Amaç: Bu araştırmada, yüksek eğitim düzeyine sahip yetişkin bireylerin beslenme okuryazarlığı düzeyleri saptanması ve sosyo demografik özellikler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Kesitsel tipte olan bu araştırma, Türkiye’deki farklı üniversitelerde görev yapan 320 akademisyen üzerinde yapılmıştır (erkek:%44.7, kadın:%55.3, ortalama yaş:37.9±10.5yıl). Araştırmanın verileri, online anket yöntemi ile toplanmıştır. Katılımcıların beslenme okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla “Yetişkinlerde Beslenme Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada, katılımcıların %96.3’ünün beslenme okuryazarlığı düzeyinin yeterli olduğu saptanmıştır. Besinlerin porsiyon miktarlarına ilişkin soruların yer aldığı bölümde ise akademisyenlerin yarısının (%50.0) yetersiz, %17.2’sinin yeterli düzeyde okuryazarlığa sahip olduğu bulunmuştur. Kadınların beslenme okuryazarlığı puanları, erkeklere kıyasla daha yüksektir (p<0.05). Sağlık uzmanı veya bilimsel yayınları takip edenlerin puanı daha yüksektir (p<0.05). Yaş arttıkça beslenme okuryazarlığı puanları azalmaktadır (p>0.05). Bekar olanların, daha iyi gelire sahip olanların kronik hastalığı olanların ve normal ağırlıkta olanların beslenme okuryazarlığı puanları daha birbirine yakındır (p>0.05). Sonuç: Araştırmanın sonucunda; katılımcıların beslenme okuryazarlığı düzeyleri genel anlamda yüksek bulunmuştur. Bununla birlikte; katılımcıların porsiyon miktarları konusunda yetersiz olduğu bulunmuştur. Toplumda sağlık sorunlarını azaltmak ve sağlık düzeyinin geliştirilmesi için beslenme okuryazarlığı kavramının topluma benimsetilmesi ve okuryazarlık düzeyinin artırılması için sağlık uzmanları aracılığıyla verilecek beslenme eğitim programlarının yaygınlaştırılmasının yararlı olabileceği düşünülmektedir.
yok
-
Aim: In this study, it was aimed to determine the nutritional literacy levels of adults with a high education level and to examine their levels in terms of socio-demographic characteristics. Methods: This cross-sectional study was conducted on 320 academicians working at different universities in Turkey (male: 44.7% female: 55.3%; mean age: 37.9±10.5 years). The data of the research were collected by the online survey method. The “Evaluation Instrument of Nutrition Literacy on Adults (EINLA)” was used to determine the nutritional literacy levels of the participants.Results: In the study, t was determined that 96.3% of the participants had adequate level of nutrition literacy. Half of the academics (50.0%) were found to be inadequate and 17.2% to have adequate literacy. Half of the academicians (50.0%) were found to be inadequate, and only 17.2% had inadequate literacy in the section where the questions about the portion sizes of foods were included. Nutritional literacy scores of women were found to be higher than men (p<0.05). Those who followed healthcare professionals or scientific publications had higher scores (p<0.05). Nutritional literacy scores decreased with increasing age (p>0.05). Nutritional literacy scores of those who were single, those with better income, those with chronic diseases and those with normal weight were closer to each other (p>0.05). Conclusion: As a result of the research; nutritional literacy levels of the participants were found to be high in general. However; the participants were found to be inadequate in terms of portion sizes. It is thought that it may be beneficial to disseminate nutrition education programs that will be provided by health professionals in order to adopt the concept of nutritional literacy to the society and to increase the level of literacy in order to reduce health problems and improve the health level.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |