Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma

Year 2022, , 64 - 71, 01.01.2022
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.872182

Abstract

Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin ilaç uygulama deneyimlerine yönelik duygu, düşünce ve görüşlerinin fenomenolojik açıdan incelenmesidir. Fenomenoloji çalışma deseniyle planlanan bu araştırma, bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde uygulanmıştır. Araştırma, hemşirelik bölümü birinci sınıfta hemşirelik esasları dersine kayıtlı olan 105 öğrenciden dersi ilk kez alan 95 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, öğrencilerin klinik uygulamada ve ilaç uygulamalarında yaşadıkları duygu, düşünce ve görüşlerini içeren yazılı ifadelerine dayanmaktadır. Formlardan elde edilen veriler içerik analizi yöntemine tabi tutularak çözümlenmiş ve ana temalar belirlenmiştir. Tematik analiz, açık uçlu soruları kodlamak ve öğrencilerin klinik uygulamada yaşadıklarını keşfetmek için kullanıldı. Öğrencilerin ilaç uygulama deneyimine ilişkin görüşlerini yazılı olarak ifade ettikleri 95 form tematik açıdan değerlendirildi. Örneklem grubunda yer alan 95 öğrencinin %86’.31’i kadın ve % 13.69’ u erkek bireylerden oluşmaktadır. Öğrenciler hastane uygulamasında farklı kliniklerde toplam 172 oral ilaç uygulaması, 96 IM enjeksiyon, 12 ID enjeksiyon, 209 SC enjeksiyon uygulaması yapmış ve 186 IV ilaç hazırlamışlardır. Öğrencilerin ilaç uygulamaları hakkında duygu, düşünce ve görüşleri incelendiğinde, ilaç uygulamaları, klinik ve laboratuvar uygulaması ve klinik uygulama olmak üzere toplam üç tema, bu temaların altında mesleki kazanım, ilaç bilgisi, öz yeterlilik öğrenme mutluluğu, beceri geliştirme, güven, duygular, düşünce, farkındalık oluşumu, profesyonel/ mesleki gelişim olmak üzere 10 alt temalar belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin ilaç uygulama deneyimlerine yönelik duygu, düşünce ve görüşlerinin fenomenolojik açıdan incelemeyi amaçladığımız çalışmamızda öğrencilerin hastane uygulamasındaki öz yeterlilikleri, laboratuvar uygulamasına göre daha pozitif düzeyde olduğu, ilk klinik deneyim olması nedeniyle anksiyetelerinin yüksek olduğu ve klinik uygulamaya yönelik olumlu duygular ifa ettikleri saptanmıştır

References

  • Chamberlain M. (1997). Challenges of clinical learning for student midwives. Midwifery, 13: 85-91.
  • Chan KLC, Wınnıe KW, Danıel YT. (2009). Hong Kong baccalaureate nursing students’ stress and their copıng strategıes in clınıcal practıce. Journal of Professional Nursing, 2009; 25.
  • Choi Y. (2012). Exploring Experiences of Psychiatric Nursing Simulations Using Standardized Patients for Undergraduate Students. Asian Nurs Res Sept, 6(3):91-95. http://dx.doi.org/10.1016/j.anr.2012.07.001.
  • Cowen KJ, Hubbard LJ, Hancock, DC. (2016). Concerns of nursing students beginning clinical courses: A descriptive study. Nurse Education Today, 43: 64-68.
  • Dahlke S, O'Connor M, Hannesson T, Cheetham K. (2016). Understanding clinical nursing education: An Exploratory Study. Nurse education in Practice, 17: 145-152. http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2015.12.004.
  • Dearmon V, Graves RJ, Hayden S, Mulekar MS, Lawrence SM, Jones L, Farmer JE. (2013). Effectiveness of simulation-based orientation of baccalaureate nursing students preparing for their first clinical experience. J Nurs Educ, 52(1); 29-38. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20121212-02.
  • Felton A, Royal J. (2015). Hemşirelik uygulamaları için beceriler: Ön kayıt hemşire eğitiminde klinik becerilerin geliştirilmesi. Uygulamada hemşire eğitimi, 15 (1); 38-43. Festa LM, Baliko B, Mangiafico T, Jarosinski J. (2000). Maximizing learning outcomes by videotaping nursing students’ ınteractions with a standardized patient. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv, 38(5):37-44. http://dx.doi.or g/10.3928/0279-3695-20000501-07.
  • Gibbons SW, Adamo G, Padden D, Ricciardi R, Graziano M, Levine E, Hawkins R. (2002) Clinical evaluation in advanced practice nursing education: using standardized patients in health assessment. J Nurs Educ, 41(5):215-221. http://dx.doi.og/10.3928/0148-4834-20020501-07.
  • Görgülü S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirme durumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1):1-20.
  • Houghton CE, Casey D, Shaw D, Murphy K. (2013). Students’ experiences of implementing clinical skills in the real word of practice. J Clin Nurs, 22(13-14):1961-1969. http://dx.doi.org/10.1111/jocn.12014.
  • Kneebone R. (2005). Evaluating Clinical Simulations for Learning Procedural Skills: A Theory- Based Approach. Acad Med. Jun; 80(6):549-553. 307–313.
  • Lassche M, El-Qaaydeh, S, Macintosh CI, Black M. (2013). Identifying changes in comfort and worry among pediatric nursing students following clinical rotations. Journal of Pediatric Nursing, 28(1): 48-54.
  • Luctkar-Flude M, Wilson- Keates B, Larocque M. (2012). Evaluating high-fidelity human simulators and standardized patients in an undergraduate nursing health assessment course. Nurse Educ Today, 32(4):448-452. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2011.04.011.
  • Morgan R. (2006). Using clinical skills laboratories to promote theory–practice integration during first practice placement: an ırish perspective. J Clin Nurs Feb, 15(2):155-161.
  • Nestel D, Kneebone R, Kıdd J. (2003). Teaching and learning about skills in minör surgery. J Clin Nurs Mar, 12(2):291-296. http://dx.doi.org/10.1046/ j.1365-2702.2003.00694.x
  • O’Shea E. (2003). Self-directed learning in nursing education: a review of the literature. j Adv Nurs Jul, 43(1):62-70. http://dx.doi. org/10.1046/j.1365-2648.2003.02673.x
  • Öztürk D, Dinç L. (2014). Effect of web-based education on nursing students’ urinary catheterization knowledge and skills. Nurse Educ Today, 34(5):802-808. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2013.08.007.
  • Reid-Seari K, Happell B, Burke KJ, Gaskin CJ. (2013). Nursing students and the supervision of medication administration. Collegian. 20:109-14.
  • Robinson-Smith G, Bradley PK, Meakim C. (2009). Evaluating the use of standardized patients in undergraduate psychiatric nursing experiences. clinical simulation in nursing, 5(6): 203-211. http://dx.doi. org/10.1016/j.ecns.2009.07.001.
  • Shaban IA, Khater WA, Akhu-Zaheya LM. (2012). Undergraduate nursing students’ stress sources and coping behaviours during their initial period of clinical training: a jordanian perspective. Nurse education in practice, 12(4): 204-209.
  • Sharif F, Masoumi S. (2005). A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. bio med central nursing, 4 (6): 1-7.
  • Thunes S, Sekse RJT. (2015). Midwifery students first encounter with the maternity ward. nurse education in practice, 15(3):243-248.
  • Yoo MS, Yoo IY. (2003). The effectiveness of Standardized Patients As a Teaching Method for Nursing Fundamentals. J Nurs Educ, 42(10): 444-448. http://dx.doi.org/10.3928/0148-4834-20031001-06.
Year 2022, , 64 - 71, 01.01.2022
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.872182

Abstract

References

  • Chamberlain M. (1997). Challenges of clinical learning for student midwives. Midwifery, 13: 85-91.
  • Chan KLC, Wınnıe KW, Danıel YT. (2009). Hong Kong baccalaureate nursing students’ stress and their copıng strategıes in clınıcal practıce. Journal of Professional Nursing, 2009; 25.
  • Choi Y. (2012). Exploring Experiences of Psychiatric Nursing Simulations Using Standardized Patients for Undergraduate Students. Asian Nurs Res Sept, 6(3):91-95. http://dx.doi.org/10.1016/j.anr.2012.07.001.
  • Cowen KJ, Hubbard LJ, Hancock, DC. (2016). Concerns of nursing students beginning clinical courses: A descriptive study. Nurse Education Today, 43: 64-68.
  • Dahlke S, O'Connor M, Hannesson T, Cheetham K. (2016). Understanding clinical nursing education: An Exploratory Study. Nurse education in Practice, 17: 145-152. http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2015.12.004.
  • Dearmon V, Graves RJ, Hayden S, Mulekar MS, Lawrence SM, Jones L, Farmer JE. (2013). Effectiveness of simulation-based orientation of baccalaureate nursing students preparing for their first clinical experience. J Nurs Educ, 52(1); 29-38. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20121212-02.
  • Felton A, Royal J. (2015). Hemşirelik uygulamaları için beceriler: Ön kayıt hemşire eğitiminde klinik becerilerin geliştirilmesi. Uygulamada hemşire eğitimi, 15 (1); 38-43. Festa LM, Baliko B, Mangiafico T, Jarosinski J. (2000). Maximizing learning outcomes by videotaping nursing students’ ınteractions with a standardized patient. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv, 38(5):37-44. http://dx.doi.or g/10.3928/0279-3695-20000501-07.
  • Gibbons SW, Adamo G, Padden D, Ricciardi R, Graziano M, Levine E, Hawkins R. (2002) Clinical evaluation in advanced practice nursing education: using standardized patients in health assessment. J Nurs Educ, 41(5):215-221. http://dx.doi.og/10.3928/0148-4834-20020501-07.
  • Görgülü S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirme durumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1):1-20.
  • Houghton CE, Casey D, Shaw D, Murphy K. (2013). Students’ experiences of implementing clinical skills in the real word of practice. J Clin Nurs, 22(13-14):1961-1969. http://dx.doi.org/10.1111/jocn.12014.
  • Kneebone R. (2005). Evaluating Clinical Simulations for Learning Procedural Skills: A Theory- Based Approach. Acad Med. Jun; 80(6):549-553. 307–313.
  • Lassche M, El-Qaaydeh, S, Macintosh CI, Black M. (2013). Identifying changes in comfort and worry among pediatric nursing students following clinical rotations. Journal of Pediatric Nursing, 28(1): 48-54.
  • Luctkar-Flude M, Wilson- Keates B, Larocque M. (2012). Evaluating high-fidelity human simulators and standardized patients in an undergraduate nursing health assessment course. Nurse Educ Today, 32(4):448-452. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2011.04.011.
  • Morgan R. (2006). Using clinical skills laboratories to promote theory–practice integration during first practice placement: an ırish perspective. J Clin Nurs Feb, 15(2):155-161.
  • Nestel D, Kneebone R, Kıdd J. (2003). Teaching and learning about skills in minör surgery. J Clin Nurs Mar, 12(2):291-296. http://dx.doi.org/10.1046/ j.1365-2702.2003.00694.x
  • O’Shea E. (2003). Self-directed learning in nursing education: a review of the literature. j Adv Nurs Jul, 43(1):62-70. http://dx.doi. org/10.1046/j.1365-2648.2003.02673.x
  • Öztürk D, Dinç L. (2014). Effect of web-based education on nursing students’ urinary catheterization knowledge and skills. Nurse Educ Today, 34(5):802-808. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2013.08.007.
  • Reid-Seari K, Happell B, Burke KJ, Gaskin CJ. (2013). Nursing students and the supervision of medication administration. Collegian. 20:109-14.
  • Robinson-Smith G, Bradley PK, Meakim C. (2009). Evaluating the use of standardized patients in undergraduate psychiatric nursing experiences. clinical simulation in nursing, 5(6): 203-211. http://dx.doi. org/10.1016/j.ecns.2009.07.001.
  • Shaban IA, Khater WA, Akhu-Zaheya LM. (2012). Undergraduate nursing students’ stress sources and coping behaviours during their initial period of clinical training: a jordanian perspective. Nurse education in practice, 12(4): 204-209.
  • Sharif F, Masoumi S. (2005). A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. bio med central nursing, 4 (6): 1-7.
  • Thunes S, Sekse RJT. (2015). Midwifery students first encounter with the maternity ward. nurse education in practice, 15(3):243-248.
  • Yoo MS, Yoo IY. (2003). The effectiveness of Standardized Patients As a Teaching Method for Nursing Fundamentals. J Nurs Educ, 42(10): 444-448. http://dx.doi.org/10.3928/0148-4834-20031001-06.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Şahizer Eraydın 0000-0002-2948-9677

Tuba Karabey 0000-0002-2334-6560

Publication Date January 1, 2022
Submission Date February 1, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Eraydın, Ş., & Karabey, T. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 64-71. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.872182
AMA Eraydın Ş, Karabey T. Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma. AvrasyaSBD. January 2022;5(1):64-71. doi:10.53493/avrasyasbd.872182
Chicago Eraydın, Şahizer, and Tuba Karabey. “Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce Ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 5, no. 1 (January 2022): 64-71. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.872182.
EndNote Eraydın Ş, Karabey T (January 1, 2022) Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 5 1 64–71.
IEEE Ş. Eraydın and T. Karabey, “Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma”, AvrasyaSBD, vol. 5, no. 1, pp. 64–71, 2022, doi: 10.53493/avrasyasbd.872182.
ISNAD Eraydın, Şahizer - Karabey, Tuba. “Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce Ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 5/1 (January 2022), 64-71. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.872182.
JAMA Eraydın Ş, Karabey T. Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma. AvrasyaSBD. 2022;5:64–71.
MLA Eraydın, Şahizer and Tuba Karabey. “Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce Ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 5, no. 1, 2022, pp. 64-71, doi:10.53493/avrasyasbd.872182.
Vancouver Eraydın Ş, Karabey T. Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Deneyimlerine Yönelik Duygu, Düşünce ve Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma. AvrasyaSBD. 2022;5(1):64-71.