Objectives: Adequacy and quality of sleep have great importance in the mental functions of young adults. It is accepted that 7-8 hours is sufficient for normal physiological sleep. Sleep disorders lead to various cognitive problems and weakening in academic performance. In our study, the effects of differences in sleep duration on cognitive functions, especially on working memory and verbal skills, were investigated in medical school students.
Materials and Methods: Participants were selected on a voluntary basis (n=50; 27 females, 23 males) among right-handed medical school students (with a hand preference score between 13 and 17). After the online questionnaire was applied, the participants were divided into three groups according to their sleep duration:
1. Low sleepers (LS) (≤6 hours) (n=10)
2. Normal sleepers (NS) (7-8 hours) (n=28)
3. Excessive sleepers (ES) (≥9 hours) (n=12).
The Modified Corsi Block Tapping (CBT) test and Verbal Fluency test (VFT) were administered to the participants.
Results: It was observed that CBT data in both the right and left handed participants were significantly decreased in the LS group compared to
the NS group. There was no significant difference between the NS and ES groups. No significant difference was found between the groups in all
parameters in the VFT data.
Conclusion: Decreased sleep duration decreased working memory performance in line with the literature. Our results underline the impairments that may occur in working memory in individuals who cannot sleep for a sufficient amount of time. It indicates that verbal fluency is not affected by sleep duration in young medical faculty students. It would be beneficial to examine the study by expanding it with tests that can measure the effect of sleep on working memory, learning processes and other similar cognitive functions in groups with characteristics such as different ages and education levels
-
-
-
-
Amaç: Yeterli ve kaliteli bir uyku genç yetişkinlerin zihinsel fonksiyonlarında büyük öneme sahiptir. Normal fizyolojik uyku için 7-8 saatlik sürenin
yeterli olduğu kabul edilmektedir. Uyku bozuklukları çeşitli bilişsel problemlere ve akademik performansta zayıflamaya yol açmaktadır. Çalışmamızda tıp fakültesi öğrencilerinde, uyku sürelerindeki farklılıkların bilişsel işlevlerden özellikle çalışma belleği ve sözel beceriler üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Gereç ve Yöntem: Katılımcılar, tıp fakültesi öğrencilerinden sağ eli baskın (el tercihi puanı 13 ve 17 arasında olan) öğrenciler arasından, gönüllülük esasına göre seçildi (n=50; 27 kadın, 23 erkek).
Uygulanan çevrimiçi anket sonrasında katılımcılar uyku sürelerine göre üç gruba ayrıldılar:
1. Az uyuyanlar (AU) (≤6 saat) (n=10)
2. Normal uyuyanlar (NU) (7-8 saat) (n=28)
3. Fazla uyuyanlar (FU) (≥9 saat) (n=12).
Katılımcılara Modifiye Corsi Küp Tıklatma (CKT) testi ve Sözel Akıcılık testi (SAT) uygulaması yapıldı.
Bulgular: AU grubunda hem sağ el hem de sol elde CKT verilerinin NU grubuna göre anlamlı düzeyde azaldığı gözlendi. NU ve FU grupları arasında ise anlamlı fark bulunmadı. SAT verilerinde tüm parametrelerde gruplar arasında anlamlı fark bulunmadı.
Sonuç: Uyku süresinin azalması çalışma belleği performansını literatürle uyumlu olarak azaltmıştır. Sonuçlarımız yeterli sürede uyuyamayan
bireylerde çalışma belleğinde meydana gelebilecek bozulmaların altını çizmektedir. Sözel akıcılığın ise genç tıp fakültesi öğrencilerinde uyku
süresinden etkilenmediğine işaret etmektedir. Çalışmanın farklı yaş, eğitim düzeyi vb. özelliklere sahip gruplarda uykunun çalışma belleğine, öğrenme süreçlerine ve benzeri başka bilişsel fonksiyonlara olan etkisini de ölçebilen testlerle genişletilerek incelenmesi yararlı olacaktır.
: Çalışma Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrenci Araştırmaları Etik Kurulu tarafından incelenerek onaylanmıştır (karar no: 9595, tarih: 29.01.2019)
-
-
-
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Medical Physiology (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Project Number | - |
| Publication Date | January 20, 2023 |
| Published in Issue | Year 2022 Volume: 75 Issue: 4 |