Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokulların Altıncı ve Yedinci Sınıfında Öğrenim Gören Çocukların Sosyal Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 119 - 128, 13.12.2019

Abstract

Amaç: Bu araştırma, 
ortaokulların altıncı ve yedinci sınıfında öğrenim gören çocukların
sosyal uyum düzeyleri üzerinde
cinsiyet, sınıf düzeyi,
kardeş sayısı, doğum sırası,  aile tipi
ve anne-baba öğrenim durumu gibi değişkenlerin anlamlı farklılık oluşturup oluşturmadığını
belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Yöntem:
Araştırmada tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya Erzincan
ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokulların altıncı ve yedinci sınıfına
devam 668 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada çocuklara araştırmacı tarafından
geliştirilen “Genel Bilgi Formu” ve “Sosyal Uyum Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmadan
elde edilen verilerin analizinde parametrik testlerden bağımsız örneklemler icin
t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır





Bulgular ve Sonuç:.
Araştırma sonucunda, çocukların sosyal uyum düzeyleri üzerinde sınıf düzeyi,
kardeş sayısı, doğum sırası, aile tipi, anne ve baba öğrenim durumu anlamlı
farklılık oluştururken; cinsiyetin anlamlı farklılık oluşturmadığı
saptanmıştır. Elde edilen bulgular literatür eşliğinde tartışılmış ve
önerilerde bulunulmuştur.


References

  • Akduman, G. G., Günindi, Y., & Türkoğlu, D. (2015). Okul öncesi dönem çocukların sosyal beceri düzeyleri ile davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (37), 973-683.
  • Akış, G., Alakoç Pırpır, D. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların okula uyumlarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(19), 21-49.
  • Aladağ Albayrak, Ö. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik ve sosyal uyumlarinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Ali, R., Solis, C., Omoronyia, I., Salehie, M., Nuseibeh, B. (2012). Social adaptation: When software gives users a voice.
  • Alzboon, S.O. (2013). Social adaptation and its relationship to achievement motivation among high school students in Jordan. International Education Studies, 6 (10), 63.
  • Aral, N., Gürsoy, F. (2000). Gençlerin yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 25 (116), 8-12.
  • Aras, E. (2015). Üniversite öğrencilerinin kişisel ve sosyal uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Atherton, R.G. (2010). Adolescent adjustment in rural appalachian youth. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
  • Avşar, A.H. (2013). Ergen bireylerde sosyal beceri düzeyinin kardeşli ve tek çocuk olma açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayan, A. (2017). Yalnızlık ve utangaçlık düzeyinin özyeterlik ve öfke kontrolü üzerine etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 87-108.
  • Aydın, A., Sönmez, O.İ. (2014). Zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının çocukların sosyal becerilerine etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 149-168.
  • Aydoğdu, F. (2019). Göçmen aile çocuklarının uyum düzeylerine sosyal uyum eğitim programının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayram, L. (2013). Düzenli spor yapmanın ıslahevlerindeki çocuk ve gençlerin sosyal uyum ve iletişim becerileri üzerindeki etkisi. Doktora Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Booth, A. L., & Kee, H. J. (2009). Birth order matters: the effect of family size and birth order on educational attainment. Journal of Population Economics, 22 (2), 367-397.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler: Öntest-sontest, kontrol grubu, desen ve veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Campbell, C., Hansen, D.J., Nangle, D.W. (2010). Social skills and psychological adjustment. In Practitioner's guide to empirically based measures of social skills (pp. 51-67). Springer, New York, NY.
  • Canbulat, T., Küçükkaragöz, H. (2007). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (4), 1573-1586.
  • Can Yaşar, M. (2011). Anne ve öğretmen görüşlerine göre çocuklarin sosyal uyum ve becerilerinin incelenmesi. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 13 (2), 99-112.
  • Cobb-Clark, D. A., & Moschion, J. (2013). The impact of family size on school achievement: Test scores and subjective assessments by teachers and parents.
  • Coşkun, N., Samancı, O. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda sosyal beceri düzeyi ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarin çeşitli değişkenler açısınddan incelenmesi. Journal of Educational and Instructional Studies In The World, 2 (1), 32-41.
  • Çakmak, A., Şahin, H. (2017). Ortaokula devam eden öğrencilerin algıladıkları sosyal desteğin okul tükenmişliğine etkisinin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 16 (61), 569-582.
  • Çam, O., Saka, Ş., Gümüş, A. B. (2009). Meme kanserli hastalarin psikososyal uyumlarini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Meme Sağlığı Dergisi/Journal of Breast Health, 5(2), 73-81.
  • Çetin, A. G. A., Alkan-Ersoy, Ö. (2017). 12-14 Yaş arası ergenlerin sosyal beceri düzeyi ile ebeveynlerine bağlanma güvenliği arasındaki ilişkinin incelenmesi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (2), 419-440.
  • Çetinkaya, S., Arslan, S., Nur, N., Özdemir, D., Demir, Ö. F., & Sümer, H. (2006). Sivas il merkezinde sosyoekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyi. Klinik Psikiyatri, 9 (3), 116-122.
  • Çetinöz, D., & Yıldırım Doğru, S. S. (2016). Gelişimi risk altında olan okul öncesi dönem çocuklarının sosyal beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. Mediterranean Journal of Humanities, VI (2), 151-172.
  • Dar, I.A., Tali, L.A. (2014). Adjustment problems among Kashmiri adolescents. International Journal of English Language, Literature and Humanities, 1, 99-107.
  • Deka, S. (2017). Adjustment problems among adolescent girl students of secondary schools: A study. International Journal for Innovative Research in Multidisciplinary Field, 3 (8), 191-195.
  • Dumitrescu, S. (2015). Characteristics of adolescent emotional development. Romanian Journal of Cognitive Behavioral Therapy and Hypnosis, 2 (4), 47-53.Ercan, M.S. (2012). Uluslararası öğrencilerin uyum sorunlarının incelenmesi ve bu sorunların çözümüne yönelik beklentilerin araştırılması. Uzmanlık Tezi. Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Ankara.
  • Fergusson, D.M., Horwood, L.İ., Boden, J.M. (2006). Structure of internalising symptoms in early adulthood. The British Journal of Psychiatry, 189 (6), 540-546.
  • Gustafson, C. (2010). The effects of birth order on personality. Unpublished Master Thesis). The Faculty of the Alfred Adler Graduate School, Minneapolis, ABD.
  • Gülay, H., Önder, A. (2011). Annelerin tutumlarına göre 5-6 yaş çocuklarının sosyal-duygusal uyum düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 89-105.
  • Güzel, H. (2005). “Psikiyatrik Yardım Alan Ergenlerin Sosyal Destek Algıları ve Bunu Etkileyen Etmenler.” Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, E. (2017). 12-14 Yaş grubu çocukların müziğe ilişkin tutumlari ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kalkan, M. (2008). Psikolojik Doğum Sırası Bireylerin Stresle Basa Çıkma Stratejilerinin Yordayıcısı mıdır?. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 45-59.Karasar, N. (2016). Bilimsel Aaraştırma Yöntemleri. (31 Basım). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Karevold, E. (2008). Emotional problems in childhood and adolescence: predictors, pathways and underlying structure.
  • Kaya, Ö. S., Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 15 (4), 1311-1324.
  • Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçim kılavuzu/Guideline for suitable statistical test selection. Plevra Bülteni, 8 (2), 26-29.
  • McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (Second edition). United States: Cambridge University Press.
  • Leung. C., Karnilowicz, W. (2002). The psychological and sociocultural adaptation of chinese and vietnamese immigrant adolescents in Australia. In International Perspectives on Child and Adolescent Mental Health (Vol. 2, pp. 519-539). Elsevier.
  • MOUSA R, EL-DESOKİ M (2000). Problems and mental health. Al- Farouk Modern Publishing, Cairo, Egypt.
  • Ryan, A. M., & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents’ motivation and engagement during middle school. American Educational Research Journal, 38(2), 437-460.
  • Schwefer, M. (2018). Birth Order Effects and Educational Achievement in the Developing World (No. 282). Ifo Working Paper.
  • Seçer, Z., Gülay-Ogelman, H., Şimşek, H., Önder, A., & Bademci, D. (2014). Akran şiddetine maruz kalan ve kalmayan 5-6 yaş okul öncesi çocukların okula uyumlarının analizi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 351-375.
  • Seçkin, S. (2015). Ergenlerde ebeveynlerden algılanan ilgi/kabul ile ergenin sosyal uyumu ve dürtü kontrol düzeyi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Steinberg, L. (2017). Adolescence (11th ed.). Boston: McGrawHill.
  • Stolz, H. E. (2011). Parenting education. Family life education: Principles and Practices for effective outreach, 2.
  • Stoolmiller, M., Kim, H.K., Capaldi, D.M. (2005). The course of depressive symptoms in men from early adolescence to young adulthood: identifying latent trajectories and early predictors. Journal of Abnormal Psychology, 114 (3), 331.
Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 119 - 128, 13.12.2019

Abstract

References

  • Akduman, G. G., Günindi, Y., & Türkoğlu, D. (2015). Okul öncesi dönem çocukların sosyal beceri düzeyleri ile davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (37), 973-683.
  • Akış, G., Alakoç Pırpır, D. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların okula uyumlarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(19), 21-49.
  • Aladağ Albayrak, Ö. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik ve sosyal uyumlarinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Ali, R., Solis, C., Omoronyia, I., Salehie, M., Nuseibeh, B. (2012). Social adaptation: When software gives users a voice.
  • Alzboon, S.O. (2013). Social adaptation and its relationship to achievement motivation among high school students in Jordan. International Education Studies, 6 (10), 63.
  • Aral, N., Gürsoy, F. (2000). Gençlerin yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 25 (116), 8-12.
  • Aras, E. (2015). Üniversite öğrencilerinin kişisel ve sosyal uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Atherton, R.G. (2010). Adolescent adjustment in rural appalachian youth. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
  • Avşar, A.H. (2013). Ergen bireylerde sosyal beceri düzeyinin kardeşli ve tek çocuk olma açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayan, A. (2017). Yalnızlık ve utangaçlık düzeyinin özyeterlik ve öfke kontrolü üzerine etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 87-108.
  • Aydın, A., Sönmez, O.İ. (2014). Zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının çocukların sosyal becerilerine etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 149-168.
  • Aydoğdu, F. (2019). Göçmen aile çocuklarının uyum düzeylerine sosyal uyum eğitim programının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayram, L. (2013). Düzenli spor yapmanın ıslahevlerindeki çocuk ve gençlerin sosyal uyum ve iletişim becerileri üzerindeki etkisi. Doktora Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Booth, A. L., & Kee, H. J. (2009). Birth order matters: the effect of family size and birth order on educational attainment. Journal of Population Economics, 22 (2), 367-397.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler: Öntest-sontest, kontrol grubu, desen ve veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Campbell, C., Hansen, D.J., Nangle, D.W. (2010). Social skills and psychological adjustment. In Practitioner's guide to empirically based measures of social skills (pp. 51-67). Springer, New York, NY.
  • Canbulat, T., Küçükkaragöz, H. (2007). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (4), 1573-1586.
  • Can Yaşar, M. (2011). Anne ve öğretmen görüşlerine göre çocuklarin sosyal uyum ve becerilerinin incelenmesi. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 13 (2), 99-112.
  • Cobb-Clark, D. A., & Moschion, J. (2013). The impact of family size on school achievement: Test scores and subjective assessments by teachers and parents.
  • Coşkun, N., Samancı, O. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda sosyal beceri düzeyi ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarin çeşitli değişkenler açısınddan incelenmesi. Journal of Educational and Instructional Studies In The World, 2 (1), 32-41.
  • Çakmak, A., Şahin, H. (2017). Ortaokula devam eden öğrencilerin algıladıkları sosyal desteğin okul tükenmişliğine etkisinin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 16 (61), 569-582.
  • Çam, O., Saka, Ş., Gümüş, A. B. (2009). Meme kanserli hastalarin psikososyal uyumlarini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Meme Sağlığı Dergisi/Journal of Breast Health, 5(2), 73-81.
  • Çetin, A. G. A., Alkan-Ersoy, Ö. (2017). 12-14 Yaş arası ergenlerin sosyal beceri düzeyi ile ebeveynlerine bağlanma güvenliği arasındaki ilişkinin incelenmesi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (2), 419-440.
  • Çetinkaya, S., Arslan, S., Nur, N., Özdemir, D., Demir, Ö. F., & Sümer, H. (2006). Sivas il merkezinde sosyoekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyi. Klinik Psikiyatri, 9 (3), 116-122.
  • Çetinöz, D., & Yıldırım Doğru, S. S. (2016). Gelişimi risk altında olan okul öncesi dönem çocuklarının sosyal beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. Mediterranean Journal of Humanities, VI (2), 151-172.
  • Dar, I.A., Tali, L.A. (2014). Adjustment problems among Kashmiri adolescents. International Journal of English Language, Literature and Humanities, 1, 99-107.
  • Deka, S. (2017). Adjustment problems among adolescent girl students of secondary schools: A study. International Journal for Innovative Research in Multidisciplinary Field, 3 (8), 191-195.
  • Dumitrescu, S. (2015). Characteristics of adolescent emotional development. Romanian Journal of Cognitive Behavioral Therapy and Hypnosis, 2 (4), 47-53.Ercan, M.S. (2012). Uluslararası öğrencilerin uyum sorunlarının incelenmesi ve bu sorunların çözümüne yönelik beklentilerin araştırılması. Uzmanlık Tezi. Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Ankara.
  • Fergusson, D.M., Horwood, L.İ., Boden, J.M. (2006). Structure of internalising symptoms in early adulthood. The British Journal of Psychiatry, 189 (6), 540-546.
  • Gustafson, C. (2010). The effects of birth order on personality. Unpublished Master Thesis). The Faculty of the Alfred Adler Graduate School, Minneapolis, ABD.
  • Gülay, H., Önder, A. (2011). Annelerin tutumlarına göre 5-6 yaş çocuklarının sosyal-duygusal uyum düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 89-105.
  • Güzel, H. (2005). “Psikiyatrik Yardım Alan Ergenlerin Sosyal Destek Algıları ve Bunu Etkileyen Etmenler.” Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, E. (2017). 12-14 Yaş grubu çocukların müziğe ilişkin tutumlari ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kalkan, M. (2008). Psikolojik Doğum Sırası Bireylerin Stresle Basa Çıkma Stratejilerinin Yordayıcısı mıdır?. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 45-59.Karasar, N. (2016). Bilimsel Aaraştırma Yöntemleri. (31 Basım). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Karevold, E. (2008). Emotional problems in childhood and adolescence: predictors, pathways and underlying structure.
  • Kaya, Ö. S., Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 15 (4), 1311-1324.
  • Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçim kılavuzu/Guideline for suitable statistical test selection. Plevra Bülteni, 8 (2), 26-29.
  • McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (Second edition). United States: Cambridge University Press.
  • Leung. C., Karnilowicz, W. (2002). The psychological and sociocultural adaptation of chinese and vietnamese immigrant adolescents in Australia. In International Perspectives on Child and Adolescent Mental Health (Vol. 2, pp. 519-539). Elsevier.
  • MOUSA R, EL-DESOKİ M (2000). Problems and mental health. Al- Farouk Modern Publishing, Cairo, Egypt.
  • Ryan, A. M., & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents’ motivation and engagement during middle school. American Educational Research Journal, 38(2), 437-460.
  • Schwefer, M. (2018). Birth Order Effects and Educational Achievement in the Developing World (No. 282). Ifo Working Paper.
  • Seçer, Z., Gülay-Ogelman, H., Şimşek, H., Önder, A., & Bademci, D. (2014). Akran şiddetine maruz kalan ve kalmayan 5-6 yaş okul öncesi çocukların okula uyumlarının analizi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 351-375.
  • Seçkin, S. (2015). Ergenlerde ebeveynlerden algılanan ilgi/kabul ile ergenin sosyal uyumu ve dürtü kontrol düzeyi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Steinberg, L. (2017). Adolescence (11th ed.). Boston: McGrawHill.
  • Stolz, H. E. (2011). Parenting education. Family life education: Principles and Practices for effective outreach, 2.
  • Stoolmiller, M., Kim, H.K., Capaldi, D.M. (2005). The course of depressive symptoms in men from early adolescence to young adulthood: identifying latent trajectories and early predictors. Journal of Abnormal Psychology, 114 (3), 331.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Fatih Aydoğdu 0000-0001-5123-0824

Figen Gürsoy

Publication Date December 13, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Aydoğdu, F., & Gürsoy, F. (2019). Ortaokulların Altıncı ve Yedinci Sınıfında Öğrenim Gören Çocukların Sosyal Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 119-128.