The individual and social benefits of sex education should not be ignored. This study was conducted to create awareness of sexual health in mothers with mentally retarded children. The Single Group Pretest-Posttest Model, which is one of the quasi-experimental study methods, was used in this study. The universe of the study consisted of all the parents of children who attended a Special Education Vocational Training Center (School). No sampling procedure was employed in the study. Instead, the mothers of the students who were attending the Special Education Vocational Training Center and agreed to participate in the study were enrolled in the study. Necessary permissions were taken from the ethics committee, the institution where the study was conducted, and the mothers. The study was carried out first by the administration of the questionnaire forms, then parents’ training, and finally by the re-administration of the forms one month after the training. Of the mothers participating in the study, 18.2 % stated that their children asked them questions with sexual content, 66.7 % said that children must be given sex education, and 36.3 % thought this education should be provided by instructors. Families should know the nature of teaching and educating mentally retarded children. For this reason, sexual health education seminars should be organized and accessible information sources should be created for parents.
Cinsel
eğitimin bireysel ve toplumsal yararları olduğu göz ardı edilmemelidir. Bu çalışma,
eğitilebilir zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerine “cinsel
istismar konusunda farkındalık” yaratmak amacıyla planlanmıştır. Bu araştırmada, yarı deneysel (Quasi-Experimental) çalışma
yöntemlerinden biri olan “Bir Grup Pre-Test Post-Test Modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Denizli Çamlık
Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi (Okulu)’ne devam eden bütün öğrenci velileri
oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem hesabına gidilmemiştir. Denizli Çamlık
Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi (Okulu)’ne devam eden, çalışmaya katılmayı
kabul eden, öğrencilerin anneleri çalışma kapsamına alınmıştır. Araştırma için etik kuruldan, çalışmanın
yapıldığı kurumdan ve annelerden gerekli izinler alınmıştır. Araştırma anket
formlarının uygulanması, annelere yönelik eğitim, eğitimden bir ay sonra tekrar
anket formlarının doldurulması şeklinde yürütülmüştür. Çalışmaya katılan
annelerin % 18.2’sinin çocuklarının kendilerine cinsel sorular sorduğunu, % 66.7’si
cinsel eğitim verilmesi gerektiğini ve bu eğitimi ise % 36.3 oranında
eğiticilerin vermesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Aileler zihinsel engelli
çocuklara eğitim ve öğretme yapmanın doğasını bilmelidir. Bu nedenle cinsel
sağlık eğitimi seminerleri düzenlenmeli ve ebeveynler için erişilebilir bilgi
kaynakları oluşturulmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |