BibTex RIS Cite

Empathy Scores of “Ankara University School of Medicine” Fifth Year Students in Two Different Curricula; a Preliminary Report

Year 2013, Volume: 66 Issue: 2, 53 - 58, 01.02.2013

Abstract

Aim: In 2002 -2003 education term, Ankara University School of Medicine introduced an inte-grated, student-centered curriculum composed primarily of competency-based professional skills and problem-based courses. Prior to the introduction of the new curriculum, a discipline-based, traditional curriculum was used. Both curricula ran parallel until the last class of traditionally educated students graduated in 2007. The purpose of this study was to compare the empathy scores in medical students in their fifth year in relation to their curricula

References

  • General Medical Council. , Retrieved from http://www.gmc- uk.org/guidance/ethical_guidance/716 asp, and http://www.gmc- uk.org/guidance/good_medical_practi ce/good_doctors.asp, Accessed September 17, 2012.
  • Accreditation Council for Graduate Medical Education. ACGME General Competencies and Outcomes Assessment for Designated Institutional Officials. Retrieved from http://www.acgme.org/ acWebsite/irc/irc_competencies.asp. Accessed September 17, 2012.
  • Schmidt HG, Van Der Molen HT. Self- reported competency ratings of graduates of a problem-based medical curriculum. Acad Med 2001;76:466– 4
  • Schmidt HG, Vermeulen L, Van Der Molen HT. Longterm effects of problem-based learning: a comparison of competencies acquired by graduates of a problem-based and a conventional medical school. Med Educ 2006;40:562–567.
  • Prince KJAH, Van Eijs WLJ, Boshuizen HPA, Van Der Vleuten CPM, Scherpbier AJJA. General competencies of problem-based learning (PBL) and non-PBL graduates. Med Educ 2005;39:394–401.
  • Hojat M, Mangione S, Cohen MJM, et Hook KM, Pfeiffer CA. Impact of a new 2008;83:244-249. curriculum on medical students’
  • Medical School? Acad Med al. The Jefferson Scale of Physician Empathy: development and preliminary psychometric data. EPM 2001;61:349-365.
  • Hojat M, Gonnella JS, Nasca TJ, et al 2012:21, 2016–2025
  • Gerald Choon-Huat Koh GC-H, Hoon Eng Khoo HE, Mee Lian Wong ML, David Koh D. The effects of problem- based learning during medical school on physician competency: a systematic review CMAJ 2008;178:34-41
  • Peters AS, Greenberger-Rosovsky RG, Crowder C, Block SD, Moore GT. Long-term Outcomes of the New Pathway Program at Harvard Medical School: A Randomized Controlled 24. Van Loo J, Semeijn J. Defining and Trial. Acad Med 2000;75:470-479.
  • Gordon J. Fostering students’ personal and professional development in medicine;a new framework for PPD. Med Educ 2003;37:341-349.
  • Steinert Y, Cruess S, Cruess R, Snell L. Faculty development for teaching and evaluating professionalism: from programme design to curriculum change. Med Educ 2005;39:127-136. measuring competences: an application to graduate surveys. Qual & Quant 2004;38:331–349.
  • Spencer J. Decline in empathy in medical education: how can we stop the rot? Med Educ 2004;38:916-920.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin “Empati” Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu

Year 2013, Volume: 66 Issue: 2, 53 - 58, 01.02.2013

Abstract

Amaç: 2002-2003 Eğitim Öğretim yılında Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, yeterliğe-dayalı
profesyonel becerilerin ve probleme dayalı öğrenme oturumlarının olduğu, entegre, öğrenci
merkezli bir müfredata geçmiștir. Bundan önceki yıllarda disipline-dayalı, geleneksel müfredat ile
eğitim verilmiștir. Bu nedenle her iki müfredat, paralel olarak geleneksel müfredatla eğitim gören
öğrenciler 2007 yılında mezun olana kadar devam etmiștir. Bu çalıșmanın amacı, Ankara Üniversitesi
Tıp Fakültesinde yürütülmekte olan iki farklı eğitim sistemi ile (klasik ve entegre) eğitim gören
Dönem 5 öğrencilerinin, empati beceri düzeylerini karșılaștırmaktır.
Metot: Çalıșma grubunu 2005-2006 Eğitim-Öğretim Yılında klasik sistemle eğitim gören 194 Dönem
5 öğrencisi ve 2006-2007 Eğitim-Öğretim Yılında entegre sistemle eğitim gören 127 Dönem 5
öğrencisi olușturmaktadır. 321 öğrencinin verileri, her biri 7 dereceli 20 maddeden olușan “Jefferson
Empati Skalası” ile toplanmıștır. Dönem 5 öğrencilerinin empati skorlarının farklılık gösterip
göstermediğini test etmek için t-testi kullanılmıștır.
Bulgular: Bulgular, Dönem 5 öğrencilerinin empati skorlarında iki farklı eğitim sistemine göre anlamlı
bir farklılık olduğunu göstermiștir.
Sonuç: Bu çalıșma, öğrenci merkezli müfredatın öğrencilerin empati skorları üzerindeki etkisini gösteren
bir ön çalıșma niteliğindedir. Yazarlar, yeni müfredatın öğrencilerin empati düzeylerini
arttırmada etkili olabileceğini öne sürmektedirler. Fakat çalıșmanın sınırlılıkları göz önünde
bulundurularak sonuçların genelleme yapmadan önce dikkatle yorumlanması gerekir. Bunun için
daha iyi organize edilmiș çalıșmalara gerek vardır.

References

  • General Medical Council. , Retrieved from http://www.gmc- uk.org/guidance/ethical_guidance/716 asp, and http://www.gmc- uk.org/guidance/good_medical_practi ce/good_doctors.asp, Accessed September 17, 2012.
  • Accreditation Council for Graduate Medical Education. ACGME General Competencies and Outcomes Assessment for Designated Institutional Officials. Retrieved from http://www.acgme.org/ acWebsite/irc/irc_competencies.asp. Accessed September 17, 2012.
  • Schmidt HG, Van Der Molen HT. Self- reported competency ratings of graduates of a problem-based medical curriculum. Acad Med 2001;76:466– 4
  • Schmidt HG, Vermeulen L, Van Der Molen HT. Longterm effects of problem-based learning: a comparison of competencies acquired by graduates of a problem-based and a conventional medical school. Med Educ 2006;40:562–567.
  • Prince KJAH, Van Eijs WLJ, Boshuizen HPA, Van Der Vleuten CPM, Scherpbier AJJA. General competencies of problem-based learning (PBL) and non-PBL graduates. Med Educ 2005;39:394–401.
  • Hojat M, Mangione S, Cohen MJM, et Hook KM, Pfeiffer CA. Impact of a new 2008;83:244-249. curriculum on medical students’
  • Medical School? Acad Med al. The Jefferson Scale of Physician Empathy: development and preliminary psychometric data. EPM 2001;61:349-365.
  • Hojat M, Gonnella JS, Nasca TJ, et al 2012:21, 2016–2025
  • Gerald Choon-Huat Koh GC-H, Hoon Eng Khoo HE, Mee Lian Wong ML, David Koh D. The effects of problem- based learning during medical school on physician competency: a systematic review CMAJ 2008;178:34-41
  • Peters AS, Greenberger-Rosovsky RG, Crowder C, Block SD, Moore GT. Long-term Outcomes of the New Pathway Program at Harvard Medical School: A Randomized Controlled 24. Van Loo J, Semeijn J. Defining and Trial. Acad Med 2000;75:470-479.
  • Gordon J. Fostering students’ personal and professional development in medicine;a new framework for PPD. Med Educ 2003;37:341-349.
  • Steinert Y, Cruess S, Cruess R, Snell L. Faculty development for teaching and evaluating professionalism: from programme design to curriculum change. Med Educ 2005;39:127-136. measuring competences: an application to graduate surveys. Qual & Quant 2004;38:331–349.
  • Spencer J. Decline in empathy in medical education: how can we stop the rot? Med Educ 2004;38:916-920.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İpek Gönüllü

Fulya Dökmeci This is me

Publication Date February 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 66 Issue: 2

Cite

APA Gönüllü, İ., & Dökmeci, F. (2013). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin “Empati” Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 66(2), 53-58.
AMA Gönüllü İ, Dökmeci F. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin “Empati” Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. February 2013;66(2):53-58.
Chicago Gönüllü, İpek, and Fulya Dökmeci. “Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin ‘Empati’ Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 66, no. 2 (February 2013): 53-58.
EndNote Gönüllü İ, Dökmeci F (February 1, 2013) Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin “Empati” Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 66 2 53–58.
IEEE İ. Gönüllü and F. Dökmeci, “Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin ‘Empati’ Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu”, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, vol. 66, no. 2, pp. 53–58, 2013.
ISNAD Gönüllü, İpek - Dökmeci, Fulya. “Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin ‘Empati’ Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 66/2 (February 2013), 53-58.
JAMA Gönüllü İ, Dökmeci F. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin “Empati” Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 2013;66:53–58.
MLA Gönüllü, İpek and Fulya Dökmeci. “Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin ‘Empati’ Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, vol. 66, no. 2, 2013, pp. 53-58.
Vancouver Gönüllü İ, Dökmeci F. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem 5 Öğrencilerinin “Empati” Beceri Düzeyleri; Ön Çalıșma Raporu. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 2013;66(2):53-8.