BibTex RIS Cite

Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri

Year 2011, Volume: 40 Issue: 2, 301 - 324, 01.12.2011

Abstract

Güçlü tarihsel ve kültürel bağlarımız bulunan Fas’ın edebiyatı üzerinde ülkemizde hemen hiç çalışma yapılmamıştır. Fas, İslam hâkimiyetine girdikten sonra pek çok açıdan olduğu gibi edebî açıdan da Arap kültürünün bir parçası olmuş ve diğer bölgelerdeki Arap edebiyatıyla aynı karakter ve gelişmeyi sürdürmüştür. İslam dünyasının geri kalışı, Fas edebiyatına da yansımış ve Fas 19. yüzyıla gelindiğinde edebî açıdan bir çöküş içerisine girmiştir. İşgal ve manda dönemleri Fas halkı için bir sarsıntı oluşturmuştur. Bu dönemde edebiyat, özellikle şiir toplumu harekete geçiren bir sese dönüşmüştür. Şiir aracılığıyla kimlik ve kişilik arayışı başlamış, şiir ulusal direnişin bayraktarlığını yapmıştır. Bu dönemde klasik kalıplar yıkılmaya ve yeni anlayışlar geliştirilmeye başlanmıştır. Geçen yüzyılın başından itibaren kültürel açıdan içinde bulundukları dışa kapalı durumdan sıyrılan Fas şairleri dışarıya, özellikle de Mısır ve Cezayir’e açılmışlar, buradaki edebiyatçılarla irtibata geçerek yeni şiir anlayışları geliştirmeye başlamışlardır

The First Half of the Twentieth Century Morocco (Maghreb) Poetry

Year 2011, Volume: 40 Issue: 2, 301 - 324, 01.12.2011

Abstract

Although, we have strong historical and cultural ties with Morocco, almost no studies have been performed on Moroccan literature. After the Islamic domination, Morocco has been a part of the Arabic culture in literature as in many respects and has continued the same character and development as in Arabic literature in any other regions. The regress of the Islamic world also reflected in Morocco literature and when it comes to 19th century, Morocco has entered into a slump in terms of literature. The occupation and mandate period have created a jolt for the people of Morocco. Literature, especially poetry has turned into trigger sand during this time. Through poetry, the search for identity and personality began and the poetry was a symbol of national resistance. During this period, the classical pattern began to fall and new ideas began to be developed. Opened up the cultural situation which is a closed to outside, the Moroccan poets have started to have an interaction with thee outer world, especially with Egypt and Algeria since beginning of the last century, and having a communication with the men of letters, they started to develop the new understanding of poetry

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA87PP64GM
Journal Section Research Article
Authors

Halim Öznurhan This is me

Publication Date December 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 40 Issue: 2

Cite

APA Öznurhan, H. (2011). Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri. Avrasya Etüdleri, 40(2), 301-324.
AMA Öznurhan H. Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri. Avrasya Etüdleri. December 2011;40(2):301-324.
Chicago Öznurhan, Halim. “Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri”. Avrasya Etüdleri 40, no. 2 (December 2011): 301-24.
EndNote Öznurhan H (December 1, 2011) Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri. Avrasya Etüdleri 40 2 301–324.
IEEE H. Öznurhan, “Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri”, Avrasya Etüdleri, vol. 40, no. 2, pp. 301–324, 2011.
ISNAD Öznurhan, Halim. “Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri”. Avrasya Etüdleri 40/2 (December 2011), 301-324.
JAMA Öznurhan H. Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri. Avrasya Etüdleri. 2011;40:301–324.
MLA Öznurhan, Halim. “Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri”. Avrasya Etüdleri, vol. 40, no. 2, 2011, pp. 301-24.
Vancouver Öznurhan H. Yirminci Yüzyılın İlk Yarısında Fas (Mağrip) Şiiri. Avrasya Etüdleri. 2011;40(2):301-24.