Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Karar Verme Algıları ve Klinik Karar Vermelerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 102 - 111, 30.12.2020

Abstract

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme algıları ve klinik karar verme algılarını etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı, karşılaştırmalı ve kesitsel nitelikte yapılan bu araştırmanın evrenini, klinik uygulamaya çıkan, hemşirelik 2., 3., ve 4. sınıfta okuyan toplam 175 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma 01 Ocak-20 Ocak 2019 tarihleri arasında, bir üniversitenin Sağlık Yüksekokulu’nda 2018-2019 öğretim yılı güz döneminde öğrenim gören, araştırmaya katılmayı kabul eden 111 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler oluşturulan demografik bilgi formu ve "Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği" ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzdelik dağılım, ortalama, Kruskal Wallis Testi, Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin "Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği" toplam puan ortalaması (128,68±10,60, Min:97,00, Max:167,00, Puan aralığı: 40-200)‘dır. Öğrencilerin klinik karar verme algılarını yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, kardeş sayısı gibi demografik özelliklerin etkilemediği tespit edilmiştir (p>0,05). "Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği’nin", seçenekleri ve fikirleri araştırmak alt boyut puan ortalaması ile öğrencilerin sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık (p<0,05) olduğu, öğrencilerin sınıf düzeyi arttıkça "Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçek" alt boyut puan ortalamalarının da yükseldiği ve aralarında ki farkın anlamlı olmadığı (p>0,05) tespit edilmiştir. Sonuç: Öğrencilerin klinik karar verme algılarının orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hemşirelik eğitimi süresince öğrencilerin klinik karar verme algıları yükseltilerek, hasta bakım kalitesinin artırılmasına katkıda bulunulmalıdır.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

References

  • Aktaş, Y.Y., Karabulut, N. 2016. A Survey on Turkish nursing students perception of clinical learning environment and ıts association with academic motivation and clinical decision making. Nurse Educ Today; 36: 124-28.
  • Al-Dossary, R. N., Kinsantas, P., Maddox, P. J. 2016. Clinical decision-making among new graduate nurses attending residency programs in Saudi Arabia. Applied Nursing Research; 29, 25-30.
  • Atasoy, I., Sütütemiz, N. 2014. A group of nursing senior students’ views on nursing education. FNJN; 22(2): 94–104.
  • Azak, A., Taşcı, S. 2009. Klinik karar verme ve hemşirelik. Türkiye Klinikleri J Med Ethics;17(3): 176-183.
  • Barutçu, C.D. 2019. Hemşirelik Öğrencilerinde Problem Çözme Becerisinin Klinik Karar Verme Düzeylerine Etkisi. SDUTFD; 26(1): 22-29.
  • Baumberger-Henry, M. 2005. Cooperative learning and case study: does the combination improve students’ perception of problem-solving and decision making skills? Nurse Education Today, 25, 238–246.
  • Bektaş, İ., Yardımcı, F., Bektaş, M., White, K.A. 2017. Psychometric properties of the Turkish version of nursing anxiety and self confidence with clinical decision making scale (NASC-CDM-T). DEUHFED; 10(2): 83-92.
  • Bjork, I.T., Hamilton, G.A. 2011. Clinical decision making of nurses working in hospital setting. Nursing Research and Practice; 8: 1-8.
  • Bucknall, T.K., Forbes, H., Phillips, N.M., Hewitt, N.A., Cooper, S., Bogossian, F. et al. 2016. An analysis of nursing students’ decisionmaking in teams during simulations of acute patient deterioration. JAN; 72(10): 2482-94.
  • Byrnes, M., West, S. 2000. Registered nurses’ clinical reasoning abilities: a study of self perception. AJAN; 17(3): 18-23.
  • Canova, C., Brogiato, G., Roveron, G., Zanotti, R. 2016. Changes in decision-making among Italian nurses and nursing students over the last 15 years. JCN; 25(5): 811-18.
  • Chen, S.L., Hsu, H.Y., Chang, C.F., Lin, E.C. 2016. An exploration of the correlates of nurse practitioners clinical decision-making abilities. JCN; 25(7):1016-24.
  • Choi, M., Kim, J. 2015. Relationships between clinical decision-making patterns and self-efficacy and nursing Professionalism in korean pediatric nurses. JPN; 30(6): 81-88.
  • Dicle, A., Edeer, A.D. 2013. Examination of clinical decision making perceptions of nursing students. The New Educational Review; 33(3): 134-144.
  • Edeer, A.D., Sarıkaya, A. 2015. Adaptation of clinical decision making in nursing scale to undergraduate students of nursing: the study of reability and validity, IJPES; 2(3):1-9.
  • Emhan, A. 2007. Karar Verme Süreci ve Bu Süreçte Bilişim Sistemlerinin Kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi; 21(6):212-24.
  • Garrett, B. 2005. Student nurses’ perceptions of clinical decision-making in the final year of adult nursing studies. NEP; 5(1): 30–9.
  • Germeijs, V., Boeck, P. 2003. Career indecision: Three factors from decision theory. Journal of Vocational Behavior; 62(1): 11-25.
  • Heidari, M. R., Norouzadeh, R. 2015. Nursing students’ perspectives on clinical education. Journal of Advances in Medical Education Professionalism, 3 (1), 39–43.
  • Ho, S.E., Koo, Y.L., Ismail, S., Hing, H.L., Widad, O., Chung, H.T., et al. 2013. Clinical decision making ability of nursing students in a tertiary hospital. Medicine & Health; 8: 73–80.
  • İraz, R. 2004. Organizasyonlarda karar verme ve iletişim sürecinin etkinliği bakımından bilgi teknolojilerinin rolü. SUSBED; 11: 407-22.
  • Jahanpour, F., Sharif, F., Salsali, M., Kaveh, M.H., Williams, L.M. 2010. Clinical decision-making in senior nursing students in Iran. IJNP;16(6): 595-602.
  • Jenkins, H.M. 2001. Clinical decision making in nursing scale. In: Waltz, CF., Jenkins LS.(Eds), Measurement of Nursing Outcomes. Volume:1 measuring nursing performance in practice, education and research. pp. 33-37, New York: Springer Publishing Company.
  • Johansen, M.L., O’Brien, J.L. 2016. Decision making in nursing practice: a concept analysis. Nursing Forum; 51(1): 40-48.
  • Krumwiede, A. K. 2010. An examination of accelerated and basic baccalaureate nursing students’ perceptions of clinical decision making, Capella University, Doctor of Philosophy, UMI Number: 3409185.
  • Marco, C.D., Hartung, P.J., Newman, I., et al. 2003. Validity of the decisional process inventory. Journal of Vocational Behavior; 63: 1-19.
  • Muir, N. 2004. Clinical decision-making: Theory and Practice. Nursing Standard; 18(36):47-52.
  • Özden, D., Özveren, H., Gülnar, E. 2018. Clinical decision making levels and factors affecting nursing students, DEUHFED;11(1): 41-47.
  • Özen, N., Yazıcıoğlu, İ., Çınar, İ.F. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık bakımında bilgisayar kullanımına yönelik tutumları ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 14(2): 112-118.
  • Sardoğan, M.E., Karahan, T.F., Kaygusuz, C. 2006. Üniversite öğrencilerinin kullandıkları kararsızlık stratejilerinin problem çözme becerisi, cinsiyet, sınıf düzeyi ve fakülte türüne göre incelenmesi. MEÜ; 1(2): 78-97.
  • Sucu, G., Dicle, A., Saka, O. 2012. Hemşirelikte klinik karar verme, etkileyen etmenler ve karar verme modelleri. Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi; 9(1): 52-60.
  • Özen, N., Yazıcıoğlu, İ., Çınar, İ.F. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık bakımında bilgisayar kullanımına yönelik tutumları ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 14(2): 112-118.
  • Taşcı, S. 2005. Problem solving process in nursing. Supp. Issue: Journal of Health Sciences, Special Issue for Nursing; (14): 73–78.
  • Tiffen, J., Corbridge, S. J., Slimmer, L. 2014. Enhancing clinical decision making: Development of a contiguous definition and conceptual framework. Journal of Professional Nursing; 30(5): 399-405.
  • Wang, Y., Chien, W., Twinn, S. 2012. An exploratory study on baccalaureate-prepared nurses perceptions regarding clinical decision-making in mainland China. JCN; 21(11): 1706-15.
  • Wat son, S. 1994. An exploratory study in to a methodology for the examination of decision making by nurses in the clinical area. J Adv Nursing; 20(2):351-60.
  • White, K.A. 2014. Development and validation of a tool to measure self-confidence and anxiety in nursing students during clinical decision making. JNE; 53(1): 14-22. World Health Organization (WHO) . Nursing&midwifery human resources for helath. Global standards fort he initial education of professional nurses and midwives. Availablefrom:http://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/hrh_global_standards_education 2009, (Accessed 2019 November 10). (Erişim Tarihi: 04.05.2020).
  • Yurtsever, S., Altıok, M. 2006. Kanıta Dayalı Uygulamalar ve Hemşirelik. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi; 20(2): 159-166.
Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 102 - 111, 30.12.2020

Abstract

Project Number

Yok

References

  • Aktaş, Y.Y., Karabulut, N. 2016. A Survey on Turkish nursing students perception of clinical learning environment and ıts association with academic motivation and clinical decision making. Nurse Educ Today; 36: 124-28.
  • Al-Dossary, R. N., Kinsantas, P., Maddox, P. J. 2016. Clinical decision-making among new graduate nurses attending residency programs in Saudi Arabia. Applied Nursing Research; 29, 25-30.
  • Atasoy, I., Sütütemiz, N. 2014. A group of nursing senior students’ views on nursing education. FNJN; 22(2): 94–104.
  • Azak, A., Taşcı, S. 2009. Klinik karar verme ve hemşirelik. Türkiye Klinikleri J Med Ethics;17(3): 176-183.
  • Barutçu, C.D. 2019. Hemşirelik Öğrencilerinde Problem Çözme Becerisinin Klinik Karar Verme Düzeylerine Etkisi. SDUTFD; 26(1): 22-29.
  • Baumberger-Henry, M. 2005. Cooperative learning and case study: does the combination improve students’ perception of problem-solving and decision making skills? Nurse Education Today, 25, 238–246.
  • Bektaş, İ., Yardımcı, F., Bektaş, M., White, K.A. 2017. Psychometric properties of the Turkish version of nursing anxiety and self confidence with clinical decision making scale (NASC-CDM-T). DEUHFED; 10(2): 83-92.
  • Bjork, I.T., Hamilton, G.A. 2011. Clinical decision making of nurses working in hospital setting. Nursing Research and Practice; 8: 1-8.
  • Bucknall, T.K., Forbes, H., Phillips, N.M., Hewitt, N.A., Cooper, S., Bogossian, F. et al. 2016. An analysis of nursing students’ decisionmaking in teams during simulations of acute patient deterioration. JAN; 72(10): 2482-94.
  • Byrnes, M., West, S. 2000. Registered nurses’ clinical reasoning abilities: a study of self perception. AJAN; 17(3): 18-23.
  • Canova, C., Brogiato, G., Roveron, G., Zanotti, R. 2016. Changes in decision-making among Italian nurses and nursing students over the last 15 years. JCN; 25(5): 811-18.
  • Chen, S.L., Hsu, H.Y., Chang, C.F., Lin, E.C. 2016. An exploration of the correlates of nurse practitioners clinical decision-making abilities. JCN; 25(7):1016-24.
  • Choi, M., Kim, J. 2015. Relationships between clinical decision-making patterns and self-efficacy and nursing Professionalism in korean pediatric nurses. JPN; 30(6): 81-88.
  • Dicle, A., Edeer, A.D. 2013. Examination of clinical decision making perceptions of nursing students. The New Educational Review; 33(3): 134-144.
  • Edeer, A.D., Sarıkaya, A. 2015. Adaptation of clinical decision making in nursing scale to undergraduate students of nursing: the study of reability and validity, IJPES; 2(3):1-9.
  • Emhan, A. 2007. Karar Verme Süreci ve Bu Süreçte Bilişim Sistemlerinin Kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi; 21(6):212-24.
  • Garrett, B. 2005. Student nurses’ perceptions of clinical decision-making in the final year of adult nursing studies. NEP; 5(1): 30–9.
  • Germeijs, V., Boeck, P. 2003. Career indecision: Three factors from decision theory. Journal of Vocational Behavior; 62(1): 11-25.
  • Heidari, M. R., Norouzadeh, R. 2015. Nursing students’ perspectives on clinical education. Journal of Advances in Medical Education Professionalism, 3 (1), 39–43.
  • Ho, S.E., Koo, Y.L., Ismail, S., Hing, H.L., Widad, O., Chung, H.T., et al. 2013. Clinical decision making ability of nursing students in a tertiary hospital. Medicine & Health; 8: 73–80.
  • İraz, R. 2004. Organizasyonlarda karar verme ve iletişim sürecinin etkinliği bakımından bilgi teknolojilerinin rolü. SUSBED; 11: 407-22.
  • Jahanpour, F., Sharif, F., Salsali, M., Kaveh, M.H., Williams, L.M. 2010. Clinical decision-making in senior nursing students in Iran. IJNP;16(6): 595-602.
  • Jenkins, H.M. 2001. Clinical decision making in nursing scale. In: Waltz, CF., Jenkins LS.(Eds), Measurement of Nursing Outcomes. Volume:1 measuring nursing performance in practice, education and research. pp. 33-37, New York: Springer Publishing Company.
  • Johansen, M.L., O’Brien, J.L. 2016. Decision making in nursing practice: a concept analysis. Nursing Forum; 51(1): 40-48.
  • Krumwiede, A. K. 2010. An examination of accelerated and basic baccalaureate nursing students’ perceptions of clinical decision making, Capella University, Doctor of Philosophy, UMI Number: 3409185.
  • Marco, C.D., Hartung, P.J., Newman, I., et al. 2003. Validity of the decisional process inventory. Journal of Vocational Behavior; 63: 1-19.
  • Muir, N. 2004. Clinical decision-making: Theory and Practice. Nursing Standard; 18(36):47-52.
  • Özden, D., Özveren, H., Gülnar, E. 2018. Clinical decision making levels and factors affecting nursing students, DEUHFED;11(1): 41-47.
  • Özen, N., Yazıcıoğlu, İ., Çınar, İ.F. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık bakımında bilgisayar kullanımına yönelik tutumları ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 14(2): 112-118.
  • Sardoğan, M.E., Karahan, T.F., Kaygusuz, C. 2006. Üniversite öğrencilerinin kullandıkları kararsızlık stratejilerinin problem çözme becerisi, cinsiyet, sınıf düzeyi ve fakülte türüne göre incelenmesi. MEÜ; 1(2): 78-97.
  • Sucu, G., Dicle, A., Saka, O. 2012. Hemşirelikte klinik karar verme, etkileyen etmenler ve karar verme modelleri. Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi; 9(1): 52-60.
  • Özen, N., Yazıcıoğlu, İ., Çınar, İ.F. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık bakımında bilgisayar kullanımına yönelik tutumları ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 14(2): 112-118.
  • Taşcı, S. 2005. Problem solving process in nursing. Supp. Issue: Journal of Health Sciences, Special Issue for Nursing; (14): 73–78.
  • Tiffen, J., Corbridge, S. J., Slimmer, L. 2014. Enhancing clinical decision making: Development of a contiguous definition and conceptual framework. Journal of Professional Nursing; 30(5): 399-405.
  • Wang, Y., Chien, W., Twinn, S. 2012. An exploratory study on baccalaureate-prepared nurses perceptions regarding clinical decision-making in mainland China. JCN; 21(11): 1706-15.
  • Wat son, S. 1994. An exploratory study in to a methodology for the examination of decision making by nurses in the clinical area. J Adv Nursing; 20(2):351-60.
  • White, K.A. 2014. Development and validation of a tool to measure self-confidence and anxiety in nursing students during clinical decision making. JNE; 53(1): 14-22. World Health Organization (WHO) . Nursing&midwifery human resources for helath. Global standards fort he initial education of professional nurses and midwives. Availablefrom:http://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/hrh_global_standards_education 2009, (Accessed 2019 November 10). (Erişim Tarihi: 04.05.2020).
  • Yurtsever, S., Altıok, M. 2006. Kanıta Dayalı Uygulamalar ve Hemşirelik. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi; 20(2): 159-166.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Alev Yıldırım Keskin

Project Number Yok
Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım Keskin, A. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Karar Verme Algıları ve Klinik Karar Vermelerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 102-111. https://doi.org/10.46971/ausbid.751280