coronavirus—facts, advice and measures www.fhi.no/en/op/novel-coronavirus-facts-advice/.
  • Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International, 15(3), 259–67.
  • Ölçer, S., Yılmaz-Aslan, Y., Brzoska, P. (2020). Lay perspectives on social distancing and other official recommendations and regulations in the time of COVID-19: a qualitative study of social media posts. BMC Public Health, 20(1), 963.
  • Reid Chassiakos Y., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M. A., & Cross, C. (2016). Children and adolescents and digital media. Pediatrics, 138(5), 2016-2593.
  • Reid Chassiakos, Y. L., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M. A., & Cross, CAAP. (2016). Concil on communication and media, children and adolescents and digital media. Pediatrics.
  • Röthlin, F., Pelikan, J. M., & Ganahl, K. (2013). Die Gesundheitskompetenz von 15-jährigen Jugendlichen in Österreich. Abschlussbericht der österreichischen Gesundheitskompetenz Jugendstudie im Auftrag des Hauptverbands der österreichischen Sozialversicherungsträger (HVSV). Wien: Ludwig Boltzmann Institut Health Promotion Research (LBIHPR).
  • Sağlık Bakanlığı. (2018). Türkiye sağlık okuryazarlığı düzeyi ve ilişkili faktörleri araştırması. https://sggm.saglik.gov.tr/TR-56524/turkiye-saglik-okuryazarligi-duzeyi-ve-iliskili-faktorleri-arastirmasi.html
  • Sekulic, D., Blazevic, M., Gilic, B., Kvesic, I., & Zenic, N. (2020). Prospective analysis of levels and correlates of physical activity during COVID-19 pandemic and imposed rules of social distancing: Gender specific study among adolescents from southern Croatia. Sustainability, 12, 40-72.
  • Silbereisen, R. K., & Weichold, K. (2012). Entwicklungspsychologie. 7th ed. In: Schneider W, Lindenberger U, editors. Weinheim, Basel: Beltz Verlag 235–258.
  • World Health Organization. (2020). WHO announces COVID-19 outbreak a pandemic http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2020/3/whoannounces-covid-19-outbreak-a-pandemic.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Alev Üstündağ 0000-0001-5832-6810

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Üstündağ, A. (2021). COVID 19 Pandemi Sürecinde Ergenlerin E-Sağlık Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 36-46. https://doi.org/10.46971/ausbid.897872

2560px-CC_BY-NC-ND.svg.png

Ankara Sağlık Bilimleri Dergisinde (Journal of Ankara Health Sciences) yayımlanan çalışmaların telif hakları dergimizde olup, yayınlanan çalışmalar CC BY-NC-ND 4.0 lisansı altında açık erişim olarak yayımlanmaktadır. Yayımlanmak üzere kabul edilen çalışmaların her türlü yayın hakkı dergiyi yayımlayan kuruma aittir.

Makale gönderme süreçleri ve "Telif Hakkı Devir Formu" hakkında yardım almak için tıklayınız.