Amaç: Bu araştırmada babaların bakış açısına göre çocuğun teknolojik araç kullanımın incelenmesi amaçlanmıştır. Örneklem ve Yöntem: Araştırmada kullanılan yöntem nitel araştırma yöntemidir. Araştırmanın verileri “Demografik Bilgi Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış Baba Görüşme Formu’’ ile toplanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formu babaların teknolojik araçlar ve teknolojik araçların kullanımı hakkındaki görüşlerini, çocuklarının teknolojik araç kullanımına ilişkin algılarını, çocuklarının teknolojik araçları doğru kullanımına yönelik farkındalık düzeylerini belirlemeye yönelik nitel sorulardan oluşmaktadır. Bulgular: Çalışmaya Ankara’da yaşayan 4-6 yaş grubu çocuğu olan babalar arasından gönüllü katılım sağlayan 20 baba katılmıştır. Araştırmaya katılan babaların çocuklarının %40’ının 2 yaş ve öncesinde, %25’inin 3 yaşında, %25’inin 4 yaşında ve %10’unun ise 5 yaşında teknolojik araçlar ile tanıştığı görülmektedir. Çocuğun gün içerisinde vakit geçirdiği teknolojik araçlar incelendiğinde sırasıyla en çok tablet, akıllı telefon ve televizyon olduğu görülmektedir. Çocukların %55’inin tablete, %10’unun masaüstü bilgisayara, %5’inin laptopa, %5’inin ise akıllı telefona sahip olduğu; %40’ının ise hiçbir teknolojik alete sahip olmadığı görülmüştür. Katılımcıların %95’inin evinde internet bağlantısı bulunurken %5’inde internet bağlantısı bulunmamaktadır. Sonuç: Çocuklarının teknolojik araç kullanımları incelendiğinde, çocukların teknolojik araçlardan en az birini gün içerisinde kullandığı görülmüştür. Bu araçların kullanımında eğitsel içerikler haricinde diğer içeriklerin kullanımı konusunda babalar tarafından sınırlandırmalar yapıldığı görülmektedir. Babaların sınırlandırmalar getirmesindeki en önemli neden ise çocuğun gelişimini etkilediği düşüncesidir. Teknolojik araçlar ile çocuğun kontrolsüz ve uzun süre vakit geçirmesi çocuğun sadece gelişimini değil aynı zamanda aile ilişkilerini, akran iletişimini ve kardeş ilişkilerini de etkilemektedir. Aynı zamanda çocuğun geleneksel oyun yerine dijital oyunları tercih etme sebepleri, dijital oyunların daha renkli ve ilgi çekici olması olarak görülmektedir. Babalar dijital oyunları geleneksel oyunlara göre bireysel oynanan oyun olarak gördükleri için çocuğun paylaşımda bulunmasını engelleyeceği ve sosyal bağlarını zayıflatabileceğini düşünmektedir. Bu bağlamda teknolojik araçların bilinçli kullanımı, sağlıklı dijital alışkanlıkların oluşturulması ve ebeveynlerin teknoloji kullanımlarının çocuk üzerindeki etkileri konusunda ebeveynlerin bilgilendirilmesi önerisinde bulunulmuştur.
Aim: This study employs a qualitative research approach to investigate children's use of technological devices from the perspective of fathers. Subjects and Method: Data collection involved the use of a "Demographic Information Form" and a "Semi-Structured Father Interview Form." The interview form, designed by the researcher, contains qualitative questions aimed at understanding fathers' perspectives on technological tools, their children's perceptions of technology use, and their children's awareness of responsible technology usage. Results: The study involved 20 willing fathers residing in Ankara, all of whom have children between the ages of 4-6. Findings reveal that 40% of the children were introduced to technological devices at age 2 or earlier, 25% at age 3, 25% at age 4, and 10% at age 5. Tablets, smartphones, and televisions were the most used devices, with 55% of children having a tablet, 10% a desktop computer, 5% a laptop, and 5% a smartphone; 40% had no technological devices. Additionally, 95% of the participants had internet access at home, while 5% did not. Conclusion: The research indicates that children frequently engage with at least one technological device daily, and fathers often place restrictions on non-educational content. This restriction is primarily motivated by concerns about its impact on child development. Unmonitored and prolonged use of technology can influence not only child development but also family dynamics, peer communication, and sibling relationships. The study highlights children's preference for digital games due to their colourful and engaging nature, and fathers' concerns that these games may isolate children from their surroundings and weaken social interactions. Consequently, it is recommended that parents receive education on responsible technology use, foster healthy digital habits, and understand the influence of their own technology use on their children.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 3, 2023 |
Publication Date | December 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 2 |