Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 21 - 30, 24.10.2025

Öz

Bu çalışma lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik bilgilendirme öncesi ve sonrası tutumlarının değerlendirilmesini amaçladı. Çalışma Türkiye’nin Doğu Karadeniz Bölgesindeki bir ilde bulunan liselerde tek gruplu ön test- son test deneysel desende yapıldı. Çalışma 438 lise son sınıf öğrencisi ile tamamlandı. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplandı. Öğrencilerin ön test Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalaması 140,42±19,37, son test Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalaması ise 142,09±21,46 bulundu. Ön ve son test Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği toplam puanları karşılaştırıldığında farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulundu (p<0.05). Lise son sınıf öğrencilerinin bilgilendirme sonrasında hemşirelik mesleğine yönelik olumlu tutumlarının arttığı belirlendi.

Destekleyen Kurum

Bayburt Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi

Proje Numarası

2022/69002-06

Kaynakça

  • Ak, B., Bilgin Çıtak, N., Erol, F., & Cerit, B. (2021). Determining perceptions of university students about nursing profession. Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, 23(3), 559–568. https://doi.org/10.24938/kutfd.970979
  • Akoijam, M. D., & Akoijam, S. D. (2015). Knowledge and attitude toward nursing as profession and their preference for nursing as a career among senior secondary students. International Journal of Applied Research, 1, 401–403.
  • Aktaş, H., & Gürkan, G. Ç. (2015). Mediating role of occupational commitment in the interactions of work-family & family-work conflict with individual performance: A research on nurses. Journal of Doğuş University, 16(2), 139–154.
  • Al Mutair, A., & Redwan, F. (2016). Undergraduate Saudi nursing students’ attitudes towards nursing profession. Journal of Nursing & Care, 5(329), 2167–1168. https://doi.org/10.4172/2167-1168.1000329
  • Al-Omar, B. A. (2020). Knowledge, attitudes and intention of high school students towards the nursing profession in Riyadh city, Saudi Arabia. Saudi Medical Journal, 25, 150–155.
  • Bölükbaş, N. (2018). Occupational selection of nursing students and the effecting factors. Ordu University Journal of Nursing Studies, 1(1), 10–17. Çeçen, S., Lafçı, D., & Yıldız, E. (2020). Investigation of the relationship between nursing department students’ professional personality types and attitudes towards profession. Journal of Health Academics, 7(3), 169–174.
  • Ergün, G., & Güzel, A. (2016). Analysis of the factors affecting the choice of profession of the first and last students at nursing department in school of health. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1271–1284. https://doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3664
  • Eskimez, Z., Öztunç, G., & Alparslan, N. (2008). Opinions of last year high school girls about nursing. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Nursing Journal, 15(1), 58–67.
  • Glerean, N., Hupli, M., Talman, K., & Haavisto, E. (2017). Young peoples' perceptions of the nursing profession: An integrative review. Nurse Education Today, 57, 95–102. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.07.008
  • Güven, Ş. D. (2019). Determination of senior high school students’ attitudes towards the nursing profession: Example of Nevşehir province. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 10(1), 6–11. https://doi.org/10.18663/tjcl.324101
  • Ipek Coban, G., & Kasikci, M. (2011). Development of the attitude scale for nursing profession. International Journal of Nursing Practice, 17(5), 518–524. https://doi.org/10.1111/j.1440-172x.2011.01961
  • Karadağ, G., Pekmezci, S., & Sapçı, E. (2015). Thought and expectations of nursing students through education and professional. Gaziantep Medical Journal, 25(1), 26–31. https://doi.org/10.5455/GMJ-30-168148
  • Koç, Z., & Sağlam, Z. (2009). The determination of the high school last class students’ opinions related to nursing job with job’s are prefer states. Anatolia Journal of Nursing and Health Sciences, 12(3), 1–11.
  • Maymoun, N., & Sohail, M. S. (2020). Who wants to be a nurse? Understanding Emirati female students’ knowledge and attitudes about nursing as a career. Nursing Education Perspectives, 41(3), E14–E19. https://doi.org/10.1097/01.nep.0000000000000659
  • Özveren, H., Gülnar, E., & Özden, D. (2017). Determination of the factors that affect the choice of career of the nursing students. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 8(2), 57–64. https://doi.org/10.18663/tjcl.320040x
  • Pazarcıkcı, F., & Dilmen, B. (2019). Examining the correlation between factors affecting the choice of profession of freshmen in nursing education and their submissive behaviours. Suleyman Demirel University Visionary Journal, 10(25), 599–611. https://doi.org/10.21076/vizyoner.590976
  • Semerci, N., & Semerci, Ç. (2004). Attitudes toward teaching in Turkish. Fırat University Journal of Social Science, 14(1), 137–146.
  • Seval, M., & Sönmez, M. (2020). Relationship between the attitudes and image perceptions of nursing students’ profession. Health Academy Kastamonu, 5(1), 19–35. https://doi.org/10.25279/sak.481182
  • Sümen, A., Teskereci, G., Aksoy, S., Ergen, Z., Ala, M., & Üzüm, F. (2022). Examining perceptions and attitudes of nursing students regarding their image of nursing profession. Ordu University Journal of Nursing Studies, 5(1), 75–83. https://doi.org/10.38108/ouhcd.852072
  • Taşkıran, N., Nurullah, K., Kıvrak, E. N., Türkseven, N., & Yıldırım, G. Ö. (2020). The opinions of the senior nursing students on the nursing profession, roles, and the future of nursing. Journal of Pre-Hospital, 5(1), 43–56.
  • Zencir, G., & Eşer, İ. (2016). Nursing students' attitudes towards the nursing profession, nursing preferred with the relationship between: Example of Turkey. E-Journal of Dokuz Eylül University Nursing Faculty, 9(2), 30–37.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi (Research Article)
Yazarlar

Zila Özlem Kırbaş 0000-0003-4030-5442

Elif Odabaşı Aktaş 0000-0002-3435-7118

Muazzez Merve Toraman 0000-0001-6089-0971

Hafsa Kübra Işık 0000-0002-2472-6987

Vahide Semerci Çakmak 0000-0003-3481-9500

Ebru Sönmez Sarı 0000-0001-7337-4853

Hüseyin Güneş 0000-0001-5313-0819

Zahide Akeren 0000-0003-0127-8357

Proje Numarası 2022/69002-06
Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2025
Kabul Tarihi 22 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kırbaş, Z. Ö., Odabaşı Aktaş, E., Toraman, M. M., … Işık, H. K. (2025). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi. Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 21-30.
AMA Kırbaş ZÖ, Odabaşı Aktaş E, Toraman MM, vd. Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi. Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Ekim 2025;1(1):21-30.
Chicago Kırbaş, Zila Özlem, Elif Odabaşı Aktaş, Muazzez Merve Toraman, Hafsa Kübra Işık, Vahide Semerci Çakmak, Ebru Sönmez Sarı, Hüseyin Güneş, ve Zahide Akeren. “Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi”. Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 1, sy. 1 (Ekim 2025): 21-30.
EndNote Kırbaş ZÖ, Odabaşı Aktaş E, Toraman MM, Işık HK, Semerci Çakmak V, Sönmez Sarı E, Güneş H, Akeren Z (01 Ekim 2025) Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi. Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 1 1 21–30.
IEEE Z. Ö. Kırbaş, E. Odabaşı Aktaş, M. M. Toraman, H. K. Işık, V. Semerci Çakmak, E. Sönmez Sarı, H. Güneş, ve Z. Akeren, “Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi”, Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, ss. 21–30, 2025.
ISNAD Kırbaş, Zila Özlem vd. “Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi”. Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 1/1 (Ekim2025), 21-30.
JAMA Kırbaş ZÖ, Odabaşı Aktaş E, Toraman MM, Işık HK, Semerci Çakmak V, Sönmez Sarı E, Güneş H, Akeren Z. Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi. Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;1:21–30.
MLA Kırbaş, Zila Özlem vd. “Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi”. Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, 2025, ss. 21-30.
Vancouver Kırbaş ZÖ, Odabaşı Aktaş E, Toraman MM, Işık HK, Semerci Çakmak V, Sönmez Sarı E, vd. Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Bilgilendirme Öncesi ve Sonrası Tutumlarının Değerlendirilmesi. Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;1(1):21-30.