Çağımızın en popüler sosyal iletişim ağı olan facebook, yaklaşık 70 bin aktif kullanıcısı ile her geçen gün daha fazla insanın ilgisini çekmektedir. Günümüzde özellikle gençler tarafından yakın ve uzak çevreler ile iletişime geçmek, yeni arkadaşlıklar ve dostluklar kurmak amacıyla kullanılan facebook, sanal bir sosyal kapital olarak yaşamın tüm alanlarına girmiştir. Genel olarak, sosyal kapital bireyler arasındaki ilişkileri açıklamada kullanılan; iletişim biçimi, sosyal normlar ile karşılıklı güven ekseninde şekillenen bir olgudur. Sosyal kapitalin üç boyutu vardır, bunlar; (i) yakın/informal bireysel ilişkileri içeren “bağlayan sosyal kapital (bonding social capital)”; (ii) formal toplumsal ilişkilere dayanan “köprü kuran sosyal kapital (bridging social capital)” ve (iii) fiziksel olarak birbirlerinden ayrı olan bireylerin sosyal ağlar yoluyla birbirlerine yakın hale getirilmesini sağlayan “sürdürülen / korunan sosyal kapital (maintained social capital)”dir. Bu araştırmada; sanal bir sosyal kapital alanı olarak facebook ile ilgili üniversite gençliğinin tutum ve değerlendirmelerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma’ya Ankara Üniversitesi’nde eğitim öğretime devam eden 300 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın verileri öğrencilerle karşılıklı görüşülerek elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Facebook Sosyal Kapital Ölçeği”, “Facebook Tutum Ölçeği” ve “Yaşam Tatmini Ölçeği” geçerlik-güvenirlik analizi yapılarak kullanılmıştır. Araştırmada ölçekler arasındaki karşılıklı ilişki “Pearson Korelasyon Analizi” yapılarak irdelenmiş ve seçilen sosyo-demografik belirleyicilerin sosyal kapital üzerindeki etkisi “Çoklu Regresyon Analizi” ile saptanmıştır. Araştırma sonucunda, facebook sosyal kapitalinin tüm alt ölçekleri, Facebook tutumları ve yaşam tatmini arasında karşılıklı bir etkileşim olduğu belirlenmiştir. Ayrıca üniversite gençliği açısından sanal bir sosyal kapital olarak facebook tutumları üzerinde toplumsal cinsiyetin ve internet kullanım sıklığının etkili olduğu bulunmuştur
Facebook the most popular social communication network in our time takes more people’s attention gradually with its approximately 70.000 active user. Used especially by the young people to get in contact with the close and distant environments, to build new friendships, Facebook has entered almost all areas of life as a social capital. Generally, social capital is a phenomenon which is used to explain different relations among individuals and formed in the axis of communication form, social norms, and mutual trust. There are three dimensions of social capital. These are; (i) bonding social capital including close / informal individual relations, (ii) bridging social capital based on formal societal relations, (iii) maintained social capital which provides the affiliation of physically apart individuals through the social webs. The aim of this research is to reveal university students’ attitudes and evaluations through facebook as a virtual social capital area. 300 university students attending in Ankara University participated in this research. Data of the research has been reached by interviewing correlatively with them. “Scale of Facebook Social Capital”, “Scale of Facebook Attitude” and “Scale of Life Satisfaction” as tools of data collection have been used by making validity and reliability analysis. The relationship among scales has been examined by doing “Pearson Correlation Analysis” and the effect of chosen socio-demographic determinants on social capital has been confirmed with the “Multiple Regression Analysis”. In conclusion, it is stated that there important relationship among all subscales of the facebook social capital, attitudes regarding facebook and life satisfaction. Furthermore, it’s found that gender and intensity of the internet usage are effective over attitudes regarding facebook as a virtual social capital
Other ID | JA96BH83MP |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |